| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Gas i R-Däcken?
|
1689 besök totalt |
|
Gas i R-Däcken?
Hejsan! Det är så att jag skall byta min bil mot en likadan, som är rensad från inredning, och asfaltsmattor, sen har den även sparco stol och r-däck. Något jag blev nyfiken på , var att R-Däcken var fyllda med gas. Är detta dåligt? Det enda han(som byter bil) sa var att dom håller samma temp , varma som kalla. |
||
|
Re: Gas i R-Däcken?
Alla däck till personbilar är fyllda med gas, väldigt få är fyllda med vätska eller är solida. Det där med att dom håller samma temperatur varma som kalla låter som en spännande nyhet däremot.
Antar att däcken är fyllda med kväve (eller som däcknasarna kallar det, nitrogen), det har avhandlats ett antal gånger tidigare och går att sammanfatta med: Ja, det är bra men ger ingen skillnad mot torr luft. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Tack för svaret!
Var just den typen av gas som du nämnde jag var ute efter .
Läste om en som skulle kränga av ett däck, och då hade däcket smällt.. Vilket inte var så bra! Så jag vill veta om det är ofarligt , eller farligt. Så de går att ta ur gasen ur däcken och i med luft ?
|
||
|
Re:
Kvävgas utgör ju ca 80% av den luft du andas så om du inte bestämmer dig för att andas endast kväve så är det så harmlöst det kan bli. |
||
|
Med tanke på att luft till 78% består av just kväve så hade inte jag varit speciellt nervös. Den mest reaktiva delen av luften (syret) är ju borttaget så det är ju rent tekniskt mycket säkrare med kväve i däcken.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
![]() |
Däck för banåka
Gas i R-Däcken?
|
1689 besök totalt |