| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Momentstavsproblem?
|
2 besök senaste veckan (685 totalt) |
|
Momentstavsproblem?
Köpte en 135Nm momentstav för att ha till mutterdragare (egentligen en batteridriven men det funkade dåligt...) men har upptäckt att jag får olika värden beroende på hur jag drar. För att testa den tog jag fram ett förlängningsskaft och drog till momentstaven fjädrade och kollade sedan med en bra momentnyckeloch det blev då 135+/-10Nm på fem hjulmuttrar, alltså helt OK. Satte den sedan på tryckluftmutterdragaren och gjorde samma sak men då blev det bara runt 100Nm? Varför? behöver man ha mutterdragaren inställt på högt moment för att det ska bli bra eller behöver man köra ganska länge? Mutterdragaren är specad till 580Nm så det ska inte vara några problem. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
|
Jag tror det är så att när du slår med mutterdragaren så kommer du ganska snart upp i impact-laster som motsvarar 135NM och den fjädrar på grund av att det är en slag-last så att säga, och nästa gång den slår så drar den åt lite till, och lite mer nästa gång osv. så du får knacka på ett litet tag för att du garanterat skall komma upp i 135 NM med mutterdragaren, jag tycker mig minnas att de dunkar på ett bra tag med dragarna på däckverkstaden.
När du drar för hand så smyger du dig upp mot rätt moment och staven fjädrar vid 135 NM som den skall. Inte så bra på att förklara, men tror att det är så det ligger till ialla fall, nån får gärna rätta mig om jag har fel. Mvh Tobias _________________ Tobias Bylund |
![]() |
Skruva banåkabil
Momentstavsproblem?
|
2 besök senaste veckan (685 totalt) |