Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ni med 318is
<<   1, 2, 3   >>
5718 besök totalt
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Tim skrev:
om man har råd borde man kanske sikta på en kadett gsi 16v?
Dom har ju bra mycke bättre prestanda plus att deras vägegenskaper är rätt bra. Jag siktar på en bil i max 25000 - 30000kr klassen


Vill du verkligen åka felhjulsdrift när du bor i umeå

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569


Trådstartare
Spelar inte så stor roll då man kör 740 på vintern
1200kg och 136hk i bmw
1000kg och 150hk i Kadetten

Borde skilja en massa i prestanda men det är ju iofs inte allt

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Tim skrev:
om man har råd borde man kanske sikta på en kadett gsi 16v?
Dom har ju bra mycke bättre prestanda plus att deras vägegenskaper är rätt bra. Jag siktar på en bil i max 25000 - 30000kr klassen


Stirra dig inte blind på siffror. Ut och testa i stället. Jag har personligen inte blivit ifrånåkt på bana (ens på min första banträff...) av Kadett GSi 16v trots att jag åkt samtidigt som 3 stycken. Med och utan R-däck, med och utan lättning, m.m. m.m.
Inget ont om Kadett GSi och jag tror inte att siffrorna är missvisande, men det är nog däremot siffrorna för 318is har jag fått för mig.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230



Tim skrev:
Spelar inte så stor roll då man kör 740 på vintern
1200kg och 136hk i bmw
1000kg och 150hk i Kadetten

Borde skilja en massa i prestanda men det är ju iofs inte allt

Min vägde 1025 utan förare och 3/4 tank.
Då har inte jag lättat min, utan den är helt orginal (nja, den har annan klädsel, och lite stereo)

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Min Kadett hade 1120 i tjänstevikt när den var ny. Då är det en -90 med servo och taklucka, -88or och -89or är lite lattare. Prestandan rakt fram är klart bättre äm 318iS, när det svänger friskt vill Kadetten gärna understyra om fjädrar/dämpare är i originalskick. BMWn är säkert trevligare där.
Kadetten är en milslukare av rang; stark, soppasnål motor och bra stolar.

om du bor i Umeå har du säkert goda möjligheter att hitta ett friskt exemplar så det är ju bara att testa och se vilken av bilarna du trivs bäst med.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Att tänka på när man jämför vikter på E30 bilarna ska man även tänka på att 318iS i originalskick är snikigt utrustad. Saknar servostyrning, centrallås mm om jag inte minns fel. Där är en stor del av viktskillnaden.
När vi ändå snackar vikt på E30: Kan någon förklara hur en M3:a kan vara ca 100kg tyngre än en 325:a?

_________________
Jonas Edling
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Min 318is som är supersnik (enbart taklucka utav alla dumma tillval ) har en tjänstevikt på 1230kg på regbeviset.
Men tjänstevikt som sagt...
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4323



poh99 skrev:
Vill du ha något riktigt roligt rekommenderar jag en 99T16. Ragnar kan nog vittna om denna
bils företräden. Finns annonser på dessa ibland, om man håller ögonen öppna.


Får väl gå in och kommentera mitt i oktoberfesten...

Saab 99 med T16-motor är en kul kombination som jag dock inte skulle rekommendera till någon som inte är entusiast. Alla byggen är tyvärr inte särskillt seriösa och skulle det t.ex. bli problem med elsystemet så är det inte helt kul att felsöka ett garnnystan med eltejp och skarvar om vart annat... som alltid när däller ombyggen så beror så mycket på hur det är byggt.

Men det är förbaskat roliga bilar att köra, inte minst tack vare den oskyldiga utsidan. Pratar vi rakt-fram-prestanda så vågar jag väl tippa på att den borde köra ifrån en 318is trots en tjänstevikt på stadiga 1200kg... När det svänger spelar många faktorer in...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andrew Petrykowski skrev:
Min 318is som är supersnik (enbart taklucka utav alla dumma tillval ) har en tjänstevikt på 1230kg på regbeviset.
Men tjänstevikt som sagt...



Min bil är mer snikig än din.. Takluckan lyser med sin frånvaro.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Anton Lillsund skrev:
Min bil är mer snikig än din.. Takluckan lyser med sin frånvaro.


Inget inte en kap, svets och ett sjujäkla humör kan göra något åt.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Andrew Petrykowski skrev:
Min 318is som är supersnik (enbart taklucka utav alla dumma tillval ) har en tjänstevikt på 1230kg på regbeviset.
Men tjänstevikt som sagt...


Min har också enbart taklucka men har 1200 kg enl. regbevis ..

Hur är tjänstevikten specad? Är det typ alla 318is väger maximalt tjänstevikten? För den är väl inte uppmätt per exemplar?

Eller?
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Anton Lillsund skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Min 318is som är supersnik (enbart taklucka utav alla dumma tillval ) har en tjänstevikt på 1230kg på regbeviset.
Men tjänstevikt som sagt...



Min bil är mer snikig än din.. Takluckan lyser med sin frånvaro.


Argh nu blir jag upprörd





Men allvarligt talat, utav alla tillval att välja, om man bara fick välja ett... hur kan man välja takluckan istället för sportstolarna?!? Vad tänker man på egentligen?
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Dan Hovang skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Min 318is som är supersnik (enbart taklucka utav alla dumma tillval ) har en tjänstevikt på 1230kg på regbeviset.
Men tjänstevikt som sagt...


Min har också enbart taklucka men har 1200 kg enl. regbevis ..

Hur är tjänstevikten specad? Är det typ alla 318is väger maximalt tjänstevikten? För den är väl inte uppmätt per exemplar?

Eller?


Hrm, kanske är olika för varje årsmodell?
Jag får se till att leta upp regbeviset så jag inte sett fel nu bara...
Behöver hitta den där bilpappershögen snart iaf, måste juh boka tid för besiktning känns det som (den skall vara besiktigad senast slutet av januari)... är man tidigt ute eller är man tidigt ute?
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Dan Hovang skrev:
Hur är tjänstevikten specad? Är det typ alla 318is väger maximalt tjänstevikten? För den är väl inte uppmätt per exemplar?

Eller?


Tjänstevikten mäts väl vid registreringsbesiktning? Jag har sett identiska motorcyklar av samma årsmodell där tjänstevikten slagit på 10 kg.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andrew Petrykowski skrev:
Anton Lillsund skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Min 318is som är supersnik (enbart taklucka utav alla dumma tillval ) har en tjänstevikt på 1230kg på regbeviset.
Men tjänstevikt som sagt...



Min bil är mer snikig än din.. Takluckan lyser med sin frånvaro.


Argh nu blir jag upprörd





Men allvarligt talat, utav alla tillval att välja, om man bara fick välja ett... hur kan man välja takluckan istället för sportstolarna?!? Vad tänker man på egentligen?




Jag kan verkligen inte annat än hålla med dig. Att avstå från sportstolar ter sig väldigt underligt.
Den person som köpte den bil jag har nu valde att vara snål hela vägen. Dimljus infinner sig men det kanske var standard?
Sportstolar kan dock monteras i efterhand. Det är på gång i min bil.


_________________
/Anton Lillsund
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Det måste ju vara något speciellt me 318is när den är värt 1480 inlägg på bmwpower forumet....
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=34250

_________________
mvh
Kristian
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Är den stolmonteringen SBF-godkänd?
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Anton Lillsund skrev:
Dimljus infinner sig men det kanske var standard?


Nix, varken min eller Andreas bil har det. Men inte klagar jag för det, då blir det ju bara en sak mindre att skruva bort

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dan Hovang skrev:
Är den stolmonteringen SBF-godkänd?


På bilden är inget klart. Det är bara inställt i bilen för att kolla så det går fritt i grova drag. När jag är klar med byggnationen kommer det med största sannolikhet inte vara några som helst bekymmer att besikta bilen med dessa underreden.


Micke Eriksson skrev:
Nix, varken min eller Andreas bil har det. Men inte klagar jag för det, då blir det ju bara en sak mindre att skruva bort



Sant, troligen kommer dom skruvas bort och ersättas med original täckbrickor.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234



M3Jonas skrev:
Att tänka på när man jämför vikter på E30 bilarna ska man även tänka på att 318iS i originalskick är snikigt utrustad. Saknar servostyrning, centrallås mm om jag inte minns fel. Där är en stor del av viktskillnaden.
När vi ändå snackar vikt på E30: Kan någon förklara hur en M3:a kan vara ca 100kg tyngre än en 325:a?


Många bäckar små, M3:orna är inga lättviktsbyggen. Bara den nya bakruteramen lägger på nästan 10 kg. Bakluckan med vinge väger ca 17 kg (-3kg för Sport Evo) att jämföra med std E30 ca 10 kg (ev plus ngt kg för spoiler).
Sedan kommer det kg i kjolpaket, det är stadiga prylar. Dessutom tror jag att M3:orna innehåller några extra kilon ljudisolering.

Det som är ganska intressant och kolla på är hur många kg BMW lättade bort på diverse delar i evolutionsversionerna.

Men detta var (ännu ) en 318is-tråd så nu ska jag inte surra mer.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



GunnarÖ skrev:

Många bäckar små, M3:orna är inga lättviktsbyggen. Bara den nya bakruteramen lägger på nästan 10 kg. Bakluckan med vinge väger ca 17 kg (-3kg för Sport Evo) att jämföra med std E30 ca 10 kg (ev plus ngt kg för spoiler).
Sedan kommer det kg i kjolpaket, det är stadiga prylar. Dessutom tror jag att M3:orna innehåller några extra kilon ljudisolering.

Det som är ganska intressant och kolla på är hur många kg BMW lättade bort på diverse delar i evolutionsversionerna.

Men detta var (ännu ) en 318is-tråd så nu ska jag inte surra mer.


Men hur mycket lättare en 318is är än en M3 är väl 318is-relaterat!

Jag blev förvånad när jag plockade ur inredningen på min. På Porschen fick man skrapa segt isoleringsmojs med varmluftpistol och spackelspade, men under fluffmattan på bimmern var det bara ren&fin lackad plåt! thumbs up

Å andra sidan blir det ju inte lika många kilon som försvinner ..
Citera
Allmänt banåkaforum
Ni med 318is
<<   1, 2, 3   >>
5718 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande