Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5718 besök totalt |
Vill du verkligen åka felhjulsdrift när du bor i umeå ![]() ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Stirra dig inte blind på siffror. Ut och testa i stället. Jag har personligen inte blivit ifrånåkt på bana (ens på min första banträff...) av Kadett GSi 16v trots att jag åkt samtidigt som 3 stycken. Med och utan R-däck, med och utan lättning, m.m. m.m. Inget ont om Kadett GSi och jag tror inte att siffrorna är missvisande, men det är nog däremot siffrorna för 318is har jag fått för mig. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Min vägde 1025 utan förare och 3/4 tank. Då har inte jag lättat min, utan den är helt orginal (nja, den har annan klädsel, och lite stereo) |
||||||
Min Kadett hade 1120 i tjänstevikt när den var ny. Då är det en -90 med servo och taklucka, -88or och -89or är lite lattare. Prestandan rakt fram är klart bättre äm 318iS, när det svänger friskt vill Kadetten gärna understyra om fjädrar/dämpare är i originalskick. BMWn är säkert trevligare där.
Kadetten är en milslukare av rang; stark, soppasnål motor och bra stolar. om du bor i Umeå har du säkert goda möjligheter att hitta ett friskt exemplar så det är ju bara att testa och se vilken av bilarna du trivs bäst med. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Att tänka på när man jämför vikter på E30 bilarna ska man även tänka på att 318iS i originalskick är snikigt utrustad. Saknar servostyrning, centrallås mm om jag inte minns fel. Där är en stor del av viktskillnaden.
När vi ändå snackar vikt på E30: Kan någon förklara hur en M3:a kan vara ca 100kg tyngre än en 325:a? _________________ Jonas Edling |
||||||
Får väl gå in och kommentera mitt i oktoberfesten... ![]() Saab 99 med T16-motor är en kul kombination som jag dock inte skulle rekommendera till någon som inte är entusiast. Alla byggen är tyvärr inte särskillt seriösa och skulle det t.ex. bli problem med elsystemet så är det inte helt kul att felsöka ett garnnystan med eltejp och skarvar om vart annat... som alltid när däller ombyggen så beror så mycket på hur det är byggt. Men det är förbaskat roliga bilar att köra, inte minst tack vare den oskyldiga utsidan. Pratar vi rakt-fram-prestanda så vågar jag väl tippa på att den borde köra ifrån en 318is trots en tjänstevikt på stadiga 1200kg... ![]() ![]() ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||
Min bil är mer snikig än din.. ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Inget inte en kap, svets och ett sjujäkla humör kan göra något åt. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Min har också enbart taklucka men har 1200 kg enl. regbevis .. ![]() Hur är tjänstevikten specad? Är det typ alla 318is väger maximalt tjänstevikten? För den är väl inte uppmätt per exemplar? Eller? |
||||||
Argh nu blir jag upprörd ![]() ![]() Men allvarligt talat, utav alla tillval att välja, om man bara fick välja ett... hur kan man välja takluckan istället för sportstolarna?!? Vad tänker man på egentligen? ![]() |
||||||
Hrm, kanske är olika för varje årsmodell? Jag får se till att leta upp regbeviset så jag inte sett fel nu bara... Behöver hitta den där bilpappershögen snart iaf, måste juh boka tid för besiktning känns det som (den skall vara besiktigad senast slutet av januari)... är man tidigt ute eller är man tidigt ute? ![]() |
||||||
Tjänstevikten mäts väl vid registreringsbesiktning? Jag har sett identiska motorcyklar av samma årsmodell där tjänstevikten slagit på 10 kg. _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||||
Jag kan verkligen inte annat än hålla med dig. Att avstå från sportstolar ter sig väldigt underligt. Den person som köpte den bil jag har nu valde att vara snål hela vägen. Dimljus infinner sig men det kanske var standard? Sportstolar kan dock monteras i efterhand. Det är på gång i min bil. ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Det måste ju vara något speciellt me 318is när den är värt 1480 inlägg på bmwpower forumet....
http://www.autopower.se/forum/topic. _________________ mvh Kristian |
||||||
Nix, varken min eller Andreas bil har det. Men inte klagar jag för det, då blir det ju bara en sak mindre att skruva bort ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
På bilden är inget klart. Det är bara inställt i bilen för att kolla så det går fritt i grova drag. När jag är klar med byggnationen kommer det med största sannolikhet inte vara några som helst bekymmer att besikta bilen med dessa underreden. ![]()
Sant, troligen kommer dom skruvas bort och ersättas med original täckbrickor. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Många bäckar små, M3:orna är inga lättviktsbyggen. Bara den nya bakruteramen lägger på nästan 10 kg. Bakluckan med vinge väger ca 17 kg (-3kg för Sport Evo) att jämföra med std E30 ca 10 kg (ev plus ngt kg för spoiler). Sedan kommer det kg i kjolpaket, det är stadiga prylar. Dessutom tror jag att M3:orna innehåller några extra kilon ljudisolering. Det som är ganska intressant och kolla på är hur många kg BMW lättade bort på diverse delar i evolutionsversionerna. Men detta var (ännu ![]() _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Men hur mycket lättare en 318is är än en M3 är väl 318is-relaterat! ![]() Jag blev förvånad när jag plockade ur inredningen på min. På Porschen fick man skrapa segt isoleringsmojs med varmluftpistol och spackelspade, men under fluffmattan på bimmern var det bara ren&fin lackad plåt! ![]() Å andra sidan blir det ju inte lika många kilon som försvinner .. ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5718 besök totalt |