Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1952 besök totalt |
Är det nån vits med "McWishbones"?
En del bilar, Alfa 156+, Audi A4+ m.fl har en variant av framvagnsupphängning som ser ut ungefär så här: ![]() ![]() Nu senast har även Peugeot 407 hakat på med denna framvagn: ![]() Detta kallas för "double wishbones" o. dyl. som för tankarna till en riktig racer-upphängning, men som på produktionsbilar (Volvo 140 bl.a.) åtminstone såg ut ungefär så här: ![]() Min reaktion när jag ser de nya konstruktionerna är att det måste vara onödigt tungt. Jag antar att man behåller packnings-fördelarna med McPherson samtidigt som man får bättre hjulkontroll. Men samtidigt adderar man ju vikt-nackdelarna med båda systemen med turbo: -Stor och tung dämparkropp. -En extra övre länk. -En gigantisk spindel. Prestandamässigt, överväger verkligen fördelarna med "McWishbones" (eller vad man ska kalla det) eller är det mer en komfortgrej? Porsche och BMW som ju kan göra bilar som håller sig på vägen, har hittills stannat kvar vid ren McP om jag inte har helt fel för mig. Edit: Bildkälla _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
Sista inlägget i denna tråd kanske sprider lite ljus på saken:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Fördelarna med Hondas (kan tyvärr inte tala för alla andra tillverkares) dubbla triangellänkar är: Hög camberutveckling (negativ camberkurva) Stabil toekurva Stabilare hjulupphängning (fler infästningspunkter som fördelar krafterna) Mindre belastning på stötdämpare(slitage) och säkert en massa mer som jag inte kommer på/känner till. Nackdelen är dock en högre ofjädrad vikt och priset jämfört med meck pajas. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
Inte något direkt svar, men likadant såg jag på Honda Integra på Rudskogen nu i höstas, vore kul att få lite ljus på denna fråga och få fram fördelarna, för någon fördel gissar jag att de borde ha...
![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
Jag är medveten om de geometriska fördelarna, försökte sammanfatta detta med "bättre hjulkontroll". Det är väl camberkurvan som är den viktigast fördelen medan jag inte ser ngt hinder (annat än ev platsbrist) att hålla bump/droop-steer på ett minimum med McP heller.
Men vilken är den bästa kompromissen för en standardbil som man vill ska bete sig hyfsat på bana? -Är det värt att lägga på ofjädrad vikt för att förbättra hjulkontrollen? -Är McP så "tillräckligt bra" i sammanhanget så att nackdelarna med "McW" överväger? Jag blev glad över att Pug satsar på hjulupphängningarna på 407, men började sen fundera på om det skulle ge mig något egentligen. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1952 besök totalt |