Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Regler för omkörning på banmöten
<<   1, 2, 3
5489 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Pär Hansson skrev:
Pelle Persson skrev:
.....Kanske det inte ä fel att annvända nack krage???.....
Tycker gott det kan vara obligatoriskt med nackkrage om det ska vara ett "officiellt" regelverk. Ganska billiga och samtidigt nyttiga.

Vet vi något om nackkragas nytta igentligen? När jag var och åkte hyrfolkrace så tvingade dom oss att använda sådana, jag kunde ivf inte känna att dom skulle kunna göra någon nytta, men dom kanske var för låga och för mjuka?

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Pär Hylander skrev:
Pär Hansson skrev:
Pelle Persson skrev:
Tycker gott det kan vara obligatoriskt med nackkrage om det ska vara ett "officiellt" regelverk. Ganska billiga och samtidigt nyttiga.

Vet vi något om nackkragas nytta igentligen? När jag var och åkte hyrfolkrace så tvingade dom oss att använda sådana, jag kunde ivf inte känna att dom skulle kunna göra någon nytta, men dom kanske var för låga och för mjuka?
Jag tog det för givet eftersom det är obligatoriskt i vissa grenar, men kanske inte? Får erkänna att jag inte skaffat nån än även om det varit på listan ett tag. De som jag provat går ganska högt upp och stoppar nog hjälmens framfart lite samt att de förhindrar alltför extrem böjning av kotorna.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Pär Hansson skrev:
Pär Hylander skrev:
Pär Hansson skrev:
Pelle Persson skrev:

Jag tog det för givet eftersom det är obligatoriskt i vissa grenar, men kanske inte? Får erkänna att jag inte skaffat nån än även om det varit på listan ett tag. De som jag provat går ganska högt upp och stoppar nog hjälmens framfart lite samt att de förhindrar alltför extrem böjning av kotorna.

Den kragen jag har, förhindrar kraftig "böjning" av nacken (eller hur nu man ska kalla det) . Jag tyckte att dom 800:- var en liten kostnad...på hur mycket det kostar i pengar för att få en sådan smäll om man kan se sådant i rena pengar?

Malmö
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Här kommer mitt regelskelett
EDIT: Jag har kompletterat några punkter.
EDIT2: och lite till....

Reglemente för organiserade Banmöten

1 Definitioner
1.1 Banmöte (syfte, "ej racing")
1.2 Arrangör/motorklubb
1.3 Ansvarspositioner
1.4 Permanent Motorbana
1.5 Tillfällig Motorbana
1.6 Salombanor
1.7 Gatbilar, (SBP godkännande)
EDIT2:
1.8 All form av tidtagning absolut förbjuden, även åskådare etc.

2 Arrangemang
2.1 Gruppindelning (N, R, A, Instruktör) (Nybörjare, Rutinerade, Avancerade)
EDIT2: arrangören kan också välja att dela grupper i mer eller mindre motorstarka bilar (hk/kg)
2.1.1 Uppflyttning till högre grupp, nedflyttning till lägre grupp, regler
2.1.2 Märkning av grupptillhörighet på bil
2.2 Anmälan till förbund
2.3 Anmälan till myndigheter
2.4 Försäkringsplikt
EDIT:
(motorsportförsäkring eller trafikförsäkring)(beroende på typ av arrangemang)
2.5 Krav på giltigt körkort samt nykterhetskrav
2.6 Krav på ljudnivåer från fordon

3 Licens
3.1 Utbildning
3.2 Praktiska moment (bl.a följebil i första "N" pass)
3.3 Teoretisk moment
3.4 Funktionärsfunktioner & krav
3.5 Instruktörsfunktioner & krav

4 Regler för beteende på bana
4.1 Förbisläppningar
4.2 In/utfart Bandepå
4.3 Avkörningar
4.4 Flaggsymboler
4.5 Bestraffning
EDIT2:
4.6 "bus"-körning, körning på gränsen till sin förmåga (ej tillåtet, varning)

5 Skriftlig information
5.1 Bansträckningskartor
5.2 Skriftlig säkerhetsinformation
5.3 Tidplaner
EDIT:
5.4 Skadeansvar, vållande, egen risk, underskriven ansvarsförbindelse

6 Säkerhetsarrangemang
6.1 Personräddning (Brand, Ambulans, telefonlistor)
6.2 Fordonsbärgning
6.3 Bangodkännande
6.4 Avlysning av körområde
6.5 Fordonsbesiktning/märkning, licenskontroll,
EDIT:
kontroll av trafikförsäkring, körkortskontroll samt vid behov nykterhetskontroll
6.6 Instruktörer

7 Fordons- och förarsäkerhet
7.1 Personlig skyddsutrusting (Hjälm, heltäckande bomullsklädsel, handskar, ordentliga skor)
7.2 Bromsbelägg och Bromsvätska
7.3 Däck, typ(max R-däck) , mönsterdjup
7.4 Belysning, bromsljus, helljus, blinkers i ordning
7.5 Inga vätske Läckage
7.6 Flerpunktsbälten, stolar (fastsättning, montering enl SBF)
7.7 "Lösa" delar i bil
7.8 ombyggnader, utrymmningsmöjligheter
7.9 Bur /Båge till Cabriolet (minimikrav)
EDIT2:
7.10 Krav på backspeglar

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

F&#&#%%N det här är ju verkligen kanon bra thumbs up !

NS BTG: 9.10.21

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Att tänka på är väll att det blir rimliga krav på förare o arrangörer.
Kolla mitt resonemang om klädseln.
Det ska ju finnas möjlighet för vem som hälst att delta i ett sånt här evenemang.

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Fredrik C skrev:
Att tänka på är väll att det blir rimliga krav på förare o arrangörer.
Kolla mitt resonemang om klädseln.
Det ska ju finnas möjlighet för vem som hälst att delta i ett sånt här evenemang.

Förslag på krav.

1) Heltäckande bomullsklädsel (alternativt 100% ull, eller Racingoverall i Nomex, alternativt annat av SBF godkännt material)

2) Heltäckande fastsittande skor, Ej tofflor, trätofflor, sandaler)

3) Hjälm, Godkänd bilsporthjälm av något organ SBF, BSI, SNELL etc. Öppen MC hjälm tillåts om den väger under 950 g. MC integralhjälm endast tillåten i öppen bil. samt med vikt under 1500g.

4) Handskar, av läder, bomull eller nomex. Ej syntetmaterial i foder.

nackkrage är iofs bra men man skall tänka på att:
1) nackkrage fungerar dåligt med öppen hjälm

2) nackkrage inte är krav i vanlig racing

3) Vi skall arbeta med en risknivå för tillbud som kanske är 2-5% av avd man kan förvänta sig vid tävling.

4) Det finns inget som säger att vi inte kan rekomendera folk att använda nackstöd, borde nog uppskattas hos försäkringsbolagen.

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Pelle Persson skrev:
Dennis Kullman skrev:
Varför inte MC-hjälm? Hur definieras förresten en sådan?

Mc-hjälm=pisksnärtskada=ont resten av ditt liv.

Jo, jag anade nog att det var vikten som avsågs, men man kan inte uttrycka en regel på det viset; strängt taget säger ju "MC-hjälm" inget annat om hjälmen än att den är avsedd för MC - ingenting om dess egenskaper.
En övre gräns för hjälmens vikt kan alltså vara ett krav - och det låter väl rimligt; ett krav jag däremot inte vill se är att hjälmen måste vara öppen. thumbs down

EDIT: för sent inlägg...

Nack-krage gillar jag inte heller; den kan säkert göra nytta, men det är i min mening att gå ett steg för långt när det inte gäller tävling; då är det väldigt nära till att kräva båge/bur, 6-punktsbälte, yttre huvudbrytare, etc. - och då har vi väl missat poängen

Har förresten någon tagit upp flaggvakter?

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Dennis Kullman skrev:
Pelle Persson skrev:
Dennis Kullman skrev:
Varför inte MC-hjälm? Hur definieras förresten en sådan?

Mc-hjälm=pisksnärtskada=ont resten av ditt liv.

Jo, jag anade nog att det var vikten som avsågs, men man kan inte uttrycka en regel på det viset; strängt taget säger ju "MC-hjälm" inget annat om hjälmen än att den är avsedd för MC - ingenting om dess egenskaper.
En övre gräns för hjälmens vikt kan alltså vara ett krav - och det låter väl rimligt; ett krav jag däremot inte vill se är att hjälmen måste vara öppen. thumbs down

EDIT: för sent inlägg...

Nack-krage gillar jag inte heller; den kan säkert göra nytta, men det är i min mening att gå ett steg för långt när det inte gäller tävling; då är det väldigt nära till att kräva båge/bur, 6-punktsbälte, yttre huvudbrytare, etc. - och då har vi väl missat poängen

Har förresten någon tagit upp flaggvakter?

Flaggvakter tänkte jag faller under punkt 3.4 vakterna och 4.4 flaggorna, samma som SBF dock strängare gulflaggsformulering.

När det gäller öppen hjälm kontra integralhjälm så skrev jag som jag skrev därför att vikten går i första hand (det finns inga mc-integralhjälmar under 1kg) men att vid en öppen bil så kan man nog prioritera bort högre vikt för bättre skydd(tänkte att du nog funderade på öppna bilar då ju integralhjälm är "nice").

Håller med om att orden "godkänd av..." med lista på kodkända märkningar för MC-hjälm är vettigt.

Håller helt med dig med nackkrage.

SBF har som absolut krav, öppen hjälm i sluten bil, sluten hjälm i öppen bil.

Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003

Börjar det inte spåra ur lite???

Under mina tre år så har inget förutom självförvållande bilskador skett, och dom är inte många, långt under 1%.

Jag menar om jag idag skulle vilja börja köra på bana och var tvungen att köpa ny hjälm för att min gamla inte duger. Och dessutom handskar ev. raceskor och varför inte raceoverall mm. Sen duger inte mina lite slitna däck. Och skulle jag mot förmodan få en skada på min bil av egen eller annans verkan få betala allt själv för att försäkringen är förverkad pga att det som skulle vara ett nöje har blivit lite för seriöst, mm mm.

Ska man börja köra med hängslen och livrem och fan varför inte varvstopp på säg 2500. Det förtar lite av nöjet eller?

Då hade nog iallafall jag aldrig börjat. Det är annat för oss som är nere eller uppe i banträsket, för oss är det redan kört.

Jag tror man måste tänka lite mer på dom som alldrig har kört. Vi kommer att behöva dom när banhyran drar iväg. Det behöver inte bli så komplicerat. Enkelt och koncist, bara det viktigaste.

Malmköping
Här sen Nov 2002

Håller helt o fult med dig Esa. Det måste vara ett användarvämligt reglemente som vem som hälst utan allt för stora investeringar kan tänkas ställa upp på.
Därför tror jag att klädsen räcker så här:
Hjälmtvång (Inte cyckelhjälm!).
Heltäckande klädsel.
Vettiga skor (inte tofflor eller Snowboots utan nått där i mellan ).
Tycker att det räcker så.
Frågasätter lite meningen med handskar!? eller...

Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Fredrik C skrev:
Frågasätter lite meningen med handskar!? eller...

Jag tycker att jag får mycket bättre kontroll med handskar. Visserligen så är det något gummiliknande material i greppytan som bettar ordentligt mot ratten, men jag antar att mocka/skinn funkar liknande.

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

nackkrage är ett billigt tips iofs!.

och med nackkrage så kan man ha en lite tyngre hjälm oxå, eftersom kragen tar upp rycket som uppstår direkt.
Fungerar jättebra när man kör gokart!

Tycker iofs inte att det ska vara ett krav, men det är en billig investering för att slippa ha ont i nacken resten av livet. (gav typ 300:- för min)

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Läser inläggen nu på morgonen så jag kanske inte har tänkt igenom detta.

Man skall komma ihåg att anledningen till denna tråd/diskussion inte är för att underlätta för nybörjare utan för att få fortsätta köra bana med gatförsäkrad bil. Lite uppoffring på den punkten tror jag inte är något bekymmer. Vad hjäller hjälmar så har CAR alltid haft möjlighet till utlåning till ett självkostnadspris som ex.

Vad gäller klädsel så har jag märkt att väldigt många ignorerar det faktum att det kan faktiskt börja brinna i bilen. Man kör i sina poylester skor osv.
Strikt täckt klädsel (eg. bomulsströja) och bra skor och handskar. Finns många bra bomullshandskar o dyl som funkar o kostar inte många kronor. CAR är hårda p det här och den dagen olyckan är framme så är det bättre. Skulle man sakna handkar är det inte många kronor det handlar om. CAR har krav på detta och det har inte stoppat nybörjarna för fem öre

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Allmänt banåkaforum
<<   1, 2, 3
5489 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande