Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2870 besök totalt |
Bygga bur - endagskurs!
TXM arrar: En dag på Skolbänken Bur & Båge - praktisk övning med mallar, mått, svetsning 29-mar 12.00-16.00 Lidingö Kolla på http://www.txmracing.com _________________ ![]() |
||||
Låter ju som om det kan vara ganska vettigt.
Då karnske man kan får reda på vad som gäller. I mitt fall är det dock mest aktuellt att köpa buren färdig och sen bara montera den. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Hmmm... Skulle tro att det är just det du lär dig på denna kurs. För när du får hem din "färdiga" bur ska det kapas, måttas osv osv... Tror jag höll på i 2 veckor för att få det vettigt...och detta under överenseende av mkt erfaren burbyggare. Ett mkt tidsödande jobb. Även med "en färdig bur". |
||||
Det där med "färdiga kit" kan vara nog så tidsödande.
Några kamrater till mig köpte ett komplett dragracingchassie till en Chevelle för ett antal år sen. Gissningsvis så försvann väl 20 meter rör innan de hade kapat till det och fått ihop bilen. Då anpassades karossen en hel del också. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Det Andreas kanske menar är en sk bolt-on bur från tex OMP? _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Sånna finns ju, men...
Lite äpplen och päron at jämföra kanske, då min var en sk. certbur. Vet inte huruvida OMP:s burar är godkännda? Ngn som har koll? Är de det så är det ju kanon! om inte så kan det kanske vara en vettig och relativt enkel lösning för lite extra skydd i lekbilen. En båge är inte fel alls... Tittar ni noga så ser ni lite av resultatet i min avatar. Finns intresse kanske jag kan lägga upp en större bild. |
||||
Har för mig att de flesta av OMP's burar är gjorda så att man slipper såga i instrumentpanelen, med mer än en böj på frontbågen som följd. Detta är godkänns inte av SBF.
![]() AL, lägg upp bilderna på buren! vill bla se hur du dragit rören vid bakaxelinfästningarna. ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Har för mig att de flesta av OMP's burar är gjorda så att man slipper såga i instrumentpanelen, med mer än en böj på frontbågen som följd. Detta är godkänns inte av SBF.
![]() AL, lägg upp bilderna på buren! vill bla se hur du dragit rören vid bakaxelinfästningarna. ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Har kikat lite på omp:s hemsida nu och det verkar både finnas burar som man bultar in och sådana som man svetsar.
Finns sådana som är ons godkända. Frågan är vad det betyder? Bilen som ska byggas nästa vinter ska köras på div olika banträffar och även på gatan. Så den behöver ju endast vara godkänd av Bilprovningen om jag har fattat det hela rätt. Vill även ha en bur som inte är något jättejobb att sätta i. Har inga problem att såga i instrumentbrädan då bilen inte kommer att vara särskillt dyr i inköp. ![]() om man åker bana är det väl bäst med en svetsad bur då den borde styva upp bilen mera. Stag till främre fjäderbenstornen är väl också ett plus. ![]() Här är omps olika burtyper. Verkar som om AB/105/..A är Fia godkänd. Fär att montera den så måste man ju såga i instrumentbrädan. Tycker att en sådan borde vara godkänd av SBF. Däremot är exempelvis AB/104/.. nog inte godkänd i det hänseendet. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Jag hade nog undvikit att sätta i en bur liknande de i översta raden iom att de har 2 böjar på främre benen. Har du väl satt bur i bilen så har det en tendens att spåra ur
![]() ![]() ![]() Man får nog räkna med att det är en hel del jobb att sätta bur i bilen oavsett om man svetsar eller bultar i den.. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Ingen av ovanstående bilder passerar SBF krav på bur. Tyvärr är det sanningen.
Har dock i dagarna fått veta att det är lite andra regler, undantag, för bilar som måste vara gatreggade i den klass de ska deltaga i. |
||||
Största anledning till varför jag ska sätta i en bur är för att förbättra säkerheten i bilen. Sen styvar ju en bur upp karossen och det är ju bra, sen får man ju en bra plats att montera bältena också. Det bästa vore om det gick att få en bur som är godkänd för att tävla med och som går att få igenom besiktningen. Det är ju dessutom bra om den är lätt att montera. SBF gillar ju uppenbarligen inte böjda framben så då är det ju dumt att inhandla en sådan. Men vad har Bilprovningen för krav egentligen? Har inte lyckats hitta så mycket mer än att det inte får vara stort glapp mellan buren och karossen men det är ju ganska självklart. ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
|
||||
Hej!
Jag har hittat vad jag tycker verkar vara en optimal bur för banträffar. Då bortsett från något som helst gokännande och bara för att öka säkerheten. Titta på cages/rollbars www.tcklineracing/OPC/TCKROPC.html Vem gör några liknande burar (roll bars) i Sverige, som fungerar så bra att hela familjen fortfarande kan åka med? |
||||
|
||||
Hmmm... Skulle tro att det är just det du lär dig på denna kurs. För när du får hem din "färdiga" bur ska det kapas, måttas osv osv... Tror jag höll på i 2 veckor för att få det vettigt...och detta under överenseende av mkt erfaren burbyggare. Ett mkt tidsödande jobb. Även med "en färdig bur".[/quote
Ja du det där med att sätta i buren är drygt jag höll på ca 30 tim innan min bur i corsan var klar och det var inte min första bur så man har ju lite erfarenhet som gör det enklare |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2870 besök totalt |