| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
evakuera motorrumsvärme
|
2994 besök totalt |
|
evakuera motorrumsvärme
har läst en del andra trådar här men blir inte riktigt klok på hur jag ska göra..så här är huven idag..skulle behöva bli av med mer värme
om jag tar upp ett par fyrkantiga hål där det sitter gälar idag och sätter ett grovmaskigt galler, kan det funka eller är det sånt tryck på luftströmmarna där att det inte sugs ut luft där ändå? om man tar upp på sidan räcker det med att ta upp hål eller måste det sättas nåt som gör att det blir undertryck över hålet. mycket tacksam för klargörande _________________ Peter Börjesson Pegasus 7+ Zetec 2.0 Dunnel option 1 |
||
|
Re: evakuera motorrumsvärme
Kolla min och henrics byggtråd, vi har gjort varmlufts evakuering
_________________ R Malmström MSCC |
||
|
tack robban..
har dräglat mycke i din o Henrics byggtråd på wf forumet.. misstänker att det får bli så att jag tar upp på sidorna så som ni gjort men jag är ändå nyfiken på om det går att göra något bra på huven
_________________ Peter Börjesson Pegasus 7+ Zetec 2.0 Dunnel option 1 |
||
|
Re:
Drägla inte för mycke bara
Jag tror inte att huven är ett bra ställe att ta upp på, men det är min egna teroi. _________________ R Malmström MSCC |
||
|
tusen tack Kenneth
tror att jag går ut och "öl meckar"i garaget ...tar upp hål på sidan och även
ett par i huven.. köpte alunät innan idag för huvhålen och sedan får man väl
stjäla Robban och Henric's design på sido öppningarna _________________ Peter Börjesson Pegasus 7+ Zetec 2.0 Dunnel option 1 |
||
|
Re:
Bakkanten av huven just framför vindrutan brukar vara en högtryckszon, alltså ett lämpligt ställe att ta hål i huven om man vill ha in luft under huven. Längre fram i huven bör dock fungera utmärkt, om man använder en vettig design - att bara göra hål och sätta nät är jag skeptisk till. _________________ Ulf Gunnarsson |
||
|
tack Ulf
hur menar du med vettig design? när jag tänker efter så är kanske ett kvadrathål med nät bra när man står still.. d.v.s inte så intressant..hur lockar man luften ut ur hålet under körning?? mycket intressant det här ..undrar om inte "Fuling" dyker upp snart. d.v.s grava mattekunskaper.. har letat mycket i forumet
just om luftströmmar men har inte blivit så mycket klokare tack alla som funderar på detta _________________ Peter Börjesson Pegasus 7+ Zetec 2.0 Dunnel option 1 |
||
|
Paintskillz in action...
Ett par exempel på luftutsläpp där man använder fartvinden för att suga ut luft. Svart är huven (eller annat) i genomskärning, blått är kall fartvind, rött är luften som vädras ut. En stunds läsning i en bok om aerodynamik, exempelvis "Competition car aerodynamics" eller "Competition car downforce" kommer hjälpa dig att förstå vad som sannolikt kommer fungera och vad som sannolikt inte kommer göra det...
_________________ Ulf Gunnarsson |
||
|
Re:
men Ulf då !! precis vad jag for efter.... jättetack ... den boken e beställd.. tusen tack ..nu kanske jag kan fatta hur det fungerar jag ser också att jag med befintlig huv drar ut luft enligt modellen.. jag sprang raskt ut garaget och vidgade dessa...dom var i stort sett ihoptryckta... detta + sido utsläpp bör göra undervewrk _________________ Peter Börjesson Pegasus 7+ Zetec 2.0 Dunnel option 1 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
evakuera motorrumsvärme
|
2994 besök totalt |