Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Kyla sina bromsar? | 2 besök senaste veckan (5738 totalt) |
Körde bana för första gången förra året och det var hur kul som helst - i två varv.
Vad kan man göra för att bromsarna inte ska "fejda" och bromsvätskan inte ska koka? Jag har nu original slitzade skivor, stålomspunna slangar och carbotech-belägg. Kommer någon sorts kylning hjälpa mig? _________________ Stefan Cupaiuolo 205 GTI MI16 -88 |
||
#1 Rätt bromsteknik, kort och hårt, inte mjukt och länge...
#2 Kylning är alltid bra... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Bromsa mindre
Det första att tänka på är att bromsa hård & så kort tid som möjligt. Frisk bromsvätska skadar inte att lufta ut lite ur oken efter en körning så man har frisk vätska där den blir som varmast. Kylning är aldrig fel slag från fronten till skivcentrum Vilka carbotech har du idag xp8,xp10 ? Jag körde 960 kg bil förra året med xp10 utan kylning & vätska som tålde 260 grader bytte dock efter varje körning hade inga problem med bromsarna under de ca 10-12 varv jag hann med per gång. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Vad kör du med för bromsvätska? Är värt att spendera lite extra för att hitta en med högre kokpunkt.
Vad gäller kylning så är det inte svårare än att meka in ett rör från fronten som blåser luft (fartvind) på bromsarna. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Jag körde då med ax6 eller vad dom heter, dom innan xp8.
Hade helt ny bromsvätska RBF600. Bromsade enligt förespråkad teknik här på rejsa.. dvs kort och hårt. Antar att jag skulle kunna byta till xp8 och lite kylning så blir det bättre? Tung bil och hyffsat mycket effekt blir väl jobbigt för bromsarna...och antagligen en inte helt optimal bromsteknik även om jag försökte tänka på det jag precis nämnde. _________________ Stefan Cupaiuolo 205 GTI MI16 -88 |
||
Precis. Alla hittils svaranden har ju under 1000kg i vikt på sina bilar. Kan ju ha lite med det att göra. Men bra kylning är inte fel iaf! _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Från www.ctbrakes.com: "...AX6 shouldn't be used by any intermediate or advanced track day drivers, and should not be used with "R" compound tires (racing tires)..." _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Skulle tippa på att du får gå upp lite i arghet på belägg. AP6 e väll mer eller mindre ett gatbelägg med lite argare egenskaper.
Det samt kylning så borde det funka skitfint. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Låter som en bra plan! Tackar _________________ Stefan Cupaiuolo 205 GTI MI16 -88 |
||
Sedan kommer man ju till en punkt där fysiken sätter stopp.
Skall det bromsas ned x antal kilo från hög hastighet blir det mycket friktonsvärme.... Spelar ingen roll vilka belägg man har och vilken vätska man häller i om man nu överbelastar sina små bromsar. Större bromsar är lösningen alternativt att bli av med vikt. |
||
Nybörjarsvängåkaforum Kyla sina bromsar? | 2 besök senaste veckan (5738 totalt) |