Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Var hittar jag flexande slang för bromskylning och annat ?
2811 besök totalt
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Såg ett inlägg för ett tag sedan om den här typen av slang.
Får inte sökfunktionen att funka.

Jag letar efter en slang med 75-80mm innerdiameter, den ska kunna flexa och tåla en hel del värme. Ska sitta på värmekammaren.
Någon som vet var jag kan få tag på det här ?

Tack!
Staffan

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Var hittar jag flexande slang för bromskylning och annat

Staffan Bergholm skrev:

Jag letar efter en slang med 75-80mm innerdiameter, den ska kunna flexa och tåla en hel del värme. Ska sitta på värmekammaren.

Tack!
Staffan

aluminiumslang finns på mekonomen.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

iNTE I o75-80MM VÄL? nÅN SOM SÄLJER TYP KÖKSFLÄKTAR KANSKE HAR?

eDIT: ändrade lite och upptäckte CapsL misstaget men det rättar jag inte nu

Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

om du hittar någon som säljer Bosal-avgas så kolla på Nr: 260-085.
2m flexslang, innerdiameter 83mm.

Finns Bla, på Meca och återförsäljare för MBD..

// Parik (som råkar jobba på Meca i Ljungby )

Edit: Finns även i 70, 75 och 79mm.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eric Josefsson skrev:

finns upp till 120mm om jag inte tar fel. själv var jag och köpte 100mm för ett tag sen.
den minsta jag sett där är typ 38mm.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

dude skrev:
Eric Josefsson skrev:

finns upp till 120mm om jag inte tar fel. själv var jag och köpte 100mm för ett tag sen.
den minsta jag sett där är typ 38mm.

Min lokala mekonomenbutik som inte har mer än runt 50mm vill jag minnas..

Men så är i efterhand är det bra med alu-slang.. tycker dom går sönder för ingenting å då sitter dom inte ens under bilen med all grus o konstigheter som kan komma.. en tunn gummidito måste väl ändå vara att föredra? (Vad nu gummislang kan kosta?)

Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Re: Var hittar jag flexande slang för bromskylning och annat

Staffan Bergholm skrev:

Tack!
Staffan

eftersom du bor i täby åker du upp til rubbercompany i vallentuna. (ligger på oldborgsvägen) mitt emot bilia fast på andra sidan gata lixom =)

gå sedan in på lagret direkt och prata med den killen som jobbar där. bra priser och trevlig bemötande. (obs kontokort funkar ej =) )

när du fått ett pris lägg på en 50lapp/100ing då blir han as nöjd.

de har nån "spiralslang" där. en felxible gummislang med en stålspiral i.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Ska det sitta på värmekammrarna så tror jag "alu-slang" går bra. Ska det sitta som bromskylning så ogillar jag det kraftigt, den är inte bra på att föja med i fjädringsrörelser.

Föreslår istället: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=34167&highlight=hydroscand# . . . .

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Pär Hylander skrev:
Ska det sitta på värmekammrarna så tror jag "alu-slang" går bra. Ska det sitta som bromskylning så ogillar jag det kraftigt, den är inte bra på att föja med i fjädringsrörelser.

Föreslår istället: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=34167&highlight=hydroscand# . . . .

slangi den stilen har de på rubber i vallentuna. (fast den är nästan transparent)

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

LuddeR skrev:
Pär Hylander skrev:

slangi den stilen har de på rubber i vallentuna. (fast den är nästan transparent)

Tror du menar en slang i PVC eller PU, den har arbetsområde upp till ca 65-90°V. Tror den är direkt olämplig till värmekamrarna som nog kan leda ut rätt höga temperaturer i slangen i vissa fall. Som bromskylning kan den säkert funka om man ser till att den inte ligger emot något som blir varmt, som bromsoken. Dock är den inte lika lättböjlig som den hetluftslangen i Neopren och glasfiber som jag använder. (tål 150° resp 300°C beroende på vilken kvalitet man väljer).

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Pär Hylander skrev:
LuddeR skrev:
Pär Hylander skrev:

Tror du menar en slang i PVS eller PU, den har arbetsområde upp till ca 65-90°V. Tror den är direkt olämplig till värmekamrarna som nog kan leda ut rätt höga temperaturer i slangen i vissa fall. Som bromskylning kan den säkert funka om man ser till att den inte ligger emot något som blir varmt, som bromsoken. Dock är den inte lika lättböjlig som den hetluftslangen i Neopren och glasfiber som jag använder. (tål 150° resp 300°C beroende på vilken kvalitet man väljer).

möjligt.. det var ite jag som handlade den, så jag vet inte vad det var för slang. =/

men det stämmer säkert.

Citera
skruffse racing
I dom djupa skogarna i Ljungskile
Här sen Dec 2002

Kolla med Momentum dom brukar ha det mesta i slangväg

Peter Bull
Stockholm
Här sen Maj 2003

www.kuntze.se har slangar för de flesta ändamål. De finns i en källarlokal på Lindhagensgatan brevid Securitate, eller Falck, vid Lindhagensplan på Kungsholmen i Stockholm. Kolla genom katalogen på deras hemsida så hittar du säkert en slang som passar.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Pär Hylander skrev:

Det Hydroscand som jag efter Pärs tips handlade hos enl. denna tråd ligger i Sollentuna, "bakom" bilprovningen.

#24, #64, #88
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det här forumet är inte att leka med.
Jag gjorde en post 07:30 vid frukostbordet, på lunchen ringde jag till Porsche Center och hörde att en sån här slang förmodligen kostar 900:- ("There is no substitute", my ass!), checkade in på forumet och hittade mer tips än jag kunde hantera!!!
Tack alla!!

Hmm, nu när man har full koll på slangmarknaden kanske det blir till att fixa bromskylning till vintern också...

Staffan

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Staffan Bergholm skrev:
Det här forumet är inte att leka med.
Jag gjorde en post 07:30 vid frukostbordet, på lunchen ringde jag till Porsche Center och hörde att en sån här slang förmodligen kostar 900:- ("There is no substitute", my ass!), checkade in på forumet och hittade mer tips än jag kunde hantera!!!
Tack alla!!

Hmm, nu när man har full koll på slangmarknaden kanske det blir till att fixa bromskylning till vintern också...

Staffan

mitt tipps är fortfarnade rubbercompany i vallentuna.. du blir inte besviken.. alltid hittar du slang tilll nått även om det inte är till dit huvudsakliga ändamål..

Citera
Allmänt banåkaforum
2811 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande