Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Inför träffar
![]() |
1, 2, 3 >> 4253 besök totalt |
2009-05-24 Lazzat RS Challenge delt 1
![]() Då var det äntligen dax! På med sommardäcken och ut och öva på parkeringarna... Söndagen den 24:e maj går första deltävlingen i årets Lazzat RS Challenge av stapeln. Precis som föregående år kommer vi att hålla till på Lunda Flygfält utanför Uppsala. Det som krävs: * Bilen ska vara besiktad, skattad och försäkrad (minst trafik). * Du ska ha B-körkort. * Hjälmkrav (cykelhjälm ej godkänd). * Handskar. * Heltäckande klädsel (ej fleece). * SBF-anknuten FÖRARlicens, man kan även lösa pr-licens. Reglementet hittar du här: http://web.sbf.se/regler/up/13/KB_Ko Läs gärna igenom då det finns en del viktig info där. Tider: 8.30-9.30, Besiktning, ankomst efter 9.30 är ej accepterat 9.30-9.50, Förarmöte och bangenomgång 10.00- tills vi är klara, Körning Kostnad: 250 kr för medlemmar i Lazzat med licens 325 kr för medlemmar i Lazzat som löser pr-licens 300 kr för icke medlemmar med licens 375 kr för icke medlemmar som löser pr-licens Föranmäl dig genom att skicka ett mail till lazzatrs@hotmail.com: (Max 40 platser) Skriv: * Reg.nr * Fullständigt namn * Klass * Ev bil om du vill avslöja det Även i år är klasserna busenkla. Klass 1: Bilar med R-däck Klass 2: Bilar med gatdäck Länk till Rejsas lista över R-däck som är godkända på Lazzat RS Challenge: https://rejsa.nu/info/info_rdack.asp Väl mött önskar vi i Lazzat MKs styrelse. _________________ Sandra Hall ![]() Mitsubishi Lancer EVOlution I GSR BMW 525 TIC |
||||||
Anmäld!
Äntligen drar säsongen igång igen! ![]() Har tyvärr inte byggt ny motor tills iår, men lite nya uppdateringar är gjorda iallafall. /Johan _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||
Farbror Falk är såklart också anmäld.
![]() Tänkte snigla mig fram mellan konerna med Lenas ShoppingClio i år igen... ![]() ![]() Alltid kul att utmana superbilarna med en frökenbil som är original så när som på däcken. ![]() Kul att träffa alla tokstollar igen och att knixa mellan konerna. ![]() ![]() |
||||||
Re:
![]() ![]() ![]()
Inte med samma bil va? Du blir i så fall, om inte annat, mästare i hjulbyte ... ![]() |
||||||
Re:
Jopp! Jag är världens meste skruvare - med tummen mitt i handen - redan, byta lite hjul är ju gjort i ett nafs! ![]() Vilken klass kommer få börja? Så att jag iaf kan spara in på ett hjulbyte genom att komma med rätt våfflor direkt på morgonen. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re:
Jag får väl ta min halvdåliga batteriskruvarmaskin och lite armstyrka och hjälpa dig... ![]() ![]() ![]() ![]() Jag tror att det är R-däcksklassen som brukar köra först. |
||||||
Re:
Sunt förnuft, väsnas vi för mycket blir det klagomål, som i slutändan kanske gör att vi inte får åka mera. Däckskrik från gatdäck är mer problematiskt än motorbuller. Vi har haft ett fåtal bilar som vi tyckt väsnas för mycket, Mitsubishi evo med raka rör, Lambogini Galardo, och några V-tec Hondor. Vi har hitils klarat miljöförvaltningens krav som mäts vid boendes husknutar under en längre tid, en betydligt mer avancerad mätning än att mäta hur mycket en bil låter för en sekund. Det finns säkert nått db tal om man rotar i reglementet. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
Re:
Då är det lika bra att jag skruvar på ljuddämparen tills dess, även om den gick i genom besikningen utan... (Besiktningsmannen måste ha varit stor entusiast eller stendöv, jag gissar på det första.) _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Re:
Låter bra det Thomas ![]() _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
Det tackar man för! ![]()
Det tackar man också för! ![]() Angående ljudet så tar jag för säkerhets skull ockå med mig mina ljudförminskare ifall det skulle behövas. Sist jag skulle besikta fick jag en 2:a på det... ![]() ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re:
Ska bli riktigt intressant att se hur mycket det skiljer i tid... (och vilket som är snabbast...) ![]() Vad är det för R resp gatdäck du ska åka med? |
||||||
Re:
Ja, det är nästa så att man inte vill veta. ![]() Jag kommer åka 16 AVON nåt som gatdäck i dimenson 225/45(?) och R-däck "trötta" 205/50 15 Dunlop Direzza. (Findäcken Kumho V70 K90 i 225/50 15 spar jag till bana. För jag misstänker att asfalten på Lunda är som på alla flygfält, sträv?) _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re:
Aha... Faktiskt är asfalten på Lunda ganska okey, och inte alls som på Malmby och Björkvik. Det är bl.a. därför Automobil valt att köra sina "grepp-relaterade" tester där. Riktigt som vanligt väg är den inte men bra nära... |
||||||
Anmäld!
Jag körde båda klasserna med samma bil förra året. Hjulbyte tog ca 13 min för mig med saxdomkraft...det är gott om tid att byta mellan klasserna. Det blir fem byten fram och tillbaka med tre repor. Det värsta är om det är varmt och få förare... Men med ca 20 förare som det normalt var förra året var det aldrig någon hets. Men glöm inte att dubbel kolla att du har dragit ur bultarna/muttrarna... Det skilde ca 3s för mig mellan gat och R-däck. Skillnaden berodde mest på att R-däcken var 205 (gat 195) breda och stabilare. Man kan ju aldrig till fullo utnyttja greppet i R-däcken eftersom man inte hinner få upp värmen. Det kändes en liten skillnad i andra repan av de två man kör varje gång. _________________ Peter Dahlqvist |
||||||
Re:
Då föreslår jag att du kör med gatdäcken även i R-däcksklassen, så slipper du byta hjul! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
![]() |
Inför träffar
![]() |
1, 2, 3 >> 4253 besök totalt |