Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Intresse för NACA ducts m.m. i glasfiber?
4 besök senaste veckan (1249 totalt)
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Trådstartare

För er som inte vet hur en så kallad NACA duct ser ut så finns det en hel drös av dom på denna ferarrin:

Mer info på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/NACA_duct

Jag har aldeles för mycket fritid och för lite pengar nu, så jag undrar om det finns något intresse för NACA ducts eller andra enkla "universal"luftintag/utsläpp tillverkade i glasfiber, och i så fall vilken storlek. Finns det folk som vill köpa sätter jag igång och gör gjutform(ar) för efterfrågad modell/storlek.

På luftintaget har tänkt mig en design baserad på de tumregler NACA forskade fram, med en fyrkantig öppning (liknande de i huven på Ferarrin) utan anslutning för slang på insidan. Bör passa fint exempelvis i motorhuven ovanför ett inboxat öppet luftfilter för att mata det med kalluft, eller för att få in kylluft till glödande turboaggregat. Finns intresse för luftutsläpp kan såna användas för att ventilera ut varmluft istället, eller i kombination med varann för att både få in och bli av med luft på lämpliga ställen...

Innan någon säger att det redan finns massor att köpa redan så kanske jag ska nämna att det mesta som finns på marknaden verkar ha designats av någon som aldrig sett NACAs rapporter (som enkelt går hitta på nätet som PDF), mycket av det som kallas NACA ducts har knappt något gemensamt med de luftintag som testades fram under 40-talet. De flesta luftintagen man kan köpa fungerar säkert hyfsat, men när det finns mått på det som fungerade bäst i testerna tillgängligt är det väl rätt dumt att inte använda den design man vet fungerar bra.

EDIT: Annons/marknadskoll okejad av Magnus T

Tystberga
Här sen Mar 2004

Intresse finns! Skulle behöva för att leda in luft till bakbromsarna i Alfa75an men då ska de gå till en slang och inte kosta för mycket. Bilen körs ju i 5papp+......
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Trådstartare
Slanganslutning går ordna, men då blir det i grova drag dubbelt så mycket jobb och det måste ju märkas på priset sedan... Men i alla fall, beroende på storlek, ifall det ska vara snyggt kapade kanter eller som grejerna kommer rakt ur gjutformen och sånt rör det sig om ett par hundralappar.

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Intresserad helt klart

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Klart intressant! Storleken bör vara typ de nedre framför bakhjulet på F40 eller de uppe på bakskärmarna för tex. 100mm slang.
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Trådstartare
En snabb titt på siffrorna säger att en för 100mm slang bör bli något i storleksordningen 16-18cm bred och 35 lång utvändigt, plus säkert ett tjugotal centimeter för slanganslutningen - att gå från fyrkantigt till runt hål kräver en ju del längd om det ska bli bra. (och siffrorna är alltså ungefärliga så klaga inte om det skiljer någon centimeter sedan, jag tog bara en snabb titt nu för att du ska kunna ha en aning om det alls går få plats med där du tänkt dig att sätta det. )

Tystberga
Här sen Mar 2004

Ska mäta bakdörren men hinner nog inte före torsdag.
Citera
Skruva banåkabil
4 besök senaste veckan (1249 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande