| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dellorto-förgasare - vriden spjällaxel?
|
829 besök totalt |
|
Tja! I förebyggande syfte ställer jag en ev. hypotetisk fråga: om man antar att den ena av två DHLA40-förgasare har en vriden spjällaxel, hur gör jag lämpligast för att vrida tillbaka den? Eller är det bara att beställa en ny axel och plocka isär hela förgasaren? Bonusfråga: Vilka orsaker kan finnas för att förgasarspjällen inte ska stänga ordentligt? (Förgasarna ska vara genomgångna och rengjorda nyligen, jag börjar bli osäker på om de sitter ihop korrekt...) Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
bonusfrågan har jag ett par tänkbara svar på:
1, spjällaxeln är inte exakt centrerad, dvs gasspjällen tar i förgasarhuset på höger eller vänster sida 2, spjällen är felvända - kanterna är inte helt raka, dom är snedskurna för att sluta tätt 3, skräp/skador på lager/axel skruva bort båda spjällen i huset som strular - "stänger" det inte då så är det troligen 3'an annars kolla så du sätter in spjällen rätt och knacka försiktigt på axeln som sticker ut på sidorna för att centrera spjällen. nu ska det vara tätt. /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
|
Re:
Tackar! Det finns ju även en urfasning i spjällskivorna, åt vilket håll ska de vara vända? IN mot motorn eller ut mot luftfiltret? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
829 besök totalt |