Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 9376 besök totalt |
Rapport från BMWSC Mantorp 16 maj 2009
Stilstudie av Johan S fina Compact http://www.youtube.com/watch?v=J00X8 Ett intensivt varv med ett gäng M3or flygandes förbi på rakan > ![]() Med det slutar i ett dammoln... http://www.youtube.com/watch?v=bUGFE _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 ![]() |
||||||
Roligt att kolla på, vet du om det är jag som kör min bil :-)
Jag minns ju att du låg bakom min bil ett tag när instruktör körde därav frågan. Det ser ju ut som att du är minst lika snabb och så var det ju inte senare ![]() ![]() ![]() ![]() Men å andra sidan så var ju bilarna mer lika viktmässigt med 120kg extra i min kärra så jag skall nog vara lite tyst ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
Detta är då instruktör kör med dig som ballast. Då det började gå undan ordentligt för dig sedan så hade jag kameran bakåt och stängde av istället för på. ![]() _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 ![]() |
||||||
Härligt att se compactmaffian härja runt på Sveriges banor, toppen!
![]() Hur funkade 4.10 på Mantorp? (skäms inte så lite för att din klump ligger kvar hemma. ![]() Jag har sagt det förut och säger det gärna igen, det är minst lika utvecklande att åka med som att köra själv. ![]() Ses på Kinnekulle. ![]() _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||
Re:
168 4.10 odiffad ( köpt från Johan R) och 225/45/17 vilket borde bli jämförbart med 3.73 med 205/50/15 om jag slagit rätt i tabellerna Det var perfekt! 3:an 4:an hela tiden lite 5:an på rakan och inget behov av växling mitt i kurvorna. Dock så måste jag erkänna att jag är lite besviken på toppfart på rakan, 180 och ca 6200 varv...hade hoppats på att få köra på varvstopp... Inbillar mig att det gått fortare förut med 3.07 men det verkar ju orimligt..jag hade då 205/50/15 och minst 6200 på 4:an om jag minns rätt ( med passagerare i bilen dessutom) _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 ![]() |
||||||
Stilstudie av min Compat på Mantorp från Mårten Dignell
Jaha här kommer 15 minuter körning uppdelat på två filmer. Lite skakigt men det får ni ha överseende med. Jag och Pellesanslös ligger och fightas lite. Del1: http://www.youtube.com/watch?v=IWJyx Del2: http://www.youtube.com/watch?v=SEW_1 EDIT: Filmerna känns helt ihoptryckta, vad har hänt igentligen Eller inbillar jag mig bara?! _________________ Mårten Dignell - Clio Sport 182 Rejsas Renault Sport sektion _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 ![]() |
||||||
BMWSC Kinnekulle 30 maj 2009
Film då Rikard Ahlin i sin Compact och jag turas om att dra under några varv på Kinnekulle. http://www.youtube.com/watch?v=5hkcA _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 ![]() |
||||||
Pemiär på Knutstorp film
Första gången på Knutstorp, vilken härlig bana och goa skåningar där är! Dit får man leta sig igen. Fick lite ådisar och varvstopp från Bäck :-) med på film. http://www.youtube.com/watch?v=60mwr _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 ![]() |
||||||
Farväl Snobben.
YSnobben har lämnat bilregistret ;-( 18 april 2011 på vägen mellan Årjäng och Arvika gick retursladden inte att rädda och nu är denna Compact-saga slut. Snobben du var en grym bil som aldrig gav upp och var helt problemfri under mina 12.000 mil då du med ständig och varvvillig uppmuntran lät mig plåga skiten ur dig på isbanor. racebanor, konbanor och till dagis. Men med full last och ett tjälskadedubbelgupp så kunde du inte annat göra än att rädda mig som körde och som klarade mig med några stygn i skallen men i övrigt helt oskadd. Förarplats och dörr var helt intakt men det var oxå allt som var rakt efter att ha åkt först baklänges in i en bergvägg för att sen studsa ut och landa i ett räcke. Bärgarens kommentar var kort och tydlig, värre än så blir det inte. Tack snobben för att du tjänade mig väl in i det sista, ingenting kommer att kunna mäta sig med den glädje du givit mig och andra som fått förmånen att köra och åka med dig. Jag, Sofia & Kai, Magnus W, Magnus R, Magnus M, Peter S och andra kommer att för alltid minnas och högakta dig och den glädje du gav oss. Din totala "under statement", instyrning, Hartge 2.8 prestanda ,enorma lastförmåga och ändå så genomgående BMW-orginal, ja du hade allt ! Snobben, ett stort tack för den tid vi hade tillsammans och den förebild du för alltid kommer att vara! - Pelle och övriga Compact vänner du känner. _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 ![]() |
||||||
Tack Johan!
För att ytterligare hylla Compactens storhet kan jag nämna att det har krävts 3 bilar för att om möjligt ersätta den. 1) e36 M3 SMG Sedan - 97 ( vinter & skolskjutsbil :-) 2) e36 323 Sedan - 96 ( isbanebil :-( 3) Alpina B8 Sedan - 96 ( sommar & skolskjutsbil :-) Det som något förvånar mig är att inga efterföljande Compact ägare följt Orginal-receptet som bevisligen fungerade bra i alla sammanhang !? Min teori är att det var för enkelt, för billigt och att eventuellt du påverkade i en viss annan riktning... ;-) _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 ![]() |
||||||
Re:
Ja det är säkert mitt fel det oxå, jag kan ta på mig det Pelle! Sen är det väl så idag att dom flesta tror sig behöva allt redan från början vilket jag kan tycka är ett misstag, utveckla bilen gillar jag men börja från scratch och känner efter vad som händer när du tweakar bilen. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Ja men inte i BMW-cup.
Jag har kört långlopp tidigare i USa och kort sprintrace är inget för mig. För stressigt, för lite bilkörningstid så då jag precis börjat komma igång så är det slut :-( Så det blir lite långlopp istället. Dyker dock upp på BMW-träffar i gatbil, vilket passar mig utmärkt! Så helt slipper du mig inte ;-) _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 ![]() |
||||||
Re:
Jag sa inte att det är ditt fel. Om det överhuvudtaget är fel så är det de som väljer vilken väg de skall gå! Jag tycker bara att det är fascinerande som fenomen! Lika fascinerande som att många uppgraderar frambromsar och behålla bak orginal bak med längre bromssträcka som resultat :-) Ustället för att till en billig peng fixa bromsarna bak som är det egentliga problemet. Men det mest häpnadsväckande är faktumet att SMG1 är långsamt och värdelöst och genast skall konverteras till manuell !!? Var kom det ifrån? Inte från någon som kört den i alla fall. Finns inte hopp i helvete att manuell är bättre eller snabbare. Jag fullkomligt älskar min :-) _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 ![]() |
||||||
Re:
Sorry jag glömde blinket o smiley efter "det är mitt fel" pelle, 100" skoj bara.. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||
Re:
Disclamer : Vill påpeka att detta är min personliga erfarenhet men utger mig inte vara expert och vet att experter säger annorlunda. Kort svar: prova med steget aggresivare ibak så blir det perfekt balans då Orginal bromsfördelning är gjord medvetet med mindre än "otimal" bromsverkan bak som en ren säkerhetåtgärd för folk i allmänhet. Titta bara hur det ser ut på VW, Audi, div japanare, skivorna i bak är i mitt tycke pinsamt små och skulle vägra visa upp dem genom luftiga 17,18,19 eller 20 tums fälgar. Men nu är ju det tack och lov inget problem då jag uteslutande endast visar mig i den enda rätta, BMW ;-) Något längre svar : På min M 635 CSI uppgraderade jag till e34 540/m5 bolt-on ok och skivor ibak och körde Hawk Hp blue runt om. Med detta och bromskylning ifram fick jag tom chefs-instruktören i Ferrariklubben att imoneras i slutet på rakan på Laguna Seca, han tyckte det bromsade bättre än hans 355:a och detta i en 1750 kg bil! Låter för bra för att vara sant men jag kan lova att du hänger rejält i bältet :-) På Compacten har jag kört orginal bromsar/ skivor med HP Plus fram och Blue bak , blue är aggressivare racebelägg och hp plus banträffs belägg, jag anser balansen vara perfekt och i extemfall går Abs in i bak, men BMW Abs fixar det jobbet galant. Jag körde med detta även i vardagen och fördelen med det var att de annars rostiga bakskivorna var ständigt blanka o fina. Dvs koppla Inte bort ABS som vissa "experter" hävdar. Jag är övertygad att den går in lite då och då utan att du märker det. Tex vid trailer breaking, min ABS lampa lyste en gång och jag tänkte att det spelar ingen roll då jag i alla fall inte bromsar så att den går in, vad tror du hände ? Första och ända gången jag åkte rakt över curbsen och krossade oljetåget på M6:an. BMW Abs är grymt bra tom på en gammal 88:a ! Abs jobbar än om du inte märker det, hävdar jag tills någon kan bevisa annat ;-) Prova och bilda dig en egen uppfattning, "experter" vet inte alltid vad dom pratar om ... ;-) Många "sanningar" spids på div forum är tyvärr inte helt sanna... En annan myt är att man måste ha en dyr racekoppling men de som åker Orginal har inga problem med kopplingen, det är helt enkel och för billigt. Om du kör rullande start och kan växla behövs knappt en koppling överhuvudtaget ;-) _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 ![]() |
||||||
Tack för svar.
![]() |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 9376 besök totalt |