Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Kyla sina bromsar?
2 besök senaste veckan (5738 totalt)
wkid
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 77


Trådstartare
Körde bana för första gången förra året och det var hur kul som helst - i två varv.
Vad kan man göra för att bromsarna inte ska "fejda" och bromsvätskan inte ska koka?

Jag har nu original slitzade skivor, stålomspunna slangar och carbotech-belägg. Kommer någon sorts kylning hjälpa mig?

_________________
Stefan Cupaiuolo
205 GTI MI16 -88
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



#1 Rätt bromsteknik, kort och hårt, inte mjukt och länge...

#2 Kylning är alltid bra...
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Kylning är helt klart det som hjälpe mig mest i början.
Gjorde stor skillnad.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Bromsa mindre

Det första att tänka på är att bromsa hård & så kort tid som möjligt.
Frisk bromsvätska skadar inte att lufta ut lite ur oken efter en körning
så man har frisk vätska där den blir som varmast.

Kylning är aldrig fel slag från fronten till skivcentrum

Vilka carbotech har du idag xp8,xp10 ?

Jag körde 960 kg bil förra året med xp10 utan kylning & vätska som tålde 260 grader
bytte dock efter varje körning hade inga problem med bromsarna under
de ca 10-12 varv jag hann med per gång.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Vad kör du med för bromsvätska? Är värt att spendera lite extra för att hitta en med högre kokpunkt.

Vad gäller kylning så är det inte svårare än att meka in ett rör från fronten som blåser luft (fartvind) på bromsarna.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
wkid
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 77


Trådstartare
Jag körde då med ax6 eller vad dom heter, dom innan xp8.
Hade helt ny bromsvätska RBF600.

Bromsade enligt förespråkad teknik här på rejsa.. dvs kort och hårt.

Antar att jag skulle kunna byta till xp8 och lite kylning så blir det bättre? Tung bil och hyffsat mycket effekt blir väl jobbigt för bromsarna...och antagligen en inte helt optimal bromsteknik även om jag försökte tänka på det jag precis nämnde.

_________________
Stefan Cupaiuolo
205 GTI MI16 -88
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



wkid skrev:
Tung bil och hyffsat mycket effekt blir väl jobbigt för bromsarna...och antagligen en inte helt optimal bromsteknik även om jag försökte tänka på det jag precis nämnde.


Precis.
Alla hittils svaranden har ju under 1000kg i vikt på sina bilar.
Kan ju ha lite med det att göra.

Men bra kylning är inte fel iaf! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10151



om du vill ha bra grejer så kontakta PEAN.

_________________
Anders Hansson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Kör på XP10 det funkar fint på gatan med

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



wkid skrev:
Jag körde då med ax6...

Från www.ctbrakes.com:
"...AX6 shouldn't be used by any intermediate or advanced track day drivers,
and should not be used with "R" compound tires (racing tires)..."

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Skulle tippa på att du får gå upp lite i arghet på belägg. AP6 e väll mer eller mindre ett gatbelägg med lite argare egenskaper.
Det samt kylning så borde det funka skitfint.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
wkid
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 77


Trådstartare
Gustav Uhlander skrev:
Skulle tippa på att du får gå upp lite i arghet på belägg. CP6 e väll mer eller mindre ett gatbelägg med lite argare egenskaper.
Det samt kylning så borde det funka skitfint.


Låter som en bra plan!
Tackar

_________________
Stefan Cupaiuolo
205 GTI MI16 -88
Citera
JonTe
Mariestad
Här sen Sep 2003
Inlägg: 88



Sedan kommer man ju till en punkt där fysiken sätter stopp.
Skall det bromsas ned x antal kilo från hög hastighet blir det mycket friktonsvärme....
Spelar ingen roll vilka belägg man har och vilken vätska man häller i om man nu överbelastar sina små bromsar.

Större bromsar är lösningen alternativt att bli av med vikt.

_________________
--Jonas Engström--
Åker gammel 9000 med bur
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Kyla sina bromsar?
2 besök senaste veckan (5738 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande