Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 4 besök senaste veckan (83385 totalt) |
Kul att ni tror som jag, att det kan bli ballt.
Först trodde jag att jag skulle få bygga om grenrör, insug och tråg för att det ska passa någorlunda i E30n. Men idag så insåg jag och en polare att det kan gå vägen rätt smidigt. Vi började med att sätta sågen i fronten på bilen och ta bort en del av fronten som är i vägen för att man ska kunna köra in motorn rakt frammifrån. Det tog emot att såga men det kommer inte synas när allt är ihop sedan igen samt att det hade varit omöjligt att passa in allt utan att kapa fronten. Men M50n är urlyft iallafall och S50n är nerlyft. Imorgon ska jag börja modifiera balken så att man kan få dit motorn på riktigt med motorkuddarna. Sedan ska det byggas nya fästen för en ny krängningshämmare. Det är lite meck och trångt som fan men det ska skruvas aktivt nu så man får köra lite snart. Kommer bilder fram mot helgen, då på en fint putsad maskin :-) Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||
Har varit en tuff helg. Har hänt både mycket och lite, motorn sitter i med låda osv men att det skulle ta en helg trodde jag inte. Då är inte ens framvagnsbalken färdigbygd eller lösningen för hur jag ska ha krängaren, färdig.
Men den sitter som en smäck. Är massa småsaker som ska fixas runt om innan vi ger oss på elen. Bromsservot jag har skaffat mig är 16cm i diameter och ändå har jag inte mer än 3mm spel mellan det och insuget. Allt är tight som röven. Uppdaterar nästa helg om den kanske råkar starta ![]() Bilder: Jag hatar oreda, jag hatar när inget går som det ska, jag hatar när jag inte kommer någon vart. Bildens innerbörd försår ni nog... ![]() Krymplack på ventilkåpan och lätt tillsnyggad vanos. ![]() Ny växellådsbalk måste byggas, dessa kommer befinna sig mellan lådan och balken. ![]() Så här köttad ser en org balk ut om man ska ner med S50 i E30 med org tråg. Min lösning på detta får ni se nästa helg. ![]() Tadaaa... ![]() Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||
Ja färgen är köpt via Mekonomen som i sin tur köper in dom från Hansen racing.
Lite halvbökig att göra med men det blir helt okej resultat. Sedan är S50'n en riktig drömmotor i E30. Gött med vrid och effekt för att inte tala om ljudet. Tror det kan bli riktigt skoj. Fick även heltidsjobb idag så nu finns det mer pengar att leka med vilket kommer resultera i en snabbare komplett bil + alla bankörningar som jag hinner med efter att bilen blir klar. Kommer tyvärr inte vara BES innan 2010 så jag får se var det går att köra ändå. Michael: Den kommer från en Kadett (vet ej årsm), den passar rätt i org hålen och men E30 hbc passar inte då Kadettens är bredare. Men den från Kadett funkar fint för E30 rören om man drar lite nytt. Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||
Re:
Fick följande svar: "Opel kadette C 1974- 1979, är bolt on om du vill ha kvar din h.bromscyl. Annars kan jag starkt rekomendera BMW E34:ans servo ink. cylindern till den samma, servot har mycket mindre diam. Och cylindern är dessutom kortare men grövre så den funkar kalas till M3 E30:ins bromssystem. Äldre Polo, typ 70:tal, funkar lika bra som C kadetten i stortsätt, men växer väl knappast på täd längre. Skaffa nån av dessa och du kan klämma dit ett riktigt rökar plenium. Hoppas det hjälpte lite iaf. MVH// Tobbe P" i denna tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Till min bil har jag valt att köra med ett bromsservo ifrån en 2002Tii, ca 18 cm, för att kunna köra med min 28mm hbc ifrån e34. //AL _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||
Det velas fram och tillbaka mellan motorerna men jag får skylla på att jag nyss fick jobb och möjligheterna är lika stora som mina kalsonger. S50n var som tidigare skrivet "lånad" utav en kompis, det hade varit riktigt fränt med S50 men innerst inne är jag 19 år och gillar när det pyser och woshar samtidigt som det skjuter på grönjävulskt.
S50n åker ur och in kommer en - M20B27 turbo ![]() Jag lovar att köra med denna så ni slipper mer tjat ![]() Motorn i fråga har suttit i en annan E30 men då blocket var sprucket så blir det nya saker. Allting finns färdigt och hemma och ska bara monteras ihop. Receptet blir: * M20 block. Honat, deckat och o-ringat. * 130mm M20 stakar. Viktade och polerade. * M20 525 kolvar. * Svetsad topp av PPF med Z45. * Haltech E11 V2. * Kullagrad turbo. * 618 platta med 6-puckad sinter. * PPF grenrör. * Nuke BTR. * Nuke fuelrail. * 788cc spridare. * ARP till toppen. Alla tryckrör är färdiga och lackade. Allting finns hemma nu men det nya blocket ska monteras ihop bara innan jag lyfter ner allt. Alla prylar kördes med (utom nya blocket) för tre dagar sedan så det är bolt on med allt när blocket är ihop ![]() Motorn har bromsats till 398whp och då i 2.5l utförande. Jag vill bara att det ska funka i sommar men potential för att sladda finns ![]() Laddtrycket kommer väldigt tidigt så det blir ett riktigt brett register vilket är kul. Det med ett bra chassi lär bli svinroligt på bana. Bilder: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||
Vi har hyrt Vårgårda flygfält som vi ska köra på 21'a Juni. Efter det är det Gatebil Mantorp den 26'e Juni.
Sedan om allt fungerar bra fortfarande så ska den besiktigas och sedan blir det att köra så mycket jag hinner och kan. Men det är pengar som sätter stop, det kostar att åka till och från, soppa/däck/bromsar osv ![]() Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||
Re:
Fräscht bygge.
Var kommer dessa ifrån? |
||
Får man fråga vad ventilkåpan o insuget är lackat med för färg?
Riktigt grym med dom svarta fälgarna ![]() |
||
|
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 4 besök senaste veckan (83385 totalt) |