Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1146 besök totalt |
Brandsläckare till depån?
Är på G att köpa en 9-10 kg brandsläckare att ha i depån då nya regler för racing kräver detta. Vilken typ av släckare skall man ha, pulver eller skum? Nåt annat man skall tänka på när man köper brandsläckare? Totalt novis på området.. ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||
Skriver inte reglerna vad för släckare du ska ha?
Vi har ju disskuterat fördelar/nackdelar med olika släckare förr.. fast det gällde ju bara mindre släckare runt 2kg och då var slutsatsen att pulver är bäst (om jag inte minns fel (Halon borträknad)) och saneringen det är en smäll som man får ta (med glädje över att räddat bilen) _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Pulver är mest generellt menar jag. Hellre sanering än brunnen bil!
Kolla med något av dina försäkringsbolag om du kan köpa till riktigt bra pris via dom, jag kunde det (Sockenbolagen). Sen kan man fundera på om man ska ha en jättestor eller två mer hanterbara. _________________ Pär Hylander |
||
Re: Brandsläckare till depån?
om det är som med många andra regler så klarar du dig med en 10l stor röd plasthink du skriver brandestyr på, Norrmännen blev lite putta och tyckte först inte det var ok men det var inte klassat var för släckutrustning, endast minimi vikt på 8kg... Ett par grova skinnhandskar och det är bonus. _________________ Roland Johansson |
||
Re: Brandsläckare till depån?
Köp skum så vågar du använda den om det behövs. Jula har bra priser för 9l skum från TEMPUS (650:-) www.jula.se Det finns klassat av SBF vilka släckmedel som är godkända i GT reglementet. Därför tror jag inte att en 10 liters spann är OK egentligen. Pulver är bara tillåtet i bil om bilen är utländsk, troligtvis så kommer en besiktningsman att resonera likadant då släckaren som depåutrustning faktiskt "tillhör" en viss bil. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1146 besök totalt |