| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
får man köra med karting overall, CIK-godkänd
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8203 totalt) |
|
får man köra med karting overall, CIK-godkänd
får man köra med karting overall, 2-lagers CIK-godkänd (1250kr) typ på bandagar, AR-kuppen, långlopp, mm. http://62.181.75.60:80/Default.aspx? _________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
||||||
|
Re: får man köra med karting overall, CIK-godkänd
Den overallen kan du säkert använda på bandagar med bruksbil men inte inom SBF-sanktionerade biltävlingar. Racingreglerna kräver Fia-godkända overaller. AR-cupen vet jag dock inte vad som gäller. _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||||
|
ok
men det finns även en klass på overall som heter CIK-FIA level 2 rating (Karting) http://www.mamut.net/swedespeed/alpi är den FIA godkänd? måste man ha koll på datum om man köper en begagnad overall _________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
||||||
|
Re: får man köra med karting overall, CIK-godkänd
AR-cupen följer Fia/sbf regler. Det står ju på Dalhems sida som länken gäller att ej Fia. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
jo men FIA och SBF går väl inte hand i hand.
Detta kan man tex läsa om GA skor. (SBF-godkänd för karting, rally, racing, rallycross och folkrace. Ej FIA-godkänd) varför kan det inte vara enkelt
_________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
||||||
|
Re:
om det vore enkelt vad skulle vi då ha att tjöta om på forumet. Men det som gäller att overallen ska vara homologerad och godkänd av FIA enligt FIA 1986 standard eller Norm 8856-2000 vid alla nationella tävlingar. Så kolla på det som står på det som står på overallen om de normerna finns med så är det ok men i princip så är det så att det skall vara broderat i nacken, finns det inget där så är det inte ok. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
Re: får man köra med karting overall, CIK-godkänd
Bandagar och enklare långlopp typ 5papp+ som är SMA godkända godkänner CIK-godkänd kartingoverall. Dvs dom arrangemang som har typ följande regelskrivning, "ej brandfarlig overall är godkänd." SBF godkänner inte så som Björn A redan besvarat. |
||||||
|
Fram gick kanske lite dåligt men det jag svarade på var det som gällde AR-cup som är kopplat till SBF men med en egen enklare vagnbok men i övrigt enl. tekniska regler Racing som är grundat på
Fia appendix J. Sedan kan man göra som Fredrik att välja enklare vägar under SMA eller vid bandagar men det är ju upptill den arrangören. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
ja det enda rätta är väl att slanta upp 4-5000 på en 3 lagers SFI overall.
eller om man har tur att hitta nån begagnad som passar. åldern på overallen spelar alltså inte så stor roll, om jag fattat rätt. så länge rätt beteckning sitter i nacke/krage _________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
||||||
|
Det är väl det bästa för om man vill åka i klasser där det krävs i ett senare skede så blir det ju en till utgift om man köpt ej godkänd. Men det dycker ju beg. emellenåt se bara upp med att man ej mekat i den som resulterat i oljefläckar för då brinner även en Fia overall. Det går inte att tvätta bort olja för då försvinner även brandskyddet.
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
Re:
Du måste ju inte köpa en dyr overall, den behöver ju vara godkänd men det krävs ju inte att du skall ha köpt den dyrt.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Den billigaste SFI 2-lagers OMP First, som jag hittat är på Rallyimport 3550kr
men det är väl lika bra att köpa en 3-lagers och då kostar dom ca 5000kr mottager gärna tips på både nya och begagnade overaller storlek 58 _________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
||||||
|
Re:
Det där är inte sant när det gäller Nomex vilket ca 95% av alla dagens overaller är gjorda av. Nomex är en Aramidfiber och själva brandskyddet ligger i själva fibern inte någon impregnering. Förr var t.ex impregenerade ulloveraller etc vanliga och för dessa gäller det Björn skriver. Dock tycker jag personligen att det är ganska så korkat att meka i en raceoverall. och hur vet du att du lyckats tvätta bort all olja när fläcken fortfarande syns efter tvätt.... _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||
|
Re:
Jag har varit med om prov där det var tre olika tygprover som antändes med en skvätt bensin på varje och en var en tvättad men utan spår av olja, en som var tvättad efter att man fått olja på den ock en som var oljig utan tvätt. dom två som var eller varit olja på smälte ihop till ingeting medans den utan olja klarade provet. men jag kommer inte ihåg vilken typ av overall det var frågan om. Men att det mekas i föraroveraller det händer mycket ofta ute på våra banor. Det är mycket skall bara.... _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
Re:
Tyget i provet ovan låter inte som Nomex
Christian har rätt angående brandskyddet i Nomex, det sitter i fibern och inte i någon impregnering. Men, oljefläckar är ändå av ondo. Nomex är självslocknande så när bensinskvätten (eller vad det nu må vara) brunnit färdigt slocknar brasan. Risken med oljefläcken är att den innehåller något brandunderhållande vilket gör att det tar något lite längre tid innan det slocknar. Och slockna fort vill man att det ska göra... så undvik skruvande i föraroverallen. Skulle olyckan ändå vara framme är det tvätt som gäller! Tänk bara på att undvika sköljmedlet, det om något reducerar brandskyddet
_________________ /Kristian Elisson |
||||||
|
Hur är brandskyddet på CIK overaller, att det är klasser sämre jämfört med FIA overaller är helt klart? På kartoverallen så har jag konstant bensinfläckar på insidan låren/grenen (visst spill från tanken). Inte alls rätt ställe för en brasa.
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
|
Re:
CIK-overaller har inget i bilsport att göra. Dom är tillverkade med nötnings-skydd som främsta egenskap. I en bil där man sitter fastspänd är det brandskyddande egenskaper som prioriteras. CIK-kraven är att dom skall klara 100 grader i 10 sekunder, en 2-lagers FIA med underkläder eller en SFI 5 overall ska skydda dig mot andra gradens brännskador i 9 sekunder i 1000 grader öppen låga... Att SMA tillåter CIK-overaller är nog bara okunskap.
|
||||||
|
Hej BMR !!
om du bara "letar" efter ett Motorsport-företag i din omedelbara närhet så hade du kanske inte missat "Tokstolle-Rean" med FIA-godkända overaller från 2500kr. Där finns också en del begagnat från kunder vars overaller "krympt" över vintern. Du slipper frakt och postförskottsavgifter också samt kan kolla och jämföra lite olika modeller/fabrikat IRL. Finns förresten en hel del 1-lagers NOMEX där Balaklava ingår. Finns också Probanare. www.abrmotorsport.se Mvh: Jesper ÅBR Motorsport
|
||||||
|
Re:
"Krympt över vintern", den var bra :-)
|
||||||
|
hehehe !!! Ja vi föredrar att kalla det så och kunden säger aldrig emot
Mvh: Jesper ÅBR |
||||||
|
Re:
Kan du vara snäll och sluta använda fetstil fortsättningsvis. Det hör inte riiktigt till god netikett att fetbetona allt man skriver...
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
får man köra med karting overall, CIK-godkänd
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8203 totalt) |
