| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Het fundering som ändå är rätt cool...
|
2736 besök totalt |
|
Vitsigt va?
Jag har en fundering kring min kylare och elfläkten som sitter på den. Jag har en tryckande fläkt, jag har en temperaturgivare som sitter i övre högra hörnet och jag har lite relän som skall styra eländet. Saken är den att givaren fungerar utanför kylet, men väl monterad sluter den aldrig reläet. Det verkar som att det heta vattnet aldrig når den på den positionen. Min fråga är: Vart på kylslingan kan jag annars montera min givare för att få rättvisa starter av elfläkten? Kylet är aningen överdimensionerat för att jag verkligen skall kyla allt hårt upphettat vatten.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Låter som din givare hamnat i en luftficka. Åtgärd, lufta systemet med givaren som luftningsskruv.
om inte detta löser problemet så är väl vattnet i din kylare inte tillräckligt varmt för att fläkten ska hoppa igång. Vet du om cirkulationen är bra?
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||
|
Re:
Ja du kan ha rätt, mina farhågor har lutat åt luftfickor oxå. Vattnet i kylet blir varmt... tro mig.
Eftersom jag har en något överdimensionerad kylare behöver jag väl inte förtälja att kylaren inte är av standard-typ, alltså kan det vara så att den översta delen av kylet kanske når liiite över vattennivån i expansioskärlet. Men det borde inte påverka jättemycket tycker man. Cirkulationen är bra, men för säkerhets skull har jag inskaffat en ny vattenpump som skall monteras så fort jag rett ut detta dilemma. Jag kan mycket väl tänka mig att plugga nuvarande hål för givaren och flytta den till ett mer gynnsamt läge. Bara "Drake" kommer med info om var han har satt sin.
||
|
Borde inte givaren sitta på ingående slang i kylen? Eller slang från motor på väg mot kylaren. Det är ju där man vill ha sin "max-temp".
Är utegående vatten från kylaren xxgrader så kanske den är xx+xgrader när vattnet passerat motorn? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Re:
Så har det iaf sett ut på mina oplar samt Påffen. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
Re:
_________________ Ulf Gunnarsson |
||
|
Det är en lite akademisk fråga som jag ser det.
Anledningen är att fläkten bara skall (bör) gå när fartvinden inte räcker till dvs när tempen är x grader högre än när termostaten är fullt öppen .. sisådär en 10-15 grader. Kylvätskan kanke hinner bli 12 grader varmare om man sätter givaren vid utloppet istället för 10 om man placerar den vid inloppet. Själv har jag monterat givaren till kylfläkten (tror den är på 95 grader och en 80-nånting termostat) på en kylkanal på insuget (nära termostaten), så att fläkten går ibland när motorn just blivit avstängd. Motorn kommer på så vis inte över 100 grader avstängd och varmluft i motorrummet evakueras ut... bra när man har förgasare _________________ Mats Andersen |
||
|
Många bra reflekteringar...
Min motor är en insprutare, men det gör väl inte ont om den får varmluftsevakuering heller. Hitills mest lockande alternativet är att ha den så nära termostaten som möjligt. Kan även konstatera att min givare inte ens sitter i närheten av dom alternativen jag fått nu. Jag känner att jag vill lösa det här ganska snart, för det börjar ljumma på utomhus.
||
|
Måste bara fråga. Vad är in och ut på motorn. Vattnet går in vid vattenpumpen? eller ut.
Har monterat efläkt på min bil, Givaren sitter i undre slangen som går till termostat och vattenpump. Har även monterart en tempgivare i övre slangen som visar ca 70 grader när fläkten snurrar igång(Fläktgivaren ska starta vid 92 grader), och när jag kör visar den mellan 40-60 grader .
Är det rätt? Eller har min termstat till bilen gått sönder? |
||
|
Jag menar att termokontaken sitter på utgående slangen från kylaren. Det är den undre slangen på min Cobra med csb. Tempgivaren brukar man väl sätta på slangen som går från motorn eller i toppen nära utgående för att se högsta tempen i motorn? Eller är jag helt ute och cyklar? Fläkten ska ju bara gå igång när fartvinden inte orkar kyla längre. Har sett en del layouter på nätet och dom är gjorda så här.
_________________ Stefan Karlström |
||
|
Re:
Tempgivaren till nålen och lampan i instrumentbrädan brukar sitta i toppen (det är där motorn mår dåligt/sämst av att koka) medans kylfläktens givare sitter, som tidigare skrev, i kylarens utlopp eller gavel vid utloppet. _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||
|
Re:
Då hänger jag med, och har gjort rätt. Tror att min termostat e kass för 45-50 grader e lite väl kallt
|
||
|
Så...
Ikväll har jag tagit tag i detta jävelskap och byggt om kylsingan som kommer ut ur kylet. Slangstump, adapter från "Socialen" (Biltema) med en givare från samma instans, passande Audi 100. En avkapad originalslang som snirklar till sig och passar perfekt mot röret till termostathuset. Givaren slår till efter 92 grader och då står min tempmätare 2-3mm efter klockan 12. Fläkten går igång och håller sedan igång tills nålen på tempmätaren visar 12:00 igen. Jag är nöjd och glad. Passade även på att byta vattenpumpen. Man kan säga att det var dags.
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2736 besök totalt |