| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjulvinklar st med 17" körs på 15" Bra eller An..?
|
1512 besök totalt |
|
Hjulvinklar st med 17" körs på 15" Bra eller An.
Jag behöver få lite inputs på det här med camber.toe osv.. Fick under förra året ställt in bilen så jag har 2 setups att välja mellan, en för gata och en för bana. Inga extrema vinlkar eller så, jag kommer att återkomma i tråden med dom exakta värdena asap. Värdena är uppmätta med mina gatdäck som är skodda på 17" fälgar Det jag undrar över är om värdena blir helt fel när jag satt upp en bansetup med 17" trots att jag kör bana med 15" det borde ju ge andra värden då bilen bla. blir ordentligt mkt lägre med dessa fälgar. Jag fyller mer än gärna på här med mina värden om någon känner för att ge mig lite vettiga kommentarer eller tips om bättre vinklar.
EDIT: Här kommer vad jag har för gat/ban däck/fälgar Gata: 245/225/45/17 på 8.5"/7.5" bred fälg med ET 41 Bana: 205/50/15 på 7" bred fälg med ET 20 Uppskattade vikter för 4 fälg utan däck Gata: 36.8kg Bana: 26.6kg Uppskattade vikter för 4 fälg med däck Gata: 74.8kg Bana: 59.6kg _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
|
I grund ändrar sig inte hjulvinklar. Har du exakt samma offset och bredd på fälgen? Troligtvis är det så lite att du inte märker det. Hur mycket mindre i diameter eller radie är hjulen?
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
|
Läste om ditt första inlägg. Har du provat bansettuppen på bana än?
Vinklarna är oförändrade så när som på lite caster eftersom din gatdäck har större rullomkrets bak än fram men bandäcken har samma så bilen kommer "sänkas" mer bak än fram. Vinklarna på länkarmar osv kommer att vara oförändrad. Ut och testa bilen och se hur däcken slits och temperaturen i dem blir och fortsätt justera efter det. _________________ Jonas Bjerkemo |
![]() |
Skruva banåkabil
Hjulvinklar st med 17" körs på 15" Bra eller An..?
|
1512 besök totalt |