| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Knivkrängare, frågor..
|
5155 besök totalt |
|
Knivkrängare, frågor..
Nu har jag ( tillsammans med gustav uhlander kommit på dumma ideér som kostar pengar )
edit: efter lite googlande har jag hittat grejer på igmab, alla frågor lösta utom den nedan. ska man ha något speciellt rör emellan knivarna eller duger något sömlös historia? hur låser man fast kniven i önskat läge?
_________________ A l e x l i n d a h l |
||
|
Sellholm som tillverkar delarna till IGMAB har färdiga satser med rör i olika dimensioner, hylsor som låser kniven med excenterlås. http://www.sellholm.se/article.asp?p
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Flikar in en liten fråga här; Vad brukar man använda för material till knivarna? Seghärdat, typ 2541 eller liknande? Sträckgränsen behöver väl vara ganska hög för att få någon funktion i kniven?
|
||
1. Rörets dimentioner bör man välja efter den krängsstyhet man vill ha. 2. Att tänka på. om vi antar rör 30 och 28 med 2,5mm godstjocklek så sjunker styvheten med 20% (30 kontra 28) Jonaazz: Ja man kan köra med en kniv och ett rör i andra sidan. Men detta rör har också en fjäderkonstant som ligger i serie med kniven och det långa krängar röret. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Fuling: jag tror det är lika bra jag flyttar hem till dig, alt. tar ditt nummer
somsagt, är det något speciellt rör som används till detta? hur stor justering är det på kniven i nm/mm (räknar man med detta?) tänkte på om det kanske inte spelar så stor roll om man har 28 resp- 30mm _________________ A l e x l i n d a h l |
||
|
Jag använder vanliga sömlösa rör. Samma stål rör som man har till te.x burar. ( kommer inte ihåg betäckningen på dem, men ni fattar säkert. )
Vill Tipsa om min sponsor www.motorsportshop.nu De säljer också satser med knivar. Du kan välja att köpa allt komplett eller bara de delar du vill ha. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Det går utmärkt att TIGa röret. Bara man vet vad man gör när man svetsar.
Så här ser mitt rör ut.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
utmärkt! då kan jag beställa lite grejer med andra ord
men jag förstår fortfarande inter hur man låser fast kniven i önskat läge? eller svetsar man excenterhylsan emot röret och kniper fast den sen med hjälp av skruven på sidan? samt vad har " stödbrickan" för funktion, fattade inte det heller riktigt. ( trög efter jobbet )
tack för länken med! _________________ A l e x l i n d a h l |
||
|
Man svetsar klämhylsan i röret. Sen låser man med skruven i klämhylsan. Stödbrickan?! kan vara den man svetsar på röret så det håller sej på plats mot fästena som du menar.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
20mm in i stödhlysan som sitter länst fram på kniven. Den behövs för att uniballs inte har mer än 7 graders led. Därför behöver du den gaffeln längst fram för att vrida uniballs så dom roterar istället.
I klämhylsan är det 50mm _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Jag brukar vilja sätt krängran till +-20-25% av det nomenella värdet jag kommit fram till. Då har man taigt riäl höjd för all michmarch mar har i sina beräkingar mm. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
då jag jobbar med rör dagligen så kan nästan jag ha ett svar för en gångs skull
kan du bocka röret så bockar du det, helst i en bockmaskin som även drar röret, så att det inte ändrar form. _________________ A l e x l i n d a h l |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Knivkrängare, frågor..
|
5155 besök totalt |