| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
hydralisk handbroms
|
3 besök senaste veckan (8948 totalt) |
|
kan ju säga att detta funkar endast på axeldelade system. Om du har ett triangel system så bromsas ett bakhjul och 2 framhjul. har jag för mig
|
||||||
|
Re:
Ja man kan få "häng" på det hela om du tex bromsar först och sen drar i handbromsen. Sellholm säljer en sorts bakventil som gör att man kan dra och trampa samtidigt. Har en sån du kan få kika på om du vill. Som nämnt innan så kommer bara spaken att åka ner lite om du drar först och bromsar sen. Jag har det kopplat så i min bil(ar) och har aldrig haft bekymmer med häng mm. _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Re:
Den blir mycket "starkare", jag kan låsa mina 225/45-17 rallyslicks med lillfingret
och man slipper wire som rostar mm, är det dessutom så att man bytt bromsar/bakaxel eller har ett annat märke på bakaxeln än bilen så kan det vara mycket jobb att få dit wire:s Man kan även köra med framok bak och få bra bakbromsar till en billig peng. _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Re:
en hydraulisk handbroms kan ju ersätta ett vajer-system för de som har handbroms-ok och går i uppgraderingstankar. Man kopplar då sitt valda handbromsok (som kan vara vilket passande ok som helst eftersom vi nu kör på hydraulik) på ett eget system med spak, bromscylinder, ledningar och ok. Den variant som Daniel beskriver går med största sannolikhet inte att få godkänt som parkeringsbroms/nödbroms eftersom den verkar på samma hydrauliska kretsar som färdbromsen (vill minnas att lagtexten föreskriver att handbroms/nödbroms ska vara ett separat system, oberoende av färdbromsen). Användningsområdet är väl framförallt i rally antar jag... _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
|
Re:
Lyfter denna gamla tråd. Så med 240 framok som har två kretsar i oken och med dessa placerade bak borde man kunna besikta med hydraulisk handbroms, eller är kravet att det är ett mekaniskt nödbromssystem? _________________ Joakim Karlsson |
||||||
|
Re:
jag tolkade det som att det skall vara 2 st separata system när jag läste texten ( det var iofs nåt år sedan nu...) jag kommer försöka regga med sådant system iallafall !! men jag är inte säker på att jag hinner de iår.... _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||
|
Är bilen inte ombyggt eller amatörbyggt fordon är den normala tolkningen att p-bromsen ska hållas kvar på helt mekanisk väg, dvs inga hydrauliska system oavsett om det är ett eget system/egen krets.
Som amatörbyggt eller ombyggt fordon är det lite lättare även om hydrauliska P-bromsar inte riktigt uppskattas där heller. En egen krets är helt klart att föredra. 240-oken kan vara en möjlighet men jag undrar hur bra de funkar som färdbroms om bara två kolvar används hela tiden. Finns det risk att beläggen slits snett och kantrar? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Lyfter tråden (igen).
Då jag vet att det finns folk som åker med og900 huvudcylinder till kopplingen som cylinder för hydralisk handbroms så undrar jag hur dom då har gjort med bromsröret till cylindern, orginal så sitter där en slanganslutning med slangklämma. Den kan ju knappast användas pga att det sitter just en slangklämma där, ska jag ha den som bromscylinder vill jag ha en skruv anslutning men går det verkligen att gänga för det? Hade för mig att det var i plast.... _________________ Victor Johansson Manta GSI -87 Under konstruktion... Toyota Avensis -05 Astra F |
||||||
|
jag har hydralisk handbroms som är kopplad enligt skiss på sid 1 men får inget tryck iden om jag inte trycker ner bromspedalen först!! sen är det ju omöjligt att få ur luften ur bromsrören bak för jag kan inte lufta handbromscylinder finns att köpa nipplar som finns luftfunktion på har jag hört handbromscylinder jag har är från rallyimport utan vätske behållare..får väll inhandla en reducering bak när man har råd finns det nån som är billigare än sellholm??
_________________ NIKLAS FRANZEN |
||||||
|
Re:
Hissa upp bilen där bak så att oken är högre än handbroms och bromscylinder, öppna nipplar och låt det lufta. Det kan vara väldigt svårt att få ut all luft baktill. Har du broms på bakhjulen med fotpedalen? _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Re:
Hissa upp bilen där bak så att oken är högre än handbroms och bromscylinder, öppna nipplar och låt det lufta. Det kan vara väldigt svårt att få ut all luft baktill. Har du broms på bakhjulen med fotpedalen? _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Ännu ett lyft i tråden då.
Hur skulle min drivlina (quattro) reagera på en hydraulisk handbroms? Är det stort "No No" eller finns det omvägar? |
||||||
|
Re:
Har du vanlig öppen mellandiff är det bara att koppla och dra. _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Re:
Tack för svaret! |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
hydralisk handbroms
|
3 besök senaste veckan (8948 totalt) |