Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2073 besök totalt |
Nybörjare som behöver lite råd
Hej alla glada rajsare! Hade tänkt börja köra på bana lite mera aktivt nästa år. Så jag vill gärna ha en så bra start som möjligt. Har läst lite i forumet och hittat en heldel svar men jag vill gärna ha så färska svar som möjligt. Hur ska man bäst börja? Ska man gå någon typ av förarutbildning? Vad behöver man för licenser osv? Jag bor i Växjö och vill ju gärna vara med på så mycket aktiviteter här omkring som möjligt. Fast jag är ju inte den som drar mig för att åka långt heller för en banträff. Mvh Markus |
||
Hej och välkommen Markus!
Det det finns en tråd som det redan står en del matnyttigt https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Här sammanfattar Peeter vad du behöver göra med bilen innan du kör ut. Sedan om du vill vara med i någon klubb har Magnus lagt upp alla ban-aktiva klubbar under arrangörer. Såhär rent spontant verkar Attitudemotorclub vara något för dig. Det skadar inte att vara med i fler klubbar då man blir inbjuden till fler banmöten ![]() ![]() ![]() Licens är inget måste men bra att ha. Man får bra utbildning och fler tillfällen att köra bana. Se bara till att du är med i en SBF ansluten klubb då du tar din licens. Edit: Jag glömde nämna Banåka-klendern. Kolla den så vet du vad som händer, var det händer och när det händer. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Gå med i SSi
http://www.impreza.nu _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||
Tack för svaren.
Självklart är jag gått med SSI ![]() Någon som har lite mera koll på vart o när det går förarkurser/licenskurs? Eller är det bara att själv kolla igenom banåka-kalendern? Det jag är ute efter är en kurs som lär en att hantera sin bil lite mera så att man lär sig vad gränserna går etc. Sen även körteknik hur man bromsar och hur man tar sig genom olika kurvor på bästa sätt. Finns det olika nivåer på kurser? Så att man kan utveckla sig på så sätt också? |
||
Du kan kombinera licenstagande och heldag med mkt köra på banan om du går licenskursen på Knutstorp på våren. Teorimangling på lördagen (seeegt) och sen heldag på banan på söndagen. Börjar med ganska mkt följa john-körning med instruktör (1 instruktör på ca 6 elever, så det bra) och sen alltmer fri körning senare under dagen. Dessutom lite racingträning iform av startträning och träningsheat. Dom flesta kör med gatbil. Allt från 242/99 via MBG till 996 _________________ Pär Hylander |
||
Låter trevligt vet du något om när dom här licenskurserna går och vad är det för licens man får? Vad kan härligheten kosta tro? |
||
om jag inte minns fel kostade kursen 1200:-, och för det fick man en dags teori och en dag praktik (med MYCKE körning). Kursliteratur, mat och fika fick man också. Brukar arrangeras på vårkanten (mars/april) på Knutstorp av Svenska Bilsportförbundet Södra. Kolla på deras hemsida någon gång runt januari/februari så hittar du anmälnings handlingarna. Licensen man får är Debutlicens i Racing och Historisk Racing. Jag rekomenderar denna kurs varmt (jag och Pär +några till här från rejsa tog en där i våras
![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Men det är en kurs som är bra för nybörjare? Jag har aldrig kört på bana tidigare. Har dock kört en heldel RS-banor. Annars verkar det mycket intressant. Får väl ta o anmäla sig så snart som möjligt. |
||
Kursen passar perfekt till nybörjare (och även de som har kört lite innan), de flesta som går kursen är sånna som skall börja tävla.
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
|
||
För att köra på banträffar menar du? I så fall: Nej, det behöver du inte. Däremot är det ovanligt med banträffar som inte kräver medlemsskap i någon klubb, men alltså inte nödvändigtvis i en SBF-ansluten sådan. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Du måste vara med i en SBF-ansluten klubb om du ska teckna licens, om jag förstått det hela rätt. ![]() Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||
Vet inte om SSi redan är med i SBF, annars finns ju Växjö Sportvagnsklubb nära dig. Ger dessutom chans till yttelrigare 3-4 sprints och någon bankörning per år.
och oroa dig inte för licenskurserna. Hade ägt min första bil i 6 dagar när jag var på min. Gick galant. Blev så fast att jag nu har svårt att se mig leva ett liv utan att få tävla. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Vart hittar jag Växjö Sportvangsklubb?
Har hört om dom tidigare. Verkar vara trevliga. |
||
kolla en växjöbo!! Trevligt
lite info om racingkurs http://www.soedrabf.se/Klubbinfo/Rac _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||
Ja, det är ju den kursen jag skrev om! FAst priset har gått upp. Vill minnas att det var 1500 kr 2003 men att man 200-300 kr rabatt för att man tilhörde en klubb i södra regionen. _________________ Pär Hylander |
||
Eller så packar du din kos mot Linköpings motorstadon och får en för 800:- vilken som är bäst kan jag dock inte avgöra. (priset kan vara fel men 800:- är vad jag gav i våras)
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Hur gör man med försäkring vid bankörning?
Har hört att vanlig försäkring inte gäller? Har läst på forumet med inte kommit fram till något vettigt. Vad bör man skaffa för försäkring om man vill känna sig lite tryggare? Vill inte att någon rammar min bil det första som händer när jag är ute och kör, sen står jag där utan något ersättning. Sen hur får jag tag på Växjö Sportvangsklubb någon som vet? |
||
Lugn och fin nu. Du kan välja på
vaxjo.sportvagnsklubb@swipnet.se (osäker på hur ofta deras sekreterare Johan tittar till den bara.) eller ringa deras ordförande Stefan Svensson 0470-69339 Vice ordf Hans-Erik Johansson 0470-753 013 Kassör Krister Lindgren 0471-132 68 Alla dessa har dessutom licens och är mer eller mindre aktiva på banorna, så de kan säkert komma med lokala tips och råd i licensfrågan. Vad det gäller försäkringar är nog denna den bästa och mest faktaspäckade jag sett hittills https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Kärt gammalt ämne... ![]() Min allmänna uppfattning är att det blir allt svårare att åka försäkrat på banmöten. Jag tycker du ska räkna med att du åker oförsäkrat. Dels har det en lugnade inverkan och dels kan det ju bli en positiv överranskning om ditt f-bolag vill hjälpa dig om olyckan varit framme. Av dom skador jag sett så har dom flesta varit såpass små att det knappt varit lönt att använda sin försäkring. Har nog inte sett mer än 3-4 skador som varit totalskada eller repkostnad på >100kkr. _________________ Pär Hylander |
||
Jo är väl lite så jag har tänkt också.
Även om jag tar det lungt kan jag inte göra något åt om någon annan kommer köra in i mig. Har inte så mycket pengar att jag bara kan köpa en ny bil o börja igen. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2073 besök totalt |