Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ni med 318is
1, 2, 3   >>
5718 besök totalt
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Ni med 318is

Kommer nog bli tvungen att sälja min nissan till våren då min ekonomi inte räcker till både lägenheten, skotern och bilen.
Så Har funderat lite på en bmw 318is då jag sett att det är rätt många som åker med dom.

Hur pass pigg är dom? ger Grupp N chippet någon märkabar skillnad? Hur mycke måste man lägga ut för att få en kul vägmaskin? tänkte då i dämpare och fjädrar.

Eller borde man köpa en 325 om man har råd?
för dom borde väl vara bra mycke piggare!

Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

oj oj oj...

Nu ska CSN-ligan börja yra igen

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re: Ni med 318is

Tim skrev:
Kommer nog bli tvungen att sälja min nissan till våren då min ekonomi inte räcker till både lägenheten, skotern och bilen.
Så Har funderat lite på en bmw 318is då jag sett att det är rätt många som åker med dom.

Hur pass pigg är dom? ger Grupp N chippet någon märkabar skillnad? Hur mycke måste man lägga ut för att få en kul vägmaskin? tänkte då i dämpare och fjädrar.

Eller borde man köpa en 325 om man har råd?
för dom borde väl vara bra mycke piggare!

Ja lika pigg som din s13 lär den inte vara med tanke på effektskillnaden. Men pigg så det räcker (visserligen har jag aldrig kört någon supersportbil så det kan man väll ta med en nypa salt). Gula Koni får man från stötdämparexperten med H&R fjädrar för 8tusenlappar, så så farligt är det inte(svenssonmoddning ). En 325'a är både dyrare i inköp, dyrare att försäkra, dyrare i drift osv osv osv... Sen är den 6cylindrig också, usch och fy Sen är det juh den perfekta bilen att lära sig älska BMW i

Kör hårt och köp E30 318is
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Porsche-Daniel skrev:
oj oj oj...

Nu ska CSN-ligan börja yra igen

Amen!

Brämhult
Här sen Jan 2003

*yrar lite och väntar på fler inlägg från mina vapendragare*

EDIT: om du vill ha en bil för att den har många hästar och åker ifrån folk vid trafikljusen så ska du inte ha en 318is.
Vill du ha en bil för att du tycker att det är kul att köra bana så passar det däremot mycket bättre.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

För det första, jag har avslutat mina affärer med CSN

För det andra så har jag inte haft min 318is mer än nån vecka, den är inte chippad och jag jämför den mot min 944 Turbo S.

Jag upplever den som väldigt trött när man kommit upp i över 100 km/h, men därunder känns den pigg (kass aerodynamik?). Däremot är den lätt och känns välbalanserad, något som jag förstått att 6 cylinder E30'orna inte är (dom är framtunga).

Den är billig! Både att köpa och att försäkra! 4 cylinderversioner av E30 står inte så högt i kurs hos den typiska BMW spekulanten ..

Jag köpte den för att det var en billig, lätt och bakhjulsdriven bil med sportigt chassie och bra bromsar. Om dämparna är i bra skick (mina var det, men det är kanske inte så vanligt) så känns originalprylarna helt ok att köra bana med, annars får man väl lägga 7.000 - 8.000 på att byta.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Som Saab-frälst ber jag att få rekommendera Saab med turbo.
Mycket bil för pengarna.
Mycket pulver också.

Sedan beror det förstås på vilken man väljer, personligen tycker jag om gamla 900:an för den har karaktär. Och en
hög sleeper-faktor. Vill du ha något riktigt roligt rekommenderar jag en 99T16. Ragnar kan nog vittna om denna
bils företräden. Finns annonser på dessa ibland, om man håller ögonen öppna.
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Den här bilen har ju diskuterats ganska mkt så jag får väl föreslå "Sök inlägg"

Men som alltid när det gäller bilköp, PROVKÖR en och skaffa dig en egen uppfattning Jag tror inte att du blir missnöjd.

Edit: Kan tillägga att original m-tech fjädrarna funkar väldigt bra ihop med gula konis (kör själv med det) och då blir ju slutsumman lite drygt 4000:-

Färingsö
Här sen Dec 2002

Dan Hovang skrev:
För det första, jag har avslutat mina affärer med CSN
Den är billig! Både att köpa och att försäkra! 4 cylinderversioner av E30 står inte så högt i kurs hos den typiska BMW spekulanten ..

Folk brukar säga att jag har en 318is men kan inte hålla med om att bilen är varken billig att försäkra, tanka eller köpa... : )

MVH Jonas 318deluxe (M3 e30)

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Micke Eriksson skrev:
Den här bilen har ju diskuterats ganska mkt så jag får väl föreslå "Sök inlägg"

Men som alltid när det gäller bilköp, PROVKÖR en och skaffa dig en egen uppfattning Jag tror inte att du blir missnöjd.

Edit: Kan tillägga att original m-tech fjädrarna funkar väldigt bra ihop med gula konis (kör själv med det) och då blir ju slutsumman lite drygt 4000:-

Inte om man har sänkningsfjädrar av okänt fabrikat monterat från början Antagligen J&R eller något dyl. skit... blä
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Hur mycket tyngre är en motor till i 325 jmf med 318 iS?

Sitter batteriet fram eller i skuffen?

Något annat som skiljer bilarna åt?

[size=9]Erkänner att jag gärna skulle ha en 318 iS eller 325 som busig 2:a bruxbil... [/size]

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Pär Hylander skrev:
Hur mycket tyngre är en motor till i 325 jmf med 318 iS?

Sitter batteriet fram eller i skuffen?

Något annat som skiljer bilarna åt?

[size=9]Erkänner att jag gärna skulle ha en 318 iS eller 325 som busig 2:a bruxbil... [/size]

Batteriet sitter framtill, iaf på is'en. Men det bör det nog göra på alla vanliga E30'or?
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Andrew Petrykowski skrev:

Batteriet sitter framtill, iaf på is'en. Men det bör det nog göra på alla vanliga E30'or?

Nähädu! På riktiga e30:or sitter det i bagaget.

Jönköping
Här sen Dec 2002

Batteriet sitter bak på 325:orna men inte på is'en.

Exakt vad en 325 motor väger vet jag inte men den bilen har även tyngre drivlina i övrigt, annan växellåda samt diffklump bla. En is brukar väga in på runt 1100kg och en 325 är nog minst 100kg tyngre.

Klart att du också ska ha en 318is Pär!

Halva rejsa verkar ju ha en 318is snart Så fantastisk är den inte jag skulle tex byta ut den mot en M3E30 vilken dag på året som helst

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Anders Dauner skrev:

Nähädu! På riktiga e30:or sitter det i bagaget.

och ändå är dom "riktiga" e30'orna framtunga

P.S. skäms skäms gäller inte M3'an, men den är heller ingen vanlig E30
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Vad jag förstått finns det 318iS med batteriet bak, det var en option.

Här kommer lite siffror för alla som vill ha det:

M42 motorn i 318iS 16v (90-91) väger 100 kg, 320i/323i/325i (M20) väger 117 kg, dessutom har den motorns tyngdcentrum längre fram i motorrummet. M40 motorn i 316/318 som väger fjuttiga 81 kg (8v). 318iS har M-chassiet från 325i, dvs de grövre (51 mm) fjäderbenen, grövre hämmare (20/14.5 mm), hårdare fjädrar/dämpare och är drygt 15 mm sänkt. Där är även bromskylningskanaler som standard.

Viktfördelningen på en 318iS är ca 53/47.
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Dan Hovang skrev:
Vad jag förstått finns det 318iS med batteriet bak, det var en option.

Här kommer lite siffror för alla som vill ha det:

M42 motorn i 318iS 16v (90-91) väger 100 kg, 320i/323i/325i (M20) väger 117 kg, dessutom har den motorns tyngdcentrum längre fram i motorrummet. M40 motorn i 316/318 som väger fjuttiga 81 kg (8v). 318iS har M-chassiet från 325i, dvs de grövre (51 mm) fjäderbenen, grövre hämmare (20/14.5 mm), hårdare fjädrar/dämpare och är drygt 15 mm sänkt. Där är även bromskylningskanaler som standard.

Viktfördelningen på en 318iS är ca 53/47.

318is fanns även utan M-paketet i tyskland om jag inte missminner mig, med dom mindre fjäderbenen...
318is innan 90 var en vanlig 318med M-chassit, sen 90 kom nya motorn (m42'an) då fick den "sportigare" 318 hete 318is och det var då baserat på 16v spisen under huven och inte chassit längre... eller är jag helt ute och cycklar nu?
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

M3Jonas skrev:
Folk brukar säga att jag har en 318is men kan inte hålla med om att bilen är varken billig att försäkra, tanka eller köpa... : )

MVH Jonas 318deluxe (M3 e30)

M3E30 = Riktig M3a
M3E36 = 330is och 332is

eller 330 GTI

Mantorp
Här sen Nov 2002

Porsche-Daniel skrev:

M3E30 = Riktig M3a
M3E36 = 330is och 332is

eller 330 GTI

Hehe! thumbs up Har du möjligtvis läst amerikanska M3E30-
forum

För att ge en liten bild då.

Gör som Micke och provkör. Har haft 325 tidigare och visst är den en väääldigt fin bruksbil som är lagom snabb och underhållande. is:en är dock mer busig och den beter sig så som en E30 med 4 cyl. maskin ska göra. Kvickfotat och undehållande. Har själv enbart fräscha originaldelar i stötsämparväg och de funkar väldigt fint, men visst bör man väl ha liiite vassare saker på om man ska åka lite bana nga ggr per år. Ngt monster är den inte rent effektmässigt, men den funkar.

Sen måste jag bara lägga in en brasklapp på Dans vikter. de du anger är utan ngt på. Alltså inget grenrör, insug, generator osv osv. Så skillnaden är betydligt större. Den stora diffen på 325 väger ca 10kg mer och lådan likaså. Sen ska 325 ha mer isolering osv Annars vet i tusan var alla de ca 100 kg kommer ifrån. För så mkt är det ungefär. Allt ebror ju sedan på årsmodell oxå då de sista 325 fick grenrör i plåt, mindre startmotor osv.

En kompis har en 320 av samma årsmodell som jag och han har bytt till 51mm ben fram och skivor bak, den väger 50 kg mer än min. Inte jätteexakt studie, men en fungervisning.

Ut och varva bara! En 318is "bör" nog köras rätt aktivt för att den ska komma till sin rätt. Men den funkar fint till vardags oxå.

Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003

Trådstartare
om man har råd borde man kanske sikta på en kadett gsi 16v?
Dom har ju bra mycke bättre prestanda plus att deras vägegenskaper är rätt bra. Jag siktar på en bil i max 25000 - 30000kr klassen

Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002

318is innan 90 var en vanlig 318med M-chassit, sen 90 kom nya motorn (m42'an) då fick den "sportigare" 318 hete 318is och det var då baserat på 16v spisen under huven och inte chassit längre... eller är jag helt ute och cycklar nu?

Nja.
Här får vi skilja på små och stora S.

318iS 88-89: M40-motor. Tror inte det var M-chassie eller skivbromsar runt om. Det var nog mer en modell med nya motorn och lite mer utrustning, tex varvräknare. Hette bara 318i när 16v kom och M10an försvann.

318is (med litet s) är den med M42 som kom -90.

Sen så har även sportmodellen 324td batteriet bak. Och det är inget lättviktsbatteri heller

Allmänt banåkaforum
Ni med 318is
1, 2, 3   >>
5718 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande