| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vinkel på kardanaxel
|
2 besök senaste veckan (2639 totalt) |
|
Vinkel på kardanaxel
Generellt vad gäller med vinkeln på kardanaxeln från växellåda till bakväxel, har läst någonstans att man bör ha en ''viss'' vinkel på kardanaxeln så att knutkorsen får jobba lite för att undvika otrevliga svängningar. någon som har erfarenhet av detta? Hälsar Thomas _________________ Thomas Lindström |
|
var en ganska lång tråd om detta ämne i höstas tror jag det var. Gör en sökning så skall du finna en massa info (eller om nån är snäll o gör sökningen... (själv är jag inte så bra på sånt)
Det med en viss vinkel på pinjongen för att få bra vinkel på kardan härrör sig från accelleration, då bakaxeln vill vrida sig framåt... dvs vrida ned pinjongen. Vad man gör är att låta pinjongen peka lite uppåt så att den vid accelleration är riktad mot utg axel på lådan. Hur mycket man skall grundinställa ja, säg 1-3 grader torde väl vara lämpligt att utgå ifrån. Exakt går inte att säga eftersom det beror på typ av upphängning, motoreffekt och hur stabil upphängningen är _________________ Mats Andersen |
|
Pinjongen vrider sig uppåt i framkant när man gasar. Bara för att slippa problem längre fram så kan det vara bra att iaf få det rätt.
Knutkors vinkel kommer du få tusen svar på vilken vinkel som är "rätt", inte under 0.2 grader kan du väl sikta på, personligen skulle jag försöka hålla det under 1.2 grader med men det där kommer jag få massa mothugg på från folk som kör stelbax.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
![]() |
Skruva banåkabil
Vinkel på kardanaxel
|
2 besök senaste veckan (2639 totalt) |