| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken bakaxel?
|
1172 besök totalt |
|
Vilken bakaxel?
Har lite problem med min lilla Opel kadett GT/E 75:a https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12081&start=126 Har nu fått motorn att gå bra men nu kom ju nästa problem,bakaxeln Lamellerna i orginalaxeln försvann helt,hittade då hur man skulle göra för att spänna upp denna mer (fler lameller mm) detta höll inte heller vid bankörning Rakt fram går det bar men vid kurvtagning orkar dom inte hålla emot Frågan är då: vad ska jag ha för axel? Funderade på delad från typ BMW E30,E36 men då är det samma sorts lameller(till o med exakt samma) om jag inte tar ifrån M3 modellerna,tyvärr lite dyrt Volvo 1031 är ju poppis i dragracing svängen men hur e dom till bana? Jag bygger gärna om men har tyvärr något begränsad budget Tackar för vettiga förslag _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||
|
Min åsikt och erfarenhet efter att ha provat att bygga om en bil från stel axel till delad (och besiktat några fler) är att det inte är så enkelt. De upphängningar som är simpla att montera (Sierra/Scorpio, E30 etc) kräver rätt mycket justeringar för att funka bra. Upphängningarna som är "bättre" rakt av är oftast för breda för en gammal bil (E36, E39).
En väl upphängd stel axel är enklare att lyckas med. Volvos 1031 är beprövad och kopierar du Kadettens originalupphängning får du ju en rätt bra lösning. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Hej
Jag har kört dana lamelldiff i min 1031 och den brinner upp på en gång... Körde detroitlocker på vinterbilen och använt den och driftat med på vår o höst. Håller hur bra som helst.... Men momentstagen har vikit sig och bussningar ger vika... Sommarbilen har uniballs och inga gummibussningar där borde det hålla. Kommer att montera dit en Aussioelocker på sommarbilen och kasta Danadiffen lång väg... Ja alla varnar för hur dåliga lockerdiffarna är och svänga med men den var suverän på isbana i vinter. Hur förutsägbar som helst.... Testar nu en Aussielocker på asfalt i sommar... Är borta på jobb men hemma över helgerna så om ett par veckor blir det klart... då blir det dags... _________________ Max Jarno |
||||
|
Re:
Då litar jag på det o kör med volvo,dock med torsendiff tror jag Har tröttnat på lamelldiff:) Tackar för detta _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||
|
Re:
1031 + torsen är ett mkt bra val! volvon vi har byggt är med 1030 + torsen , och det funkar klockfritt! Annars skulle jag kika på volvo 960's delade bakvagn, den verkar gå att modifiera till allt... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vilken bakaxel?
|
1172 besök totalt |