| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Feedback på motoralternativ till Ascona A busbil
|
1135 besök totalt |
|
Ska byta motor och låda i min Ascona A -71. Regad med utbytt motor och manuell. Står inget om vad som sitter i förutom effektbegränsning på 150hk. Sitter standard CIH 2.2 i nu. Velar om vad jag ska satsa på. Kommer att byggas i sommar och vill börja jaga delar. Någon som har något att flika in med på nedanstående alternativ? Några andra förslag? Deg finns men inte obegränsat då man är student. Ska nyttjas som busbil. Önskemål: Billig, hållbart, lättillgänglig 250 driftsäkra hk Gärna utvecklingspotential Manuellt helst Volvo 16v b234f Turbo. +Lättillgänglig -Svår att turbokonventera? Opel omega 3000. Sexa med 24v och 3 liters slagvolym. 205hk: +Billig, låda för bakhjulsdrift. Turbovänlighet? Utvecklingspotential? Vikt? Volvo t5 med m90. +Lättrimmad(?) Stor kunskap om den. -Bygga om tråg. Ganska dyr Saab 9000 2.3t kortmotor med omegalåda +Billig i inköp. Utvecklingsmöjligheter. -Bygga om tråg, fördelare mm. Klen låda? BMW sexa: +Lättillgänglig. Billig. -Vikten BMW v8 (m60b40) +Billig, 286hk standard. -Vikten. Dyrt med manuella lådor Mv6? Scorpio coswort 205hk: +Billig. Hållbarhet? -Automat, finns det manuella lådor som passar? Tacksam för synpunkter
_________________ Edvard Andersson |
|
Gamla oplar vill jag helst se Opelmotorer i. I ditt fall, gärna en 2.4 CIH från omega (130 orginalhäst) med konstgjord andning, eller kanske en CIH 3.0 raksexa på dryga 170 orginalhästar (bör få plats om du tar fram skohornet).
Vet inte om det är så konstruktiv kritik, men det är vad jag tycker.
_________________ Ulf Gunnarsson |
|
Jaha, såna här har man grejat lite med....
Personligen skulle jag nog hoppat över alla tunga alternativ över 4 cylindrar. Dem gamla Opel cih motorerna (tex 2.4) har inte ens crossflow... Nä, insnöad som jag är skulle jag valt en C20XE motorn som sitter i kadett gsi,vectra o calibra. 150hk från fabrik, passar perfekt för regpapperna på bilen. Lagom tung motor o inte allt för svårtrimmad. Det som skiljer den från sin motorfamiljemedlem C20LET (calibra/vectra turbo 204hk) är kolvar o kammar + styrsystem. Så det är inga större bekymmer att turbokonvertera om man vill det. Sen är den relativt lätt att montera, det finns prylar att få tag i så att den mer eller mindre är bolt on... Men det är bara mina
_________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
|
En B230 från en 940 med lätttrycksturbo är ju ett billigt val, det är typ 135 hk orginal i 8 ventilaren och turbo så den är lättrimmad. Problemet är att turbon inte hänger med till mer än typ 210 hk och kopplingen ger upp lite innan och sen behöver man annan insprutning eller chippning. Men fixar man större turbo, annan koppling och byta av dubbelmassesvänghjulet samt annat eller chipning av sprutet så kan man ju plocka ut mycket över 300 hk istället men då kanske man måste massera topplocket lite.
En saab kortmotor är ju skottsäker och om du tar 2,0 lätttryckaren så har den precis 150 hk. Problemet med att Opelväxellådan inte håller är ju lätt fixat med en bmwlåda och en adapterplatta. Den går det ju också att plocka massa effekt ur utan att öppna motorn. _________________ Karl Vestgöte |
|
_________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1135 besök totalt |