Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Framvagns-, eller rättare sagt styr-geometri hos Volvo C30
<<   1, 2
5393 besök totalt
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



Re: Framvagns-, eller rättare sagt styr-geometri hos Volvo C

Ingoehman skrev:
Hej alla!

Provkörde alldeles nyligen en Volvo C30, och fann att den tuggade illa i framvagnen vid stora styrutslag,
körandes runt i små cirklar.

Är det så att den månne är konstruerad med parallellstyrning istället för en rekorderlig ackerman-dito?

Nu menar jag ju inte att parallellstyrning inte har sin plats i t ex rallybilar och liknande, som kan förmodas
gå med varierande grad av bakvagnsuppställ genom kurvorna, och vars framvagn därför kan anses bete
sig logiskt och trevligt med framhjulen parallella, oavsett styrutslag.

Men på en personbil avsedd för sladdmoderat körning på asfalt?

Än värre tuggade den när man backade (då "skelar" ju framhjulen, sett geometriskt från svängradiens
origo, alltså tvärt emot att ploga eller "vinda" som när man kör framåt med stort styrutslag).


Vh, iö


Godag Ingenjörn,

Kul att se dig här. Välkommen!

Är du spekulant på en C30 eller provkörde du ändå.

om du söker en bruksbil med bra väghållning så tror jag Golf V är ett bra val.
Jag har läst mycket positivt om den.

Vet inte om det finns men en Diesel 4-motion skulle duga bra att köra.

Hoppas du kommer tillbaka till faktiskt när semestern är slut.

_________________
Christian Lindblom
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Re:

Ingoehman skrev:
en mängd berättigade frågor...
... tugga


Vi backar bandet lite, vad menar du med "tugga"?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Ingoehman
Lahäll, Täby
Här sen Mar 2009
Inlägg: 10


Trådstartare
Bilen körs framåt och däcken styr åt lite olika håll, i detta fall styrs det kobent vid stora rattutslag
(vänster däck vill mindre åt vänster än höger däck, vid fullt utslag vänster). Då krängs däcken inåt
mer och mer alltsom man sakta rullar framåt. Till sist ger sig det ena däcket när spänningen byggt
upp tillräckligt, och det tappar greppet mot underlaget och glider åt sidan så att bilen hoppar till.

Rullar man vidare så upprepas processen gång på gång. Bilen tuggar sig fram med ständiga hopp.
ofta blir där värre när man backar.

Det är ett mycket vanligt fenomen kan nämnas, även om kanske inte alla har lagt märke till det.


Vh, iö

_________________
Ingvar Öhman
Citera
Ingoehman
Lahäll, Täby
Här sen Mar 2009
Inlägg: 10


Trådstartare
Re: Framvagns-, eller rättare sagt styr-geometri hos Volvo C

Chrisss skrev:
Godag Ingenjörn,

Kul att se dig här. Välkommen!

Är du spekulant på en C30 eller provkörde du ändå.

om du söker en bruksbil med bra väghållning så tror jag Golf V är ett bra val.
Jag har läst mycket positivt om den.

Vet inte om det finns men en Diesel 4-motion skulle duga bra att köra.

Hoppas du kommer tillbaka till faktiskt när semestern är slut.

Det var den nog för över en vecka sedan, tror jag. Men jag är måttligt intres-
serad av att fortsätta deltaga på forum där moderatorerna bedriver mobbing
mot de deltagande, och till sist hindrar dem från att försvara sig, genom att
stänga dem ute.

Jag har försvarat faktiskt i alla år, men nu verkar inte längre något finnas kvar
av det som gjorde faktiskt.se till ett unikt forum. Samma övergrepp sker mot
deltagarna som på andra hifi-forum. Då är jag inte intresserad längre. Det skall
vara trevligt, annars kan det kvitta.

Bilintresse verkar inte ha samma tendens att få folk att bete sig illa.

Fast ett inlägg skall jag faktiskt skriva på faktiskt nu! En efterlysning.


Vh, iö

_________________
Ingvar Öhman
Citera
Ingoehman
Lahäll, Täby
Här sen Mar 2009
Inlägg: 10


Trådstartare
fuling skrev:
Ja 75% av spindelvinken är en BRA tumregel.
MEN de flästa std bilar ligger LÅNGT under det.
1, 2 , 3 grd är inte ovanligt.
BMW och Mersor har jag en känsla ligger på en rätt hög caster.
Ett gamlat saabas typ og900 ligger på spindelvinlel runt 12grd och ca 1grd caster, finfint?
Dessa kasar rätt duktigt vid stor rattvinkel.

Sen iof tror jag att styrstagsgeometrin på många std bilar inte är någon hitt vid stora rattutslag så det kan nog gå att både paralellstyring e mer åt andra hållet också.

Frågan är om det finns några bra tumregler överhuvudtaget?

Det som kännetecknar tumregler är ju att de används istället för att ta fasta
på en solid insikt i hur mekanismerna hänger samman på riktigt. Tumregler
är därför kunskapsfientliga. Det tycker jag är deras största svaghet. Jag är
mera inne på att alltid utgå ifrån fysiken, och att strunta i tumregler. Inte för
att de behöver vara felaktiga, utan för att de ofta är det, och för att det de
substituerar är just det jag tycker är det intressanta.

Jag är i det här fallet alltså nyfiken på att få de mekanismer beskrivna som
ger upphov till de sagda fenomenen, snarare än att få veta att det finns en
tumregel som påstår något.

Kort sagt: Även när en tumregel är applicerbar så finns det ju bakomliggande
orsaker till att den råkar kunna appliceras i det enskilda fallet. Det är dessa
som jag är nyfiken på, snarare än tumreglerna själva.

Men jag kan tänka mig att det kanske är en för komplicerad fråga för att det
skall vara rimligt att den kan utredas på ett diskussionsforum?


Vh, iö

- - - - -

PS. Jag har fått besked från Volvo, som säger att C30 faktiskt har ackerman-
styrning. Min slutsats är därför att det enskilda exemplaret som jag provkörde
måste ha varit felinställt, kanske då "med hjälp av" en trottoarkant eller något
sådant...

Även det faktum att ratten vid färdsel rakt framåt inte pekade just framåt, kan
ses som ett indicium i den riktningen.

Någon som har en C30 (som inte haft närkontakt med trottoarkant) och som
har lust att göra ett tugg-test?

_________________
Ingvar Öhman
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Ingoehman skrev:
Frågan är om det finns några bra tumregler överhuvudtaget?



Ja...hur man än utrycker sig...så blir det inte bra.

Efter många års räknande.....har vi kommit fram till att detta är ett bra utgångsläge.

Sedan måste man provköra...och bestämma vilka uppföranden man vill prioritera.

om det fanns ett färdigt resept....skulle det ju inte vara någon konst.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Ingoehman
Lahäll, Täby
Här sen Mar 2009
Inlägg: 10


Trådstartare
Samma sak uttryckt med andra ord: Det finns inga bra tumregler, men gott
om bra kunskap, som man kan stuva runt på en massa olika sätt, och till sist
få "välbetedda" bilar, som dock sällan beter sig väl i alla sammanhang.


Vh, iö

_________________
Ingvar Öhman
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Vi körde massa C30 på Gelleråsen idag (Janne Ström osså ) men... inte hade vi tid o tänka på ackerman inte

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Citat:
Det finns inga bra tumregler


Detta vet jag inte är sant. Men vist finns det bra och dåliga tumregler.
I mitt fall med caster = ca ca ca ac 75% av spindelvinken vet jag att den är ok.
Detta pga ganska mycket simuleringar. Mao vad som händer.

ps
Jag HATAR ordbajsare, mao mycket text och MYCKET lite sakt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Allmänt banåkaforum
Framvagns-, eller rättare sagt styr-geometri hos Volvo C30
<<   1, 2
5393 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande