| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Fråga ang r-däck på en 993tt
|
3060 besök totalt |
|
Jag provade min 993tt på Knutstorp i helgen med Porscheklubben. Fick inte särskilt mycket körtid, men tillräckligt mycket för att inse att gatdäcken inte räcker till. Mina Bridgestone S02 blev fort sladdriga efter bara några varv. Ni som kört på t ex Nürburgring med gatdäck upplever ni att de blir sladdriga fort eller är det ett fenomen på de små kurviga banorna liknande Knutstorp? Kommer att köra tre bandagar i rad på en lite större bana i sommar utomlands och tänkte att man kanske skulle investera i ett par r-däck. Mitt lokala Porsche Center rekommenderade Michelin Pilot Cup. Ni får gärna komma med förslag på andra märken. Kommer att transportera mig till och från banan med r-däcken. Kommer antagligen att köra 100- 150 mil landsväg under min utlandsvistelse förutom de tre dagarna på bana. Har förstått att våtegenskaperna inte är särskilt bra med r-däck och att greppet är sämre när de är kalla. Bullernivån lär väl också ta stryk jämfört med gatdäck. Är det något annat att tänka på? Kollade med min lokala däckhandlare och han kunde inte skaffa fram r-däck tyvärr. De säljs genom särskilda kanaler tydligen. En annonsör i Porsche Klubbens tidning vill ha strax över 5000 kr för ett bakdäck och över 3000 kr för ett framdäck. Var kan man köpa r-däck för bra priser? Tack på förhand. |
||||
|
Re: Fråga ang r-däck på en 993tt
Toyo R888 anses normalt som ett av de bästa "allround"-R-däcken. Dom fungerar riktigt hyggligt i regn. (Vilka dimensioner kör du, förresten?) Prata sedan med Henrik på Euromaster i Malmö (Finns här på forumet). Det är hovleverantören till många av oss här nere i Skåne.. Schyssta priser på däcken och så är dom duktiga och ger dessutom bra service.. _________________ -- |
||||
|
Enligt mig är MPSC att spola pengarna i toaletten, Toyo är riktigt bra och dessutom överlägset MPSC i regn.
Bra priser här: http://www.blocket.se/vi/20918380.ht |
||||
|
Standard dimensioner för en 993tt, det vill säga 285/30/18 bak och 225/40/18 fram. Tack för tipsen så här långt. Ska lägga Euromaster i Malmö och Henrik på minnet. |
||||
|
, kul med nöjda kunder/vänner Du glömde dock sveriges absolut bästa automatkaffe
Robert >> Vi säljer både Kuhmo och Toyo R-däck som alternativ till Michelin Cup däcken. Släng iväg ett pm här eller slå en signal på 040/290766 dagtid så ska vi försöka hjälpa dig. Mvh Henrik _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||
|
[quote="Houke"]
Va får Fredrik kaffe oxå, tydligen är man man inte premiumkund ännu. Skämt och sido, superservice och mycket härligt racingsnack. /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Vill passa på att tacka er än en gång för råden jag fick tidigare under vårkanten. Tog dem till mig och läste på ytterligare på olika forum och kom slutligen fram till tre kandidater.
Pirelli P Zero Corsa Toyo R888 Michelin Pilot Sport Cup Var i kontakt med Euromaster och Henrik och han var ytterst hjälpsam. Han kunde leverera Toyo samt Michelin. Eftersom Pirelli var mitt förstahands alternativ ville jag avvakta besked från Pirelli importören. Det drog ut på tiden något och tillslut fick jag beskedet att de inte kunde leverera däck till min bil i rätt dimension. Vid det här laget hade Toyo fått slut på ena dimensionen däck till min bil. Det dystra beskedet mötte mig när jag pratade med Euromaster igen. Desperat började jag ringa några olika däck annonsörer på blocket och fick tillslut tipset att kontakta en annan firma som tydligen skulle ha ett stort lager av Toyo R888. Det tipset visade sig vara guld värt. Firman hade mina dimensioner på lager och jag beställde dem omgående till min lokala däckfirma för skifte. Jag var fantastiskt nöjd med Toyo R888. De klarade av resan till och från banan samt tre dagars bankörning med bravur. När det gäller Pirelli P Zero Corsa ställer jag mig lite frågande om det verkligen är så att de inte tillverkar alla dimensionerna till en 993tt. Fick nämligen ett motsägelsefullt besked från en annan leverantör utomlands där själva bankörningen höll hus. Kanske var det ren lathet från den Svenska importörens sida att säga att Pirelli inte längre tillverkar däcken i rätt dimension. |
||||
|
Re:
Kolla här. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Tack för länken. Under motorsport delen hittade jag länken nedan. Där står att r-däcket i fråga finns i rätt dimension för 993tt. Informationen i länken borde stämma eftersom det är en officiell källa. Det vore ärligare att säga sanningen från Pirelli importörens sida varför de inte kunde eller ville beställa hem däck i rätt dimension istället för att dra en lögn. Utomlands verkar leverantörerna vara intresserade av att tjäna pengar. Där var det inga problem att beställa rätt dimension för bilen. Tyvärr fick jag beskedet lite sent den här gången. Får prova Pirellis r-däck en annan gång. http://www.pirellityre.com/en_IT/bro |
||||
|
Re:
Har de grejerna på lager, bra priser och dessutom bra service är de väl värda att få sitt namn nämnt här? _________________ Martin Wahlberg |
||||
|
Re:
Ralphs Däck hette firman som jag tillslut beställde däcken från. Han hade däcken i lager och hela affären gick snabbt och smidigt. Däcken levererades direkt till en lokal däckfirma efter mitt önskemål. Kan varmt rekommendera honom. Skulle inte tveka att beställa däck från honom i framtiden igen. Givetvis förtjänar en firma som sköter sina affärer snyggt beröm. Länk till firman i fråga: http://ralphsdack.jetshop.se/ |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
3060 besök totalt |