Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Är friktionsdäck (vinterdäck) ett vettigt alt som regndäck?
4510 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Jag rubriken säger väl allt?

Avser alltså ett modernt sajpat vinterfriktionsdäck vs ett modernt gatdäck eller R-däck att användas som regndäck. Antar att ett friktionsdäck överhettar attans snabbt om det är torrt, men om det är blött och kanske även lite kyligt (+10° eller så) så kanske det funkar? Kan det möjligen ge bättre grepp än gat eller r-däck i blötan?

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Mina egna erfarenheter säger att friktionsdäck är usla i väta och ännu värre när det är torrt. Ett bra
sommardäck är i mitt tycke överlägset, även vid lite lägre temperaturer. Gärna ett lite smalare i så fall.

De flesta friktionsdäck är sajpade vilket medför rätt dålig precision när det svänger.

Mina...

Mantorp
Här sen Nov 2002

om det är riiiktigt kallt, så kallt som det bara blir på SLC:s finaler, och man slåss med drivis på Mantorp kan det vara ett kalasallternativ.

Vanliga gatdäck funkar ganska hyffsat ganska långt ner i temp, men hittar du ett mjuuuukt gatdäck som snudd är som vinterdäck tror jag du är på god väg.

Kermit Racing var väl sådär 2 sek/varv snabbare än Diners monstersaab, som åkte regndäck, på en final för nga år sedan. Kermit åkte polska regumerade Markgum (stavning?).

Själva var vi ett tag runt 5:e snabbast på varvet i dieseln med S03 eller om vi hade Blizzak på då...

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Mina egna erfarenheter säger att friktionsdäck är usla i väta och ännu värre när det är torrt. Ett bra
sommardäck är i mitt tycke överlägset, även vid lite lägre temperaturer. Gärna ett lite smalare i så fall.

De flesta friktionsdäck är sajpade vilket medför rätt dålig precision när det svänger.

Kunde inte skrivit det bättre själv så jag kopierade Jörgens text rakt av.

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Erfarenheterna spretar lite....

Jet och Samuel, att precisonen och responsen blir rejält lidande med mjuka stommar och sajpningar förstår jag, men kanske greppet är såpass bra att man kan leva med dålig precision ändå? Eller menar ni att allt är så kass?

Yngsjö
Här sen Nov 2002

Min erfarenhet mellan småslitna S-03 i väta och +5 grader och H-klassade friktionsdäck (Pirelli Snowsport 210 och Brigestone LM-22) är att friktionsdäcken är överlägsna i grepp när det svänger och betydligt lättare att få tillbaka. Hur de beter sig vid inbromsning har jag ingen koll på men vill minnas att de är lite "såsiga" vilket kan förklaras av den tvärgående sajpningen.

Edit: Mina erfarenheter är ytterst subjektiva och ska inte tolkas som fakta som t.ex. varvtider. Fick min uppfattning när jag bytte från sommar till vinterdäck i höstas och blev överraskad hur pass bra vinterdäcken betedde sig. Vanligtvis brukar en mindre depression utbryta när bilen förvandlas till en odistinkt släde när vinterdäcken åker på.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Precisionen blir ju som Klas säger kass.

Mina erfarenheter baseras på då det är RIIIKTIGT kallt. Vid +5 (Rena högsommaren ju ) sitter R-däcken kvar om det inte är snö på banan. Blir det kallare och drivis så är gatdäcken på...vinterdäcken är ett spel som kan gå hem om det är riktigt trista förhållanden. Beror på bil oxå.

OT
För er som vill vidga era vyer över väder man kan åka racing i rekomenderas SLC:s klassiska final...
Egentligen anser jag det vara idioti att åka så sent av flera själ, men klassiskt börjar det bli och det ger en extra touch åt tävlingen... Så från totalt thumbs down är jag numera lite mer passiv i åsikten om datumet... Kan ha att göra med att vissa bilar har sina företräden vid vissa förhållanden.

EDIT: Vi baserar enbart våra däcksval beroende på klockan samt lite ur livslängdssynpunkt samt att ett däcksbyte sällan går att köra in...

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag har fått lära mig att det råder ett direkt motsatsförhållande mellan isgrepp och våtgrepp, i så fall skulle ett friktionsdäck vara det sämsta man kunde köra på, förutom slicks då.
Tyvärr har jag ingenting som stödjer detta påstående förutom mina egna mil med friktionsdäck.

BMW 330i -05
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

I höstas när det var kallt och blött åkte jag på några gamla slitna bridgestone från 98 med sprickor i på bruksbilen. När vintern närmade sig beställde jag splirrans nya Nokia friktion av senaste modell och la på och tänkte, nu attans går det att åka vätan med så mjukt gummi och bra mönster, liknande ett par regndäck. Men att va besviken jag blev. Det bara kanade runt uppe på vattnet. För att inte tala om hur dåliga fästet va på torrt. Men på snö funkar dom super. Och då va det ändå 17" däck jag kör på.

Yngsjö
Här sen Nov 2002

Samuel Lindkvist skrev:
Men att va besviken jag blev.

Kan möjliga orsaker till dina erfarenheter vara;
Sprillans däck som svettats ut härliga oljor = snorhalt till de skrubbats bort?
Q-klassade däck avsedda för komfort och grepp för att klara bildtidningarnas däcktester i "vinterväglag"?

Rimligtvis skiljer det lika mycket på V, H och Q-klassade friktionsdäck som mellan Markgum och S-03.

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag bara fortsätter att konstatera att erfarenheterna minst sagt spretar!

Stora Höga
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:
om det är riiiktigt kallt, så kallt som det bara blir på SLC:s finaler, och man slåss med drivis på Mantorp kan det vara ett kalasallternativ.

Vanliga gatdäck funkar ganska hyffsat ganska långt ner i temp, men hittar du ett mjuuuukt gatdäck som snudd är som vinterdäck tror jag du är på god väg.

Kermit Racing var väl sådär 2 sek/varv snabbare än Diners monstersaab, som åkte regndäck, på en final för nga år sedan. Kermit åkte polska regumerade Markgum (stavning?).

Fast Markum-däcken var inte vinterdäck utan regumeringar med mjukt gummi, typ R-däck, som var uppskuret i mönstret (om jag inte missminner mig).

Jag vet att Ravila provade Blizzak LM-22 på en SLC-final för några år sedan men att det då gick minst lika fort för andra team som åkte gatdäck med bra våtegenskaper.

och bland de snabbaste i kylan och vätan har jag för mig en klass 3 Volvo S40 från MH Motoprsport var...

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Martin G skrev:
Andreas Lidström skrev:

Fast Markum-däcken var inte vinterdäck utan regumeringar med mjukt gummi, typ R-däck, som var uppskuret i mönstret (om jag inte missminner mig).

Jag vet att Ravila provade Blizzak LM-22 på en SLC-final för några år sedan men att det då gick minst lika fort för andra team som åkte gatdäck med bra våtegenskaper.

och bland de snabbaste i kylan och vätan har jag för mig en klass 3 Volvo S40 från MH Motoprsport var...

Sant.

JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:

Kunde inte skrivit det bättre själv så jag kopierade Jörgens text rakt av.

Jag med. Möjligen skulle jag ändra ordföljden till "friktionsdäck är usla i torrt och ännu värre när det är blött".

Staffanstorp
Här sen Jan 2008

Jag tror mer på ett dubbdäck utan allt för mycket sajpningar (givetvis urdubbat) Dubbdäcken behöver inte va lika överdrivet mjuka för att få isgrepp som friktionsdäcken och därför styvare och bättre på barmark.

Varför inte prova ett rallydäck? Fins ju flera varianter som ser ut som vanliga vinterdäck i mönsterväg men de är bättre på fäste och hållbarhet.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

För att krångla till det hela kan vi bland in ytterligare en faktor: vad friktionsdäcket är avsett för?
Den kalla norden (det jag har erfarenhet av) eller mellaneuropa (med blöta Autobahnvägar).

Den mellaneuropeiska skulle kanske kunna konkurrerar mot ett sommardäck med bra dränering?

Grova rallydäck avsedda för grus tror jag inte på.

Ett r-däck med bra möster klår det mesta i greppväg, förutsatt att
vi snackar gatlegala däck och vattnet inte står centimeterdjupt på banan.

4510 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande