Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2675 besök totalt |
Hmm... Ändlägena? I ena änden blir fjäderkonstanten noll och i andra blir den praktiskt taget oändlig.
![]() Det handlar alltså inte om koniska fjädrar, fjädrar med varierande stigning och sådant...? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Re: Hur linjär är en linjär fjäder egentligen???
En fjäder kan självfallet vara beskaffad på olika vis, olika tätt lindade varv, olika trådtjocklek över varven, och lite sådana saker, men NORMALT sett så är en fjäder med rimliga mått mätt linjär. Alltså, om dess konstant är 10N/mm så ger den 10N om den pressas ihop 1mm, 100N om den pressas ihop 10mm och 1000N om den pressas ihop 100mm. mvh Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Hur linjär är en linjär fjäder egentligen???
_________________ Fredrik Ljungkvist ![]() ![]() |
||||
Re: Hur linjär är en linjär fjäder egentligen???
Finns det bilar som har spiralfjädrar (i hjulupphängningen)? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re: Hur linjär är en linjär fjäder egentligen???
![]() _________________ Fredrik Ljungkvist ![]() ![]() |
||||
![]() Här är en bild som visar normalkraft på hjulet på en BMW e90 i bounce, alltså den installerade fjäderkonstanten och hur den varierar. (De blå prickarna är mätdata, de stora olinjäriteterna är sannolikt bumpstop samt att fjädern är fullt utsträckt) _________________ Pontus Fyhr |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
2675 besök totalt |