Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lättning & balansering av svänghjul
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (5690 totalt)
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re: Lättning & balansering av svänghjul

Krille_hlm skrev:
Christian Carlsson skrev:
Hej,
jag behöver lätta (och därefter naturligtvis balansera) mitt svänghjul till VW-motorn.

Någon som har tips om vem som gör ett bra jobb i Karlstads-trakten?

Man bör helst balansera hela vevpartiet ihop med svängningsdämpare, vev, svänghjul och tryckplatta.

Jag skulle vilja säga tvärtom. Man bör balansera delarna separat. Därefter kan man montera delarna och balansera igen om man önskar.

Det är dumt att sätta ex. svänghjulet i obalans bara för att kompensera för vevaxelns obalans vilket i princip är vad man gör när man monterar alla delar och balanserar.
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re: Lättning & balansering av svänghjul

Johan Edlund skrev:
Krille_hlm skrev:
Christian Carlsson skrev:
Hej,
jag behöver lätta (och därefter naturligtvis balansera) mitt svänghjul till VW-motorn.

Någon som har tips om vem som gör ett bra jobb i Karlstads-trakten?

Man bör helst balansera hela vevpartiet ihop med svängningsdämpare, vev, svänghjul och tryckplatta.

Jag skulle vilja säga tvärtom. Man bör balansera delarna separat. Därefter kan man montera delarna och balansera igen om man önskar.

Det är dumt att sätta ex. svänghjulet i obalans bara för att kompensera för vevaxelns obalans vilket i princip är vad man gör när man monterar alla delar och balanserar.

om man börjar med veven balanserar, skruvar dit en del till och balanserar, så blir varje del balanserad, och allt tillsammans, man vill ju inte balansera om hela motorn om man behöver byta tryckplattan..

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Skruva banåkabil
Lättning & balansering av svänghjul
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (5690 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande