| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Framvagns-, eller rättare sagt styr-geometri hos Volvo C30
|
<< 1, 2 5393 besök totalt |
|
Re: Framvagns-, eller rättare sagt styr-geometri hos Volvo C
Godag Ingenjörn, Kul att se dig här. Välkommen! Är du spekulant på en C30 eller provkörde du ändå. om du söker en bruksbil med bra väghållning så tror jag Golf V är ett bra val. Jag har läst mycket positivt om den. Vet inte om det finns men en Diesel 4-motion skulle duga bra att köra. Hoppas du kommer tillbaka till faktiskt när semestern är slut. _________________ Christian Lindblom |
||
|
Bilen körs framåt och däcken styr åt lite olika håll, i detta fall styrs det kobent vid stora rattutslag
(vänster däck vill mindre åt vänster än höger däck, vid fullt utslag vänster). Då krängs däcken inåt mer och mer alltsom man sakta rullar framåt. Till sist ger sig det ena däcket när spänningen byggt upp tillräckligt, och det tappar greppet mot underlaget och glider åt sidan så att bilen hoppar till. Rullar man vidare så upprepas processen gång på gång. Bilen tuggar sig fram med ständiga hopp. ofta blir där värre när man backar. Det är ett mycket vanligt fenomen kan nämnas, även om kanske inte alla har lagt märke till det. Vh, iö _________________ Ingvar Öhman |
||
|
Re: Framvagns-, eller rättare sagt styr-geometri hos Volvo C
Det var den nog för över en vecka sedan, tror jag. Men jag är måttligt intres- serad av att fortsätta deltaga på forum där moderatorerna bedriver mobbing mot de deltagande, och till sist hindrar dem från att försvara sig, genom att stänga dem ute. Jag har försvarat faktiskt i alla år, men nu verkar inte längre något finnas kvar av det som gjorde faktiskt.se till ett unikt forum. Samma övergrepp sker mot deltagarna som på andra hifi-forum. Då är jag inte intresserad längre. Det skall vara trevligt, annars kan det kvitta. Bilintresse verkar inte ha samma tendens att få folk att bete sig illa.
Fast ett inlägg skall jag faktiskt skriva på faktiskt nu! En efterlysning. Vh, iö _________________ Ingvar Öhman |
||
Frågan är om det finns några bra tumregler överhuvudtaget?
Det som kännetecknar tumregler är ju att de används istället för att ta fasta på en solid insikt i hur mekanismerna hänger samman på riktigt. Tumregler är därför kunskapsfientliga. Det tycker jag är deras största svaghet. Jag är mera inne på att alltid utgå ifrån fysiken, och att strunta i tumregler. Inte för att de behöver vara felaktiga, utan för att de ofta är det, och för att det de substituerar är just det jag tycker är det intressanta. Jag är i det här fallet alltså nyfiken på att få de mekanismer beskrivna som ger upphov till de sagda fenomenen, snarare än att få veta att det finns en tumregel som påstår något. Kort sagt: Även när en tumregel är applicerbar så finns det ju bakomliggande orsaker till att den råkar kunna appliceras i det enskilda fallet. Det är dessa som jag är nyfiken på, snarare än tumreglerna själva. Men jag kan tänka mig att det kanske är en för komplicerad fråga för att det skall vara rimligt att den kan utredas på ett diskussionsforum? Vh, iö - - - - - PS. Jag har fått besked från Volvo, som säger att C30 faktiskt har ackerman- styrning. Min slutsats är därför att det enskilda exemplaret som jag provkörde måste ha varit felinställt, kanske då "med hjälp av" en trottoarkant eller något sådant...
Även det faktum att ratten vid färdsel rakt framåt inte pekade just framåt, kan ses som ett indicium i den riktningen. Någon som har en C30 (som inte haft närkontakt med trottoarkant) och som har lust att göra ett tugg-test? _________________ Ingvar Öhman |
||
|
Re:
Ja...hur man än utrycker sig...så blir det inte bra. Efter många års räknande.....har vi kommit fram till att detta är ett bra utgångsläge. Sedan måste man provköra...och bestämma vilka uppföranden man vill prioritera. om det fanns ett färdigt resept....skulle det ju inte vara någon konst. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Samma sak uttryckt med andra ord: Det finns inga bra tumregler, men gott
om bra kunskap, som man kan stuva runt på en massa olika sätt, och till sist få "välbetedda" bilar, som dock sällan beter sig väl i alla sammanhang.
Vh, iö _________________ Ingvar Öhman |
||
Detta vet jag inte är sant. Men vist finns det bra och dåliga tumregler. I mitt fall med caster = ca ca ca ac 75% av spindelvinken vet jag att den är ok. Detta pga ganska mycket simuleringar. Mao vad som händer. ps Jag HATAR ordbajsare, mao mycket text och MYCKET lite sakt. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Framvagns-, eller rättare sagt styr-geometri hos Volvo C30
|
<< 1, 2 5393 besök totalt |

