| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Batterimutterdragare, kan det funka?
|
4 besök senaste veckan (13804 totalt) |
|
Re:
Jag skulle tro att det är detta "ledhandtag" som Gustav pratar om:
http://www.biltema.se/products/produ _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
|
Re:
Hur gick det? Funderar också på att köpa en eldriven mutterdragare. _________________ Johnny Karlsson Opel Speedster N/A |
||||
|
Re:
vi har den där DeWalten på jobbet, samt en mindre dewalt, och en hitatchi av mindre slag.. lilla dewalten och hitatchin lossar det mesta upp till M12-M14 sen kan det börja bli kärvt, stora dewalten plockar de mesta upp till M16-M20 som inte är totalt sönderrostat..
mkt trevliga maskiner, men ibland behöver man även dragskaft så är det bara.. jag personligen hade köpt en liten dewalt eller hitachi, för den stora är så jävla klumpig.. tror hitatchin kostade 4000kr på swedol..
_________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
|
Det funkade dåligt tyvärr
Började med att dra hjulmuttrarna till 135 Nm med momentnyckel och försökte sen lossa dom med mutterdragaren. Den lyckades bara lossa 1 av 5 och då körde jag ändå ett tag. Muttrarna var helt nya och gängorna på navet mar rengjorda och insmorda. Testade sedan att dra, först med momentstaven och sen utan. Med 135Nm momentstav blev det lite oregelbundna värden (har iofs haft lite problem med momentstaven även på tryckluftsdragaren, se anna tråd om detta) och utan blev det runt 80-100Nm. Kommer att göra ett test till men med stor sannolikhet så kommer jag lämna tillbaka den då den ligger ganska långt från specen på 180-220Nm. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
|
Jag har köpt makitas 18V litium-jon-batteridragare (BTW251), och jag är extremt nöjd. Makita hävdar 230Nm och det verkar vara en ärlig siffra. Den släpper lätt korrekt dragna hjulbultar, och även överdragna så länge det inte är extremt. Köpte den för att ha till hjulbyten i rejssammanhang men jag har hittat massor av användningsområden även på andra håll. Den är dessutom väldigt lätt och smidig, och går tyst och fint. Bra steglös reglering så man kan "smyga" i bultarna i gängorna utan att riskera att dra dom snett. Den är dock rätt dyr, jag köpte min från USA för två år sedan när dollarkursen var låg.
En bekant som har en liten däckfirma på sidan om köpte en AmPro batteridragare från swedol, ganska attraktivt pris och även den är en trevlig maskin. Den har t.om släppt på någon bult som min gick bet på, och är ungefär lika lätt och smidig, och har även den steglös reglering. http://www.handla.swedol.se/ , sök på mutterdragare 14.4V Har även använt julas 230V-maskin en del, och visst fungerar den väl men jag föredrar nästan fälgkors/ledskaft. Klumpig, tung och brist på steglös reglering gör den lite väl jobbig att använda. Även jobbigt att den tar så förbaskat lång tid på sig att stanna när den väl släppt en bult.. _________________ Joakim Törnqvist |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Batterimutterdragare, kan det funka?
|
4 besök senaste veckan (13804 totalt) |