Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (16118 totalt) |
Rullande landsväg, byggande av detta i STHLM
Ja, är nu igång att göra en liten rullande landsväg för att kunna justera in och kanske trimma leksaken lite mer. Den har endast 2 hjul men det kanske finns nån eller några i Stockholm som har lite tips och lust att medverka? All utrustning för jobbet finns (svarvar, fräsar, svets etc) och lokal men lite praktiska småsaker (och efter synpunkter säkerligen mer) återstår. _________________ Roland Johansson |
||||
All tänkbar information är jag villig att suga i mig.
Finns det sedan frågor man kan svara på är det ju kanonkul. Kan inte säga att jag vet mer än grunderna om rullande landsvägar, men intresset finns. ![]() |
||||
"jag skulle kunna tänka img att medverka. vilken typ av arbete är det som det behövs hjälp med??"
I första skedet är det tekniken bakom och lite matematik eller kunskap som behövs. "Kan inte säga att jag vet mer än grunderna om rullande landsvägar, men intresset finns. " Är ju inte så mycket mer än en rulle man snurrar upp, vet man vikten på rullen och hastighestskillnaden (eller varvtal eltc) så kan man räkna ut momentet. Och med momentet i hand och varvtalet så kan man få ut effekten. Har en sådan funktion i loggen redan, men det är lite jobbigt att åka till Linköping och komma fram till att man tänkt fel, och hur mycket påverkar vinden idag? Stora frågorna är: Hur stor och tung rulle bör man ha? Svepet bör ju bli lagom långt så loggutrustningen hinner med och inte ta så lång tid att motorn överhettar då kylvinden inte är så bra. Startmotor? Kan man kanske göra ett interface och få mäta direkt från datorn och direkt få in siffrorna? _________________ Roland Johansson |
||||
Kommer med lite motfrågor:
Vad skall bromsas bilar eller? Vilka effekter ? En bild på hur en enkel rullande landsväg kan se ut ![]() Sen så är det en hit att ha en REJÄLT stor till luftsfläkt och avgas utsug likaså ![]() Vet av egen erfarenhet hur man kan må... ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Jag och ett par kompisar har också allvarligt funderat på att bygga landsväg. Problemet har varit att få tag på ett svänghjul bara..
Är det nån som har nåt tips om var man kan få tag på detta? Idealet skulle vara en trumma, ca 180cm lång, 60cm i diameter och 10cm gods. (Jag kommer inte ihåg vad jag räknade ut, men det var nåt i den stilen). Sen måste den ju vara balanserad också.. _________________ William Ekström |
||||
om man vill förbättra sitt masströghetsmoment så kan man hänga på ett eller flera järnvägshjul. Det tror jag inte är allt för svårt eller dyrt att få tag i.
(Lite OT: Några kursare fixade ett sånt till Quarnevalen -91, som de byggde en enhjjulig farkost av, där järnvägshjulets gyroeffekt användes som balanserande kraft. Farkosten hade ett vanligt bilhjul som drevs av en motor och ovanpå det så låg ett järnvägshjul horisontellt och snurrade, framdrivet av en annan motor. Föraren satt ovanpå detta hjul och styrde sin färd genom de två motorerna och två bromsar - en för varje hjul. Konstigt nog tillät inte polisen det hela på karnevalsdagen, då de tyckte det såg ytterst osäkert ut. ![]() Angående fläkt så kan kanske en gammal höfläkt duga? Eller ett par om inte en duger. Nu när de flesta bönder kör med ensilage så borde det drälla av överblivna höfläktar ute på landsbygden - en sann bonde slänger inget... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Ger inte bort nått heller..... ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
kan ta lite teori för dem som intereserade..
själva principen för rullande landsväg är man ska accelrera en stor rulle. rullen har ett visst tröghetsmoment. ett motstånd för att accelerar den. detta är beroende på diameter och massa för en solid stålrulle. forlem för detta är. I = (D^2*m) /8 genom att sedan mäta varvtal på rullen med jämna tidintervaller så kan du mätt lätthet räkna ut rullens acceleration.. (lämpligt att räkna i radianer per sekundkvadrat då detta faller sig lämpligt för vidare effektberkäning då effekt = moment gånger varvtal 1varv=360grader=2pi radianer) när vi har dessa två värden frå vi fram momentet. aceleration*tröghetmoment = moment. nå hur lång tid är lämpligt att sträva efter för en bil att göra en mätning på.. ? coh som tidigare frågats vad för effekter rör det sig om, kan tänka mig att din byggen rolle har en del effekt. tiden för en dragning går väl i allfall aproximativt att räkna ut om man har en effektkurva.. rent teoretisk måste en tyngre rulle bara ha fördelar ?? edit, om man tittar på formlerna kan man få ner vikten duktigt. få ner vikten en fjärde del gneom att dubbla diametern.. dynojet hade nån trumma med tröghetsmoment på mella 10 och 11 kgm^s. bara som rikt värde.. vet inte om det var till mc eller bil. ju längre tid det tar desstom mer rättvisa mätvärden borde man få och i slutändan mer rättvis effekt/momentsberäkning följaktligen. (jag sitter och funderar på nån typ av broms för att kunna mappa bilen nogrant, iofs klingar det illa ihop med en cylinder som väger nån stans runt ett halvt ton) _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
En kompis här i Umeå som började bygga en för ett tag sen har nu massor av delar till salu.
4st rullar kompletta med axlar och lagerbockar. 1 ram till rullarna gjord i stadig u-balk. 1 stoor telma-broms (fråga mig inte vad det är) och en mätgrej från en jättestor våg, nån slags böjgrunka som är svindyr. kan höra vad han ska ha och om det finns några bilder för dom som är intresserade.. |
||||
Vad gäller bromsar - så är det väl bäst med bilbromsar? Vad är skillnaden att bromsa en bil vs. att bromsa ner en rulle med samma energimängd? (svaret är inget).
Bilbromsar är ju dessutom billiga i jämförelse. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Fortsätter på din jämförelse...vars är det bättre kylning? Bilen eller rullen ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Det blir varmt som attan! Men kan man åstadkomma en rejält kylflöde med slangar och kanalfläkt så kanske det funkar. Oken kommer nog att bli rätt varma dock. Men som du skriver, kan nog snickras ihop med billiga grejor. _________________ Pär Hylander |
||||
en mantel över oket med kylvattenslingor.. ![]() ![]() _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Intressant ämne det här.
Som specialarbete på gymnasiet byggde jag tillsammans med två kompisar en bromsbänk för gokartmotorer. Det var en kille som trimmade motorer till sina söner på fritiden och ville kunna utvärdera det han gjorde. Han hade skissat upp sin idé och beräknat det mesta. Det vi gjorde vara att bygga hans idé. Helt klart ett kul och annorlunda projekt som dock drog ut på tiden. Vi hade ett svänghjul som vägde cirka 80 kg om jag inte missminner mig. Cirka 650 mm i diameter. Vi svarvade det i karusell och lämnade bort det för balansering. Själva svänghjulet bromsade vi med med en skiva från en bubbla tillsammans med ett modifierat ok från en kart. Allt satt i en ram av fyrkantsrör, motorn placerades på toppen av ramen och drev svänghjulet med kedja. Allt detta skulle styras med elektronik som var inköpt från USA, enligt uppgift kostade enbart detta 40 000 kronor. Vi diskuterade även hur ventilationen av rummet där bänken stod skulle skötas. Att trycket skulle vara så oberört som möjligt var tydligen oehört viktigt. Jag kan verkligen inte så mycket om ämnet, men det lät troligt. Det skulle, enligt killen som skulle ha grejerna, vara svårt att få det att fungera bra. Han hade inrett ett hörn av sitt garage för bänken. Ett slutet litet rum med ventilation från utsidan. På något sätt skulle han få det att tryckutjämna så att lufttrycket alltid var detsamma inne i rummet. Jag hade ritat upp allt i AutOCad i 3d och dessutom gjort alla funktioner rörliga på ritningen. Vi hade en massa bilder på bygget också men all dokumentation av bygget är borta nu, tyvärr. Nu var ju det här ett litet projekt som var avsett för låga effekter. Ändock så kostade det väldigt mycket pengar. Jag vet heller inte om det hela fungerade då vi hann ta studenten innan premiärkörningen. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Frågan är hur komplicerat det är att bygga en broms liknande den som rototest använder?
Är ju i princip en hydraulmotor och sen lite slangar och en tank. Men det är väl själva elektroniken som är komplicerad. Annars borde man ju klara sig med en tryckmätare och ev en flödesmätare. Hade gärna hjälpt till men jag har tillräckligt att göra i nuläget med högskolastudier + min egen bil + formelbils projektet. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Det som först beskrivits i denna tråd är en sk accelerationsbänk och en sådan saknar broms. En sådan är relativt enkel att bygga och de parametrar men bör beakta är kända fysiska fakta/lagar. ska man blanda in ngn form av broms blir det med ens komplicerat och jag har allt för dålig koll på den delen överhuvudtaget.
Upprepade jag vad ngn redan sagt nu... ![]() ![]() |
||||
Det var en sådan bänk jag/vi byggde, bromsen vi hade var enbart för att få stopp på svänghjulet inom rimlig tid. _________________ /Anton Lillsund |
||||
ok, förstod nästan det. Med en bil på rullarna har man ju bromsen "med sig automatiskt" sas...
![]() |
||||
Brukar inte greppet mot stålrullarna vara ett problem? Där borde man väl kunna ta några gamla slicks och limma fast, eller? Kartslicks slängs ju i mängder så fort tiondelarna börjar falla och de slitbanorna har väl även hyfsad diameter.
om man spänner åt allt för mycket för att det inte skall spinna mot rullarna bör väl även rullmotståndet öka över korrekt värde? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (16118 totalt) |