Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skalstol och trepunktsbälte, vad säger bilprovningen?
4 besök senaste veckan (4753 totalt)
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Hej
Har precis monterat en Sparco pro 2000 i min Ferrari 355. Infästningarna till originalbältena är i stolarna och jag har använt samma positioner för fästena med den nya stolen. Dock är ju Sparco stolen anpassad för 4-6 punktsbälte så midjedelen kan ju inte dras genom sidan i stolen utan går ovanför stolen på vid höger höft. Min fråga är om detta är en godkännd lösning eller om bilprovningen kommer att anmärka på detta.

Vet också att SBF inte godkänner bältesinfästningar i stolen eller stolsfästena men jag kommer inte att tävla med bilen utan har den endast för banträffar och lite fri körning. Någon som är duktig på dessa regler här på forumet? Funderar även på att sätta in ett 4-P bälte och har lite funderingar på hur jag får lösa detta. Har framför allt funderingar på om bältena måste vara vinklade nedåt bakom stolen eller om det får gå högre än stolens genomföring. Det är inte speciellt gott omplats bakom stolen på en 355:a!

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Du bör dra höftbanden genom hålen i stolen om bältet ska fungera. Annars kan inte bältet hålla fast dig ordentligt i stolen.

På nyare bilar (helfordonsgodkända) brukar Bilprovningen inte gilla att man byter stolar men i en så pass ovanlig bil är det rätt stor chans att ingen "vet" hur det ser ut original, så skalstolen i sig kan säkert smita igenom. Men troligen bara om höftbältet löper genom stolens håll på ett smidigt sätt.

/Gustaf

Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

oavsett vad bilprovningen tycker bör du väl ställa dig själv frågan om du vill åka omkring med ett bälte som inte ligger an ordentligt? Det kvittar om bältet bara ligger ett par cm över höften så ökar risken för skador vid en eventuell krock avsevärt. Går det inte att peta igenom bälteslåset genom hålet på högersidan?

Ang vinkel på axelbanden så ska man eftersträva att dessa skall peka bakåt så horisontellt som möjligt. En mindre lutning är acceptabel (mindre än 10-15 grader), men större vinklar bör undvikas. Dessutom har det ofta diskuterats om lämpligheten med 4-6-punktsbälten i en bil som saknar bur.

Kungälv
Här sen Feb 2003

Det där med att det skulle vara problem med 4/6-punktsbälte utan bur och anser jag personligen vara baserat på bristande vetskap om vad kinematiken vid en rolloverolycka (men vi behöver ändå inte ta upp det igen i en ny tråd utan man kan söka i gamla trådar om man vill läsa diskussionerna).

Däremot ser jag ett syfte i att återigen poängtera att man bör undvika 4-punktsbälten på grund av risken för underglidning. Satsa i så fall på ett 6-punktsbälte! Skador på kroppens mjukdelar på grund av underglidning är inte roliga.

Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Re: Skalstol och trepunktsbälte, vad säger bilprovningen?

Johan6504 skrev:
Vet också att SBF inte godkänner bältesinfästningar i stolen eller stolsfästena men jag kommer inte att tävla med bilen utan har den endast för banträffar och lite fri körning.

Något övrigt att beakta är att även om man inte tänkt att tävla med bilen så är SBFs regler bra att följa. De är ju inte skrivna på ett visst sätt för att jävlas utan för att allt ska fungera på bästa tänkbara sätt vid en eventuell olycka.

Med andra ord, tumma inte på säkerheten! Det är inte värt det.

I all välmening!
Johan

NS: 38 varv
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005

Re: Skalstol och trepunktsbälte, vad säger bilprovningen?

Samson skrev:
Johan6504 skrev:
Vet också att SBF inte godkänner bältesinfästningar i stolen eller stolsfästena men jag kommer inte att tävla med bilen utan har den endast för banträffar och lite fri körning.

Något övrigt att beakta är att även om man inte tänkt att tävla med bilen så är SBFs regler bra att följa. De är ju inte skrivna på ett visst sätt för att jävlas utan för att allt ska fungera på bästa tänkbara sätt vid en eventuell olycka.

Med andra ord, tumma inte på säkerheten! Det är inte värt det.

I all välmening!
Johan

På sidan 12 hittar du lite info http://web.sbf.se/regler/up/2/TR_Regler.pdf

Ha dé

Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Hej och tack för alla kommentarer.

Klar jag tänker på säkerheten och jag har läst SBFs regelbok. Vad jag fortfarande inte är säker på är om jag överhuvudtaget kan köra in på beskitningen med en skalstol då bältesinfästning satt i originalstolen.

Läste någon stans att bilprovningen endast godkänner originalinfästning och den försavann ju liksom med stolen... Jag har idag infästningar som är likvärdiga i position och utförande men de kan ju aldrig bli original... Detta oavsett om jag får till tre-punksinfästningen eller inte. Hur gör andra med detta? Gissar att alternativet är att hitta original sportstoler för 50000:- per par eller att ta ur och i dom inför besiktningen...

Godkänner besiktningen nya fästpunkter enligt SBF?

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Johan6504 skrev:
Hur gör andra med detta?

Jag har chansat och det har funkat hittills.

Din bil är väl helbilsgodkänd som therealpinto var inne på men som han också skrev är chansen rätt stor att den slinker igenom ändå. Det är nog svårare i en Volvo V70 skulle jag gissa på.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

"Problemet" är att både stolar, bälten och infästningar av dem ska uppfylla ett gäng EU-direktiv. Det måste testas eller bedömas av någon med kompetens och utbildning för sådant - och det har inte Bilprovningen.

Alltså krävs formellt intyg från provinstans eller motsvarande, om man byter stolar i en modern bil. För äldre bilar är det enklare men för att det ska bli problem krävs ju att det syns att stolarna är bytta. En "extrem sportbil" som Ferrari är det ju inte orimligt att det satt skalstolar i från fabrik... ;-)

/Gustaf

Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007

Jag ringde Bilprövningen och kollade vad med deras tekniska avdelning vad som gäller. Får man byta från originalstol till sportstol/rallystol? (I mitt fall i en gammal bil, BMW 1600-71.)

Deras svar var/är: NEJ.

Den stol man byter till måste ha en viss märkning/klassning. Minns inte om det var CE eller nåt ditåt. Men, om stolen är FIA-klassad har ingen betydelse för Bilprövningen.

Min Corbeau Revolution hade iaf inte den nödvändiga klassningen.

(Nu kommer det säkert synpunkter att "jag besiktade minsann med det o det", men det hör inte hit. Man kan ha tur hos Bilprövningen, men ovanstående är vad som gäller.)

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Jag har läst på allt jag kommit över nu och kan bara konstatera att det blir till att montera original sportstol eller att plocka i och ur den inför besiktning.

Försöker dock att hitta en så optimal infästning av bältesinfästningen på höger sida som möjligt då det känns tveksamt att låta den gå över sidan på stolen. Hittade en uppsättning begagnade bälten som jag skall försöka modifiera så att de sitter så att man kommer åt att trä bältet genom stolen på båda sidor.

Sedan finns ju alltid de riktigt grymma stolarna som i vissa fall monterades original på 355:an. De är dock hårdvaluta och kostar en mindre förmögenhet om man kan komma över dom. Dyker i bland upp på eb ay för mellan 35-50000 kr/par...

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Wankelsport skrev:

Däremot ser jag ett syfte i att återigen poängtera att man bör undvika 4-punktsbälten på grund av risken för underglidning. Satsa i så fall på ett 6-punktsbälte! Skador på kroppens mjukdelar på grund av underglidning är inte roliga.

Instämmer till fullo, och vill även påpeka att det är därför man absolut inte skall ha ett höftbälte (nedre delen av ett 3-punktbälte) draget så det går utanpå stolen. Underglidningsrisken ökar hur mycket som helst.

BMW 330i -05
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007

Jag kan rekommendera att du tillverkar stolsfästen som passar till original stolsinfästningar. Så att du kan skjuta stolen fram o bak. (Beror förstås på hur orig. skenor ser ut.) Då blir det ju även enkelt att byta stol. För räserstolar är inte bekväma att åka längre sträckor i. När jag åkte till banträffen med min Corbeau Revolution monterad, domnade högra benet efter 7 mil...hade behövt en käpp för att gasa.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

ErikBerg2 skrev:
Jag kan rekommendera att du tillverkar stolsfästen som passar till original stolsinfästningar. Så att du kan skjuta stolen fram o bak. (Beror förstås på hur orig. skenor ser ut.) Då blir det ju även enkelt att byta stol. För räserstolar är inte bekväma att åka längre sträckor i. När jag åkte till banträffen med min Corbeau Revolution monterad, domnade högra benet efter 7 mil...hade behövt en käpp för att gasa.

Hej
Jag har fått in stolen snyggt och prydligt monterade i originalskenan så det går utmärkt att flytta den i längsled. Faktum är att jag sitter riktigt bra i sparcostolen och när jag var på Kinnekulle senast körde jag ca 1,5 timmar sittandes i den utan några som helst obehag.

Jag har kanske hittat en lösning på dragningen på högersidan och det med hjälp av ett mittenbälte från en Fiat Punto från 2000. Där sitter hondelen i en liten mjuk bältesrem som skulle kunna fungera bra att leda genom hålet på sidan. Gäller bara att den inte blir för lång så att den hamnar för långt upp. Skall rota runt på några skrotar och se vad som skulle kunna passa.

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Skruva banåkabil
4 besök senaste veckan (4753 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande