Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Feedback på ljudrestriktionerna på banorna
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (12292 totalt)
Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004
Inlägg: 929



Re:

Niklas Falk skrev:
Torbjörn70 skrev:
har ingen aning hur EU's ljudtester ser ut ,men erkänna att det är tokigt att man måste hänga på en ljuddämpare extra för att få köra på bana då bilen sedan innan är fullt godkända att köra med på allmän väg
Du kan ju få en liten hint med hjälp av att du kan EUtypa en bil som via ventil öppnar till nära raka rör över 4500rpm..
Att man med ett sådan system gastar om gatgodkänd när förbipassering visar 102dB är ju lite "intressant".


ja samt om man manipulerar ventilen (stängd) har man vipps ingen garanti på bilen och risk för motorskador enligt tillverkaren

_________________
Torbjörn Andersson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20324



Re:

Torbjörn70 skrev:
ja samt om man manipulerar ventilen (stängd) har man vipps ingen garanti på bilen och risk för motorskador enligt tillverkaren
Samma garantiförlust borde gälla vid byte till änny högljuddare system (eftermarknad) utan ventil, och det verkar inte hindra...

Det är alltid lika intressant att jämföra racebilar och gatbilar (tex Ferrari360 och likande), racebilarna låter underbart och under 95, gatbilarna låter som avgassystemet vore gjort av konservburkar och för högt.
Man har ju inte maxlast runt korvmojjen, det kan ju påverka val av system.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re:

Torbjörn70 skrev:
infekterad fråga ,finns std bilar som är godkända enligt konstens alla regler (std från fabrik) som inte klarar 95db reglen , det har ställds frågor till tillverkaren varför dessa bilar inte klarat gränsen ,dom har kontrat med att fråga vad det är för test spec/mätning osv vilken regel i respektive lands fordonskungörelse som kräver dito test ....alltså har vi hårdare krav på ex anderstorp än på vanlig väg

vad jag har förstått är det ett påhittat test förfarande som är svårt att duplicera skulle gärna vilja se dokumentet med förfarande ,utrustnings spec osv

ljud regler är helt ok ..men kan man inte köra med gatgodkända bilar std från fabrik är det ngt fel ..


Det är väl ingen infekterad fråga, bara lite infekterat tänkande hos en del...

Det man måste kolla på i en sådan fråga är nyttjandegraden. En standardbil som körs på vägen når kanske en gång per kilometer upp i närheten av rödmarkering (maxvarv) och några gånger halva varvtalet.

En banbil körs endast under halva varvtalet i depån, annars är det så nära maxvarv som det är möjligt.


Den rena gatbilen skulle alltså teoretiskt om den bankörs på allmän väg (vilket är förbjudet i lag) bullra mer än banbilen.
om du sedan råkar läsa fordonstrafikkungörelsen och lite andra lagar står det att du inte får bruka fordon så det låter för mycket i tätbebyggda områden.

Ridå ner, domen klubbad.



En del tillverkare av specialbilar etc nyttjar kryphål, det gör det inte mer lagligt eller lämpligt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42377

Forumägare
Forumägare

Re:

Niklas Falk skrev:
...
Det är alltid lika intressant att jämföra racebilar och gatbilar (tex Ferrari360 och likande), racebilarna låter underbart och under 95, gatbilarna låter som avgassystemet vore gjort av konservburkar och för högt.
...

Intressant!

---------------------

Att gatbilar både som original och med eftermakrnadsgrejs optimeras för att bringa föraren en trevlig ljudupplevelse vid "blandad" körning på allmän väg är väl fullt logiskt. Att de då i vissa fall "hamnar fel" ljudmässigt när de plötsligt körs bara på maxvarv med maxlast kanske inte är så konstigt. Grejerna är ju egentligen inte tänkta för det oberoende hur mycket "race" eller så det påskins i reklamen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 451



Pratade me Lennart Pettersson me Race-RX-8an idag på mantorp då han blivit svartflaggad för ljudet i sin bil. Då tog han fram en egen ljudmätare o knappt hälften av alla bilar som körde idag klarade 95 db! Vissa lät så mycke att skalan inte räckte till! Detta var precis vid bankanten iofs men skillnaden är nog inte alltför stor.
Däremot såg ja inte en enda svartflagg själv efter jag hade pratat me lennart.
Skumt ibland med ljud.

//Pontus

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Hur mkt lät Lennarts race åtta? både upplevelsemässigt och med instrument mätt?

Jag fick igår på kullen körningen höra att min bil lät lite (nästan för lite enl. vissa) och störde inte alls, vilket givetvis är jättebra men ändå förbryllande för systemet som sitter på är inte dämpat en smula alls och lennarts är ju dämpat och konstruerat för lägre ljudnivå. förvisso visslar den på värre med kompressor och herrejösses mkt effekt.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234



Intressant att se hur det kan va i andra länder. Saxat från google earth-tråden. Brasilien:


USA:


_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20324



Re:

Klas Eriksson skrev:
om man accosierar verksamheten med cashflow och andra positiva ord så är det enklare att acceptera den. När användes motorbanor i kommunernas marknadsföring (Svalöv är iofs alltid närvarande på SSM på Knutstorp, så lite bra tycker de nog att det är)?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5166



Re:

Kimmen skrev:
För att svara på trådskaparens fråga så fick jag modda mitt utblås på Kinnekulle i helgen.
Passerade ljudmätaren med ca 8500-9000 v/m och hade då ca 97 db har jag för mej, hann jag växla innan blev det 92 db. Eftersom jag har sidepipe som pekade rakt mot ljumätaren så var jag maximalt missgynnad men genom att rikta ner utblåset mot marken så försvann det 2-3 db thumbs up , kan alltså vara bra med ett utblås som är riktbart .


Låter som att man får skaffa sig en "DTM-dämpare" och vinkla den neråt

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 883


Trådstartare
Förra året så hade vi en sprillans ny Ferrari...ja vad det var för modell vet jag inte men mycket kolfiber synligt och ett par hundra mil på mätaren. Fabriksny, inte mekad. Den gav över 100 dba på Knudan när "spjället" öppnade i avgaset.
Härligt mysigt Ferrari typ motorcykeljud men fel nivå och nivå.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Ljud på bilar är konstigt!

Min brors skyline r33 (2.5l turbo) har ett 3"Blits Nür spec catback(2 stora dämpare) system och originalkatt. Den låter BRÖÖÖÖÖÖL, dvs högt och jobbigt i hela registret(tomgång med), bara jobbigt oljud dvs.

Min skyline r32 (2l turbo) har ett ombyggt 3" system med 1 oval dämpare bak, ingen katt och 3" direkt från turbon. Min låter pjuff pjuff på tomgång, behagligt tyst på normala varv upp till 5000 ca, över 5000 och upp till 8700 så låter den dock som en blandning av formula 1 o sporthoj

Att den låter mycket på höga varv är ju förståligt. Men att den är så tyst på det låga/medel hänger jag inte med på alls

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Re:

Pontus81 skrev:
Pratade me Lennart Pettersson me Race-RX-8an idag på mantorp då han blivit svartflaggad för ljudet i sin bil. Då tog han fram en egen ljudmätare o knappt hälften av alla bilar som körde idag klarade 95 db! Vissa lät så mycke att skalan inte räckte till! Detta var precis vid bankanten iofs men skillnaden är nog inte alltför stor.
Däremot såg ja inte en enda svartflagg själv efter jag hade pratat me lennart.
Skumt ibland med ljud.

//Pontus


Jag har inget emot att anpassa mig till 90 - 95 db men om mätningen på en bana är 92 - 94 db tycker jag det är konstigt att en annan bana mäter 103 db. Lite för stor skillnad för att utrustningar och mätförutsättningar är likvärdiga. Det blir svårt när man ska omdefiniera ljud till oljud. Det är ju betraktaren som avgör.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 883


Trådstartare
Jag blev informerad av Knutstorp Lasse Svensson att fem banor köpt samma standard av mätutrustning och dessutom en avancerad sådan.
De lade ner mycket arbete på att installera dessa utrustningar samt att mäta ut rätt placering av mätplats/platser.

Var det bara en dröm och det blev för dyrt? om inte så bör i alla fall dessa fem banor mäta lika.
Någon som vet mer fakta eller ska jag ringa och kolla med Knutstorp?

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20324



Re:

Frallan2 skrev:
Var det bara en dröm och det blev för dyrt? om inte så bör i alla fall dessa fem banor mäta lika.
Någon som vet mer fakta eller ska jag ringa och kolla med Knutstorp?
Nädå, jag har sett iaf den handhållna och det är inte Clas i sjön direkt.

Utrustningarna märter nog lika, däremot kan bilar låta lite olika mycket när de passerar. Hinner man växla före eller inte tex (sista varven alt själva växlingen kan ju låta mest).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Mätutrustningen måste ju sitta vid sidan av banan oxå, och sitter den på höger sida på vissa och vänster på vissa så kommer det naturligtvis också bli olika resultat om bilen har sitt utblås åt sidan.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281



Armcon längs rakan på Knutstorp kanske ställer till det jämfört med om det bara hade varit grässlänten?
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 883


Trådstartare
Här är mina kanske "overkill" modifieringar för att få tyst insugningsljud utan för mycket effektförlust.





Vore kul med flera som delar med sig av hur ni löser både avgas och insug.
Fler och fler kommer att fråga och be om hjälp. Säkerligen en trend.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



95db på en banträff är kanske inte ett jätteproblem, men STCC o dyl måste ju få låta lite...

Var på STCC på Gelleråsen i Maj, visserligen rätt skönt ljud (bl.a. från C30orna överraskande nog!), men de kunde gott ha fått låtit lite mer.

_________________
Axel Tanner
Citera
EA
Halmstad, bara Halmstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 117



Hej, jag tänkte precis fråga ang. STCC, är det inga ljudkrav i STCC(inkl. camaro cup, carrera cup)?
Personligen tycker jag nästan att motorljudet är halva grejen? Eller ja kanske 1/3-del

_________________
Emil Andersson
BMW
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re:

AxelT skrev:
95db på en banträff är kanske inte ett jätteproblem, men STCC o dyl måste ju få låta lite...

Var på STCC på Gelleråsen i Maj, visserligen rätt skönt ljud (bl.a. från C30orna överraskande nog!), men de kunde gott ha fått låtit lite mer.


STCC har 110dB (klassen STCC alltså, resten har 95dB)
Förstår iofs inte varför de ska få låta mer än andra? Borde det inte vara så att de som är snabbast får låta mest
Skämt åsido, de som störs bryr sig inte om det är STCC eller om det är en vanlig bandag som väsnas.
95dB förbipassering så låter det faktiskt rätt fint, både i nivå och sound från de flesta bilar, högre är enligt min mening bara jobbigt.
Har vart mek ett par ggr när EM i RR gått på Assen tillsammans med motOGP, och efter en hel helg med megafoner så är ljudet extremt tröttsamt, inte kul att behöva knalla med peltor konstant i depån för att de dånar 130dB vid bankanten.. Eller när det varmkörs motorer vid alla tillfällen på dygnet.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
EA
Halmstad, bara Halmstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 117



Men lite får man väl räkna med det? Ljud! Det är en bilträff, motorljud. Ingen tennis eller golf match...
Är jag ensam om den åsikten?

Mvh

_________________
Emil Andersson
BMW
Citera
Allmänt banåkaforum
Feedback på ljudrestriktionerna på banorna
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (12292 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande