| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
S: ovanlig Saab 900 TURBO 1979
|
2791 besök totalt |
|
Mycket ovanlig lågmilad (snart 11000 mil) Saab 900 Turbo av första årgången, dvs 1979 års modell med Saabs klassiska turboladdade B-motor som mullrar dovt under huven, motorljudet är helt underbart. Skattebefriad och besiktigad t o m 2010-05-31, bara att tuta och köra, eller tuta och gasa, det här är en snabb bil när turbon väl börjar jobba... Mycket trevlig att köra, chassiet är bra och en aning sänkt, motorkaraktären den där typiskt råa som kännetecknar tidiga Saabar med turbo. Skicket är fint bruksskick mycket tack vare den föregående ägaren samt en ca 18 år lång avställning i garage. Utseendet är inte strikt original 1979 utan mer tidstypiskt för 80-talet men utstrålar ändå essensen av vad en Saab är och ska vara: rå, hård och tuff. Rejsapris: 25000 kr Eventuella diskussioner om priset tar vi på plats. 076 - 848 68 01 Finns i Jakobsberg i Stockholmstrakten. Fullständig info finns i min biltråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Från Bilsport 1987:
|
|
Inbrott i bilen så förardörren har en plåtskada runt låscylindern
Därför nytt pris: bud, jag är öppen för förslag och diskussioner, även om jag tycker att riktpriset borde ligga runt 20000 kr Köp som glida-runt-bil eller strippa och gör om till banräser, chassiet är helt ok och motorn pinnar på bra. Den händige Saab-entusiasten byter motorn till modern 16-ventilare och har då en nästan skottsäker och nästan rostfri setup för alla tänkbara tillfällen
Edit: plåtskadan kommer fixas av försäkringsbolaget. |
|
Ingen?
Bilen är väldigt frisk i plåten, inbrottsskadan fixad av försäkringsbolaget, köp och bygg banbil av eller öva kunskaperna i vedbodtrimning på den. Priset kan vi komma överens om, jag är inte omöjlig , skambud är välkomna dom med, om dom är snälla
Jag är även intresserad av byten mot mer bruxiga bilar. |
|
Upp!
För Saab-entusiasterna (och alla andra för den delen) kan jag meddela att detta är ett utmärkt objekt för fortsatt veteranåka eller ban-/prestandaprojekt med modern stabil motor (dvs motorbyte alltså). Toppola-entusiasten har här ett givet objekt för fortsatt Toppolande. Glöm alla ruttna gamla 900-lik som finns på blocket, denna bil kräver endast små rostlagningsinsatser (eller inga alls om man är på det humöret) för att bli den perfekta Saab 900:an, prisvärd är den också. De främre länkarmsinfästningarna är hela och dräneringshålen runda, det ni! Först till kvarn med näven full av pengar kammar hem bilen. |
![]() |
SÄLJES
|
2791 besök totalt |