| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fälgvikt kontra hållbarhet
|
1343 besök totalt |
|
Givetvis kan man ju räkna ut att för att minska vikten drastiskt så blir det mindre matrial och mest troligt svagare fälg. Vi håller kolfiber och såna "dyrlösningar" utanför. Frågan är då: Hur pass lätta fälgar törs man köpa, vore ju trist om man gick på kurbsen lite och tappar ett hjul
Har tittat på Buddy club och Rota mfl och fick rådet av min däckhandlare att dom nog aldrig skulle hålla, nu håller dom mest på med rallybilar och där vill man nog ha kvalitet framför allt. Vad har ni testat??? _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
|
Ta OZ Superlegegra (har ersatts av marginellt tyngre Ultralegegra) som exempel. Det finns många exempel på skadade fälgar när de användes i JTCC men det är lite oklart för mig om det beror på kontakt eller enbart brutal körning med stenhårda bilar.
Själv har jag använt Superleggera av och till under 4 år och de är raka än så länge (tom haft lätt hjul/hjulkontakt en gång utan problem). Jag har några Speedline Corse som är ca 50% tyngre än Superleggera men de har skavda ekrar och filade skärmkanter (skador som uppkommit i bilens tidigare liv, förmodligen vid aktiv körning) och är fortfarande skikraka (pansarfälgar mao som nog lämpar sig för WRCbehandling). För vanlig kurbkörning med inte alltför låg däcksida vet jag inte om det är så jättevanligt med krokiga/skadade fälgar. Det finns jo tom de som kör med Biltemas fälgar utan att det gått nåt larm (men de är inte lättast och det finns nog sämre kvalité att få tag på också). Bisting kommer säkert att ge en statistisk analys (ju fler fälgar du hanterar desto bättre bild kan du få)
|
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Givetvis är de så, som med allting annat men det vore kul att höra vilka lätta fälgar som provats och hållit/brakat. _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
|
Mina M5-kopiefälgar blev stukade varje år. Riktade väl tre stycken varje vinter. Mina MK-Motorsportfälgar lite mer sällan men behövdes riktas någon gång iaf. Mina OZ Superleggera är spikraka efter flera år.
Meeeeeeeeen, jag tror att fälgarna oftare stukats vid gatkörning i något elakt potthål. Och någon enstaka gång pga tex jag kört på curbsen precis där de började... PS: Kör 35 och 40 profil 18 tummare. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
En kantsten/potthål på gatan liknar ju attack av curbs "bakifrån" och då har man ju gjort nåt fel
TD Prorace (1, 1.2, 2) är välbeprövade för banbruk (entypsfälg i många serier). Det är ju "bara" att kopiera färdiga lösningar från andra. Om det funkar för ett antal förare så brukar det betyda att det inte är katastrof iaf. |
||||
|
Re:
Precis de jag tänker - de måste vara mer påkänningar på gata än på banan. Iaf här där ja bor är vägarna katastrof... _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
|
Smidda fälgar är i regel lättare för samma styrka. Med högre hållf kan man ha tunnare material för lika stark fälg. Men när smidda fälgar kröks kan man inte rikta dem, om man värmer försvinner ju den extra hållfen som erhålls när fälgen smids. Efter en värmning så har fälgen för tunnt material för att inte vara smidd (längre).
typ... _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1343 besök totalt |