Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lamda kunniga (HJÄLP)
868 besök totalt
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Lamda kunniga (HJÄLP)

Ska ha en separat lamda till min lamda mätare men vill ha kvar funktionen för förvärmingen.

Kan jag sno strömmen till det från den befintliga lamdan utan att den börjar strula ?

MellanSverige
Här sen Jun 2003

Re: Lamda kunniga (HJÄLP)

Jani Hast skrev:
Ska ha en separat lamda till min lamda mätare men vill ha kvar funktionen för förvärmingen.

Kan jag sno strömmen till det från den befintliga lamdan utan att den börjar strula ?

Det borde fungera, om de sladdarna klarar av att driva två sonder. Annars kan du ju koppla den till tändningen på något sätt, för som jag har förstått det är det inbyggd värmereglering...

Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re: Lamda kunniga (HJÄLP)

razer skrev:
Jani Hast skrev:

Det borde fungera, om de sladdarna klarar av att driva två sonder. Annars kan du ju koppla den till tändningen på något sätt, för som jag har förstått det är det inbyggd värmereglering...

Är det värmereglering i själva sonden ??
Har en orginal sond till Polo G40 liggande eller så blir det en Saab sond som ska användas.

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

är det en smalbandlambda är det förvärmning för att den ska börja fungera riktigt snabbare..

varför köra förvärmning till extra sonden? finns det nån anledning.?

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

Trådstartare
LuddeR skrev:
är det en smalbandlambda är det förvärmning för att den ska börja fungera riktigt snabbare..

varför köra förvärmning till extra sonden? finns det nån anledning.?

Det är en smalbandslamda.

Varför jag vill ha förvärmningne är just för att den ska börja arbeta fortare och att jag är en väldigt jobbig person när det gäller sånt

Sen att köra med separat sond är för att den befintliga sonden ger inte signal hela tiden utan bara när man belastar motorn.

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

sonden ger signal hela tiden, men motor tar inte hänsyn över ett visst vartal (runt 3000-3500 rpm)
samt inte under fullast..

lambdan ger signal hela tiden. Och den behöver inget annat än ett avgassystem för att funka..

och skarva inte kablarna till lambdan innan konstakstycket.

Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

Trådstartare
LuddeR skrev:
sonden ger signal hela tiden, men motor tar inte hänsyn över ett visst vartal (runt 3000-3500 rpm)

lambdan ger signal hela tiden. Och den behöver inget annat än ett avgassystem för att funka..

Min ger faktiskt signal hela vägen upp till 7000 rpm
Samma sak är det med min vinterbil (360 GL -88)

Får väll ta och leta mig till skrote för att köpa 2 kontakt stycken så man slippter att skarva i kablarna.

Någon har viskati mitt öra någon gång att man INTE får löda i kablar till lamda.
Stämmer det

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Jani Hast skrev:
LuddeR skrev:

Min ger faktiskt signal hela vägen upp till 7000 rpm
Samma sak är det med min vinterbil (360 GL -88)

Får väll ta och leta mig till skrote för att köpa 2 kontakt stycken så man slippter att skarva i kablarna.

Någon har viskati mitt öra någon gång att man INTE får löda i kablar till lamda.
Stämmer det

ja signal ger den hela vägen.. det har ignet med varvtal eller nått sånt att göra, så fort den är varm ger den en rättvis signal. MEN styrenheten tar inte hänsyn till den förutom vid closed loop. bilket brukar kopplas ut vid 3000varv nånstans samt inte används vid fullgas.

och varför det? jo föra tt lmbda 1 motsvara 1kg bränlse till 14,7kg luft är mest gynnsmat för katten, där renar den bäst. med ska du ha den bränslsnålast så jsuterar den yttligare lite snålare.. Och för mest effekt ska du ligga på ett lägre lambda än 1..

man ska inte löda/klippa/skarva kablar mellan kontaktycke och sond. Och man ska inte fetta eller spraya i kontaktstycket till sonden..

men där efter kan man skarva.

Citera
Allmänt banåkaforum
Lamda kunniga (HJÄLP)
868 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande