| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur få ur avdragen bromsluftningsnippel?
|
13 besök senaste veckan (5838 totalt) |
|
Naturligtvis drog jag av en luftningsnippel när jag skulle ta bort den...
Hur får jag bort den? Dra i en vänstergängad plåtskruv? _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
|
om inget av nippeln sticker upp så det går med en tång + värme att gänga ur den så brukar jag borra stegvis från ex 5mm och upp tills jag börjar se gängorna på nipplen innefrån så att säga, när jag gör det så pillar jag bort restena från gängorna med ngt smalt och vasst. Innan den nya nipplen monteras så fixas gängorna till med gängtapp ev om man råkat komma mot med borret.
Denna metod funkar nästan jämt för mig men kravet är att man är mkt noggran när borret centreras från början. Metoden som du nämner med en plåtskruv brukar misslyckas pga att den expanderar nipplen och får den att sitta om möjligt ännu hårdare , detsamma gäller dom så kallade grispittarna.
_________________ Victor Johansson Manta GSI -87 Under konstruktion... Toyota Avensis -05 Astra F |
||
|
bankar man i en torx eller xzn så gäller det att vara uppmärksam när man försöker lossa, så att man inte drar av den också. ... mindre kul
Själv har jag slutat med den tekniken och borrar direkt... tycker inte det är värt risken. _________________ Mats Andersen |
||
|
Har själv bara använt ett verktyg som fungerar riktigt bra.
Är ett specialverktyg som bygger på att man först borrar ett hål given dim. sedan knackar i ett stål som är fyrkantigt med vassa kanter åt det hållet man skall vrida, trär sedan på en löpare som passar på stålet och har tex 10mm på utsidan så man kan tex skruva loss den med en pu-nyckel. Skadar ju inte att värma när det är rostigt. |
||
|
Re:
Det där är en Ridgid-sats... Har för mig att "socialen" har ett sådant kit. När vi nu ändå är inne på ämnet "avdragna luftnipplar" så för guds skull... kleta på lite kopparpasta på den nya så att detta inte händer igen! Kopparfett bits inte, är inte frätande, skadar inte din ekonomi, rövar inte bort dina barn och är inte cancerogent.
Smyg-OT "Jörgen... jag fick dina meddelanden till slut..." Smyg-OT
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Re:
borra ur och köp ett gängsnitt samtidigt som du köper en ny nippel, m7x1 använder 6mm borr. med hammaren på nästa nippel, valfri rostlösare och lossa med en hylsa eller ringnyckel (och knacka på verktyget, så inte nippeln hinner dras rund)
_________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||
|
Drog av en nippel på bruxhäcken jag med i helgen...
Knackade på nippeln med en hammare innan jag började dra och borstade med stålborste för att få bort så mycke rost och grus men den gick av i alla fall. Knackade i en torx och det slutade med att jag har ett torxbit mindre. Provade att försöka svetsa fast en liten skruv utan resultat. Försökte borra ur hela klabbet men kan bara konstatera att Kamasas bits är stenhårda... Slutgiltiga lösningen och 500 kr senare låg två nya ok på arbetsbänken...
Denna gången värmde jag nipplarna innan de skulle lossas och då gick det bra.
Varför tog man inte det säkra före det osäkra från första början?
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
|
Jag har lyckats med borra ur och krafsa bort gängresterna sedan. Får man bara petat bort lite av gängan kan man ofta få med sig allt på en gång.
Å andra sidan har jag också misslyckats med samma manöver, det blev inte tätt. Fått köpa nytt ok. Vilket är roligare när man väl köpt det.
En kille jag jobbade med hade som vana att lossa alla nipplar en smula varje gång han skiftade sommar/vinterdäck dvs 2 ggr per år. Men det måste väl vara lite unikt. |
||
|
ja jag löste det genom att lämna in det till den snälla bilverkstaden som ligger på vägen till jobbet
100-200 spänn och jag har det imorgon och slipper svära, stöna och frusta och köpa nytt ok.
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
13 besök senaste veckan (5838 totalt) |