| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lossnande centrummutter vä fram på FWD
|
17764 besök totalt |
|
_________________ Viktor Norstedt "The speed was okay, but the corner was just to tigth " www.fvk-engineering.com |
||||||||
|
Har aldrig haft några problem med motsvarande muttrar på min eller Emils Renaulter trots flitigt banåkande och de är gängade åt normalt håll. Dock är det låssmuttrar modell nylock ifrån fabrik.
Vet inte dimension på muttrarna men hylsan man drar de med är 30mm. http://www.k-tecracing.com/show_prod Trodde alltid att det var låsmuttar då det är det både fram och bak på min bil, ser inte ut som om det är det på bilden i tråden. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||
|
Re:
Det är stukade (ovala ) muttrar på Golfarna och de går väldigt trögt. Den yttersta på min bild är en gammal begagnad som numera är rund, men den är å andra sidan dränkt i låsvätska.
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||
|
Re:
vet några kollegor som har fetish på nordlock och det ska tydligen vara jävligt bra låsbrickor. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||||
|
Re:
Nordlock använder vi på Forsmark, it's "the shit" Verkligen bra grejer. |
||||||||
|
Re:
30mm hylsa på vw också. på min seat åtminstone. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||
|
Kul att det trillar in lite idéer och funderingar.
Då jag är en av dem som har samma problem med muttrar som lossnar och nav som kollapsar NORD-LOCK va en nyhet för mig,, smart grej!! _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||||||||
|
Re:
Det är just denna teroin som fick mig att limma mina splines, med VAGs orginalsmörja! |
||||||||
|
Re:
golf V6a 4wd en modell från nu. _________________ Viktor Norstedt "The speed was okay, but the corner was just to tigth " www.fvk-engineering.com |
||||||||
|
Re:
Dom är dyra! Tänkte köpa M8 på Swedol, men de ville bara sälja hela paket om 1000st vilket kostade ganska många 100-lappar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||
|
Från min vw-tid minns jag att, precis som nämnts, dessa originalmuttrar var stukade "engångs"
Funkar det inte om ni monterar med ny mutter ? Så ofta behöver man väl inte lossa den och de kan väl inte vara så dyra ? MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||
|
Jag hittade en "nordlock"! bricka i min bra o ha låda som passar utmärkt på golfen, jag kanske skulle slänga på den för skoj skull.
|
||||||||
|
Re:
För att var övertydlig så används dom i par som låser varandra, man behöver alltså 2 blickor. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||
|
Re:
Intressant, satt just och funderade på det för ca två timmar sedan när jag satt på pendeltåget. Om man går in till en affär och säger att man EN Nord-Lock-bricka, får man bara halva uppsättningen då eller får man ett par. Om man bara får en halva så liknar den ju en vanlig bricka väldigt mycket och funktionen av en Nord-Lock kräver ju två. Med andra ord jag tycker att om man säger EN Nord-Lock-bricka skall man få TVÅ (halvor) automatiskt och underförstått. Sorry om det blev fel forum för det här, kanske ska ta upp det på ett forum där man diskuterar det svenska språket.
_________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||||||
|
En Nord-Lockbricka består av två element som bildar en låsande planbricka.
Alltså, köper du en låda med 25 st Nord-Lockbrickor får du 50 stycken delar i lådan. och som ännu ett överförtydligande tillägg.. om de inte kommer limmade så ska de monteras på detta vis
_________________ /Anton Lillsund |
||||||||
|
|
||||||||
|
På söndag kväll eller senast på måndag så gissar jag att det kommer in några erfarenheter från oss VW-åkare, för i helgen så är det Mantorp och BugRun som gäller! Ett antal lösningar har ju sett dagens ljus.
Vem har det lossnat för? Vem har det gått sönder för? Vem har det fungerat för? Frågorna är många. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Lossnande centrummutter vä fram på FWD
|
17764 besök totalt |