| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Litet batteri men HUR litet?
|
2292 besök totalt |
|
Jag drar till Feltema idag och skall investera i ett mindre & lättare batteri till bettan, originalbatteriet är på gissningsvis 80 ampere och väger gissningsvis en bit över 15kg Tanken är att det nya skall agera sommarbatteri och jag har en snabbkontakt för min Cetek precis intill batteriet in case of. Hur smått vågar man gå och är det nödvändigt med ett gelebatteri? Funderar antingen på http://www.biltema.se/products/produ eller http://www.biltema.se/products/produ Betänk att bilen är en bruksbil när den inte går bana och körs minst 5 dagar i veckan. Synpunkter emottages tacksamt, gärna innan lunch
Så, då var det investerat i ett Gelebatteri på 19 ampere á 6.62kg
Jag skall återkomma i denna tråd senare och berätta hur det funkar till vardags. 699:- pengar kostade det iallafall. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
Hur tycker du att det gått med batteriet? Håller själv just på med att leta efter ett mindre och lättare batteri och det hade varit intressant att få en rapport.
_________________ Victor Johansson Manta GSI -87 Under konstruktion... Toyota Avensis -05 Astra F |
||
|
Re:
ok ok..,. Jag trodde du monterade det den 6/5 så du hade ett humm om det klarade av upprepade startförsök osv, men jag väntar på uppföljningen. Mvh _________________ Victor Johansson Manta GSI -87 Under konstruktion... Toyota Avensis -05 Astra F |
||
|
Har oxå ett Feltema batteri i min lilla plutt!
12Ah med artikelnr 80-821 4,65 kilo tungt...
Funkar kanon men kanske inte att "kallstarta" bilen. Man får väl 5-6 bra försök sen kanske det kan behövas starthjälp (har aldrig ÄNNU råkat ut för detta...) _________________ Mårten Svensson Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition" Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon... |
||
|
Har nu kört med batteriet ett tag och har INGA problem men det kommer väl om man glömmer innebelysning eller om det blir påtagligt kallare.
För egen räkning byter jag till original efter säsongen så det är helt lugnt misstänker jag. Med andra ord: _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
Biltemas åkgräsklippar-batteri är ett bra alternativ =).
Batteriet är ett 80-2301 eller 80-2302, minns inte vilket, skillnaden är polernas placering bara. Bilen körs mest till, på och ifrån banor runt om i landet, men även turer runt i stan och lite allmänt glidande när det är fint väder. Oftast på helgen. Laddas ur efter några veckors stillastående, mellan helgerna är det dock inga problem. Men det beror nog mest på min bil. Kopplar jag av batteriet så håller det hur länge som helst. Jag har dock fått byta polskorna mot biltemas STORA kabelskor som pressas ihop. Dom har höjt priset till 449:- såg jag nu. Jag gav 349:- när jag köpte det. Dekalerna har jag bara tagit bort =). Sitter i denna bilen: Volkswagen Golf (1988) - GARAGET - www.garaget.org
|
||
|
Ungefär ett sådant jag köpte med den skillnaden att jag köpte ett gelefyllt batteri som kan monteras/lutas enligt önskemål samt inte riskerar att läcka, enligt mig värt en liten slant extra
sedan skruvade jag helt enkelt fast en rörkabelsko (70mm2) i varje "pol" på batteriet och använde "fel" ända som normal batteripol.
På detta vis slapp jag modifiera originalkablarna i bilen och kan enkelt återställa allt. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2292 besök totalt |