Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5718 besök totalt |
Ni med 318is
Kommer nog bli tvungen att sälja min nissan till våren då min ekonomi inte räcker till både lägenheten, skotern och bilen. Så Har funderat lite på en bmw 318is då jag sett att det är rätt många som åker med dom. Hur pass pigg är dom? ger Grupp N chippet någon märkabar skillnad? Hur mycke måste man lägga ut för att få en kul vägmaskin? tänkte då i dämpare och fjädrar. Eller borde man köpa en 325 om man har råd? för dom borde väl vara bra mycke piggare! ![]() _________________ Tim Kjellsson Uppsala |
||||
Re: Ni med 318is
Ja lika pigg som din s13 lär den inte vara med tanke på effektskillnaden. Men pigg så det räcker (visserligen har jag aldrig kört någon supersportbil så det kan man väll ta med en nypa salt). Gula Koni får man från stötdämparexperten med H&R fjädrar för 8tusenlappar, så så farligt är det inte(svenssonmoddning ![]() ![]() ![]() Kör hårt och köp E30 318is ![]() ![]() |
||||
*yrar lite och väntar på fler inlägg från mina vapendragare*
![]() EDIT: om du vill ha en bil för att den har många hästar och åker ifrån folk vid trafikljusen så ska du inte ha en 318is. Vill du ha en bil för att du tycker att det är kul att köra bana så passar det däremot mycket bättre. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
För det första, jag har avslutat mina affärer med CSN
![]() För det andra så har jag inte haft min 318is mer än nån vecka, den är inte chippad och jag jämför den mot min 944 Turbo S. Jag upplever den som väldigt trött när man kommit upp i över 100 km/h, men därunder känns den pigg (kass aerodynamik?). Däremot är den lätt och känns välbalanserad, något som jag förstått att 6 cylinder E30'orna inte är (dom är framtunga). Den är billig! Både att köpa och att försäkra! 4 cylinderversioner av E30 står inte så högt i kurs hos den typiska BMW spekulanten .. ![]() Jag köpte den för att det var en billig, lätt och bakhjulsdriven bil med sportigt chassie och bra bromsar. Om dämparna är i bra skick (mina var det, men det är kanske inte så vanligt) så känns originalprylarna helt ok att köra bana med, annars får man väl lägga 7.000 - 8.000 på att byta. |
||||
Som Saab-frälst ber jag att få rekommendera Saab med turbo.
Mycket bil för pengarna. Mycket pulver också. Sedan beror det förstås på vilken man väljer, personligen tycker jag om gamla 900:an för den har karaktär. Och en hög sleeper-faktor. Vill du ha något riktigt roligt rekommenderar jag en 99T16. Ragnar kan nog vittna om denna bils företräden. Finns annonser på dessa ibland, om man håller ögonen öppna. |
||||
Den här bilen har ju diskuterats ganska mkt så jag får väl föreslå "Sök inlägg"
![]() Men som alltid när det gäller bilköp, PROVKÖR en och skaffa dig en egen uppfattning ![]() Edit: Kan tillägga att original m-tech fjädrarna funkar väldigt bra ihop med gula konis (kör själv med det) och då blir ju slutsumman lite drygt 4000:- _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Folk brukar säga att jag har en 318is men kan inte hålla med om att bilen är varken billig att försäkra, tanka eller köpa... : ) MVH Jonas 318deluxe (M3 e30) _________________ Jonas Edling |
||||
Inte om man har sänkningsfjädrar av okänt fabrikat monterat från början ![]() ![]() |
||||
Hur mycket tyngre är en motor till i 325 jmf med 318 iS?
Sitter batteriet fram eller i skuffen? Något annat som skiljer bilarna åt? [size=9]Erkänner att jag gärna skulle ha en 318 iS eller 325 som busig 2:a bruxbil... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Batteriet sitter framtill, iaf på is'en. Men det bör det nog göra på alla vanliga E30'or? |
||||
Batteriet sitter bak på 325:orna men inte på is'en.
Exakt vad en 325 motor väger vet jag inte men den bilen har även tyngre drivlina i övrigt, annan växellåda samt diffklump bla. En is brukar väga in på runt 1100kg och en 325 är nog minst 100kg tyngre. Klart att du också ska ha en 318is Pär! ![]() Halva rejsa verkar ju ha en 318is snart ![]() ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
och ändå är dom "riktiga" e30'orna framtunga ![]() P.S. skäms skäms gäller inte M3'an, men den är heller ingen vanlig E30 ![]() |
||||
Vad jag förstått finns det 318iS med batteriet bak, det var en option.
Här kommer lite siffror för alla som vill ha det: ![]() M42 motorn i 318iS 16v (90-91) väger 100 kg, 320i/323i/325i (M20) väger 117 kg, dessutom har den motorns tyngdcentrum längre fram i motorrummet. M40 motorn i 316/318 som väger fjuttiga 81 kg (8v). 318iS har M-chassiet från 325i, dvs de grövre (51 mm) fjäderbenen, grövre hämmare (20/14.5 mm), hårdare fjädrar/dämpare och är drygt 15 mm sänkt. Där är även bromskylningskanaler som standard. Viktfördelningen på en 318iS är ca 53/47. |
||||
318is fanns även utan M-paketet i tyskland om jag inte missminner mig, med dom mindre fjäderbenen... 318is innan 90 var en vanlig 318med M-chassit, sen 90 kom nya motorn (m42'an) då fick den "sportigare" 318 hete 318is och det var då baserat på 16v spisen under huven och inte chassit längre... eller är jag helt ute och cycklar nu? |
||||
M3E30 = Riktig M3a M3E36 = 330is och 332is ![]() ![]() eller 330 GTI ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Hehe! ![]() forum ![]() ![]() För att ge en liten bild då. Gör som Micke och provkör. Har haft 325 tidigare och visst är den en väääldigt fin bruksbil som är lagom snabb och underhållande. is:en är dock mer busig och den beter sig så som en E30 med 4 cyl. maskin ska göra. Kvickfotat och undehållande. Har själv enbart fräscha originaldelar i stötsämparväg och de funkar väldigt fint, men visst bör man väl ha liiite vassare saker på om man ska åka lite bana nga ggr per år. Ngt monster är den inte rent effektmässigt, men den funkar. Sen måste jag bara lägga in en brasklapp på Dans vikter. de du anger är utan ngt på. Alltså inget grenrör, insug, generator osv osv. Så skillnaden är betydligt större. Den stora diffen på 325 väger ca 10kg mer och lådan likaså. Sen ska 325 ha mer isolering osv Annars vet i tusan var alla de ca 100 kg kommer ifrån. För så mkt är det ungefär. Allt ebror ju sedan på årsmodell oxå då de sista 325 fick grenrör i plåt, mindre startmotor osv. En kompis har en 320 av samma årsmodell som jag och han har bytt till 51mm ben fram och skivor bak, den väger 50 kg mer än min. Inte jätteexakt studie, men en fungervisning. Ut och varva bara! En 318is "bör" nog köras rätt aktivt för att den ska komma till sin rätt. Men den funkar fint till vardags oxå. |
||||
om man har råd borde man kanske sikta på en kadett gsi 16v?
Dom har ju bra mycke bättre prestanda plus att deras vägegenskaper är rätt bra. Jag siktar på en bil i max 25000 - 30000kr klassen _________________ Tim Kjellsson Uppsala |
||||
Nja. Här får vi skilja på små och stora S. 318iS 88-89: M40-motor. Tror inte det var M-chassie eller skivbromsar runt om. Det var nog mer en modell med nya motorn och lite mer utrustning, tex varvräknare. Hette bara 318i när 16v kom och M10an försvann. 318is (med litet s) är den med M42 som kom -90. Sen så har även sportmodellen 324td batteriet bak. Och det är inget lättviktsbatteri heller ![]() _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5718 besök totalt |