Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Peugeot 405 Pikes Peak
2403 besök totalt
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Jag har sedan jag var liten och såg Ari Vatanen köra uppför Pikes Peak haft en viss dragning åt den bilen han rattar där. Den killen kan för övrigt köra bil

Inser att jag aldrig kommer få äga en sån, men visst är den fin, eller hur?

Här kommer lite bilder:









_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Fattar inte att de inte (mig veterligen) gjorde en gatversion med den coupé-karossen!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Westfield skrev:






Vad är det där som sitter framför/över motorn? Insug? Designen ser ju lite mysko ut...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Variabel insugslängd.

Luften går i i plenumet, du ser gaveln mot dig sas, sen sitter det spjäll däri som styr luften upp den långa vägen på lägre varvtal och "snett neråt höger" den korta vägen på högre varvtal. Pulstuning.

BMW har det på 318 bla. Porsche har ngt liknande oxå tror jag.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
Variabel insugslängd.

Luften går i i plenumet, du ser gaveln mot dig sas, sen sitter det spjäll däri som styr luften upp den långa vägen på lägre varvtal och "snett neråt höger" den korta vägen på högre varvtal. Pulstuning.

BMW har det på 318 bla. Porsche har ngt liknande oxå tror jag.


Hmm, vore det inte effektivare att ha runners med varabel längd istället för att låta luften krumbukta sig runt i en halv evighet?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jo, antagligen. Sen blir ju ett sådant system steglöst. I F1 har/har man haft sådana. Men det blir sammtidigt mer avancerat. Fast emd dagens styrsystem så är det ju en relativt enkel match.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1892



Ingen som lite information om motorn som satt i denna bilen? Typ volym, laddtryck, hästkrafter och varvtal? Det är ju ett monster utan dess like(nästan). Jag antar att ni sett Pikes Peak filmen ifrån Peugot där Ari Vatanen rattar just denna bilen. Det ljudet....det ljudet....
Först inget, sen ALLT ALLT ALLT...broms....inget, inget....ALLT ALLT AAAAALTTT!!!!! Härlig turbokick!!

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Fimlänk: http://www.t16.ds.pwr.wroc.pl/~sosnek/movie/climb_dance/ClimbDance.mpg . . . .

Hittar inte data just nu, men det borde vara +550 hk iom att 205 T16 hade just 550 hk 1986. Men jag ska ha mer data nånstans.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



tidlös design som skulle hålla än idag!

perfekt banbil btw

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4749



Med den bakvingen så kommer man vara kung vid korvmojjen!

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Bilder o videos
Peugeot 405 Pikes Peak
2403 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande