| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ventilfjädrar, dubbel eller enkel?
|
1523 besök totalt |
|
Tänkte passa på att byta ventilfjädrar nu när är hela motorn är nybyggd, speciellt eftersom jag kommer köra lite vassare kammar till nästa år. På mercan sitter det ju dubbelfjädrar original. Men jag pratade lite med Dbilas i Tyskland och dom säljer enkelfjädrar till deras kammar med duration upp till 288. Från 296 kör man dubbelfjäder. Jag hade tänkt 288 kammar, frågan är om man vågar köra med enkelfjäder, vad är nackdelarna? _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
|
Re: Ventilfjädrar, dubbel eller enkel?
Med dubbelfjäder kan du köra med mindre totalt inspänningstryck på fjädrarna än om du kör med enkelfjäder. Det gör att det sliter mindre på kam, lyftare, ventil, rem/kedja. De dubbla fjädrarna har också olika egenfrekvenser vilket är bra. Fördelen men enkelfjäder kanske kan vara att det är lite lättare(?) men det är nog väldigt marginellt. Finns det dubbla som passar och är avsedda för din motor och de inte är jättedyra så kan jag inte se någon nackdel med det. Annars kan man använda sk "beehive" fjädrar, dom är formade som en bikupa och är bättre än vanliga fjädrar pga andra egenfrekvenser och att man kan köra med fjädrar som ger mindre inspänningstryck. Men din kamaxelleverantör borde kunna ge rekommendationer och det är han som borde veta bäst vad som fungerar bra med den kammen. Men nån annan kanske vet bättre och mer detaljerat? _________________ Karl Vestgöte |
||
|
Väntar på svar från Dbilas om varför dom använder enkla när det sitter dubbla original. Kan kanske ha med Grp. A reglmentet att göra, kanske man inte fick köra dubbelt om det inte satt det på homologeringsbilarna? Eller ev. att toppen är ändå utvecklad i början av 80-talet kanske var det svårt att få till starka enkelfjädrar? Vem vet.
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
|
Re:
Jag är intresserad av att höra svaret, fråga gärna varför dom inte tror dom dubbla orginalfjädrarna räcker till. Hur mycket ska det varvas och har du någon kam-axeldata du kan lägga upp här? _________________ Karl Vestgöte |
||
|
Re:
vi har pratat om detta fram å tillbaka, men jag gissar att de fjädrar som sitter i skall funka klockrent upp till 8000rpm, finns också andra som säger att de börjar svänga okontrolerat redan innan... samt att orginalfjädrana skulle vara slut efter 20 000mil???? ja e skeptisk, å tror att de funkar finfint till 8000 iaf! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Kamtider har jag, ska leta upp original som jämförelse.
288 Kammen, med enkelfjäder Duration: 288 Peak timing: 108 Valve lift: 10,9 Lift at TDC: 2,1 Valve timing: 36/72 - 72/36 Valve clearence: 15/25 296 Kammen, med dubbelfjäder Duration: 296 Peak timing: 106 Valve lift: 11,5 Lift at TDC: 3,1 Valve timing: 42/74 - 74/42 Valve clearence: 15/25 _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1523 besök totalt |