| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
fördel med ventilerade skivor bak?
|
1 besök senaste veckan (1893 totalt) |
|
Jag har en Opel ascona A -75 med trumbromsar orginal. har tänkt att köra en del bana och gata och funderar på vilka bakbromsar jag bör använda. fram sitter det ventilerade skivor från Opel rekord. (samma diameter som orginal.) bak har jag 2 st alternativ. 1. Ok från Opel zafira, framskiva från BMW 318 E30 (ca 260mm) 2 ventilerade framskivor och ok från volvo 240 naturligtvis är ventilerade bromsar bra. Men frågan är om detta är nödvändigt? bilen är ju relativt lätt med en tjänstevikt på 1060 kg. motorn är rejält trimmad sugmotor på 230hk enligt gammla ägaren. zafiraoken har inbyggd handbroms vilket skulle underlätta besiktning mm. dessutom sparar jag något kilo ofjädrad vikt om jag slipper 240 bromsarna. vad är era erfarenheter av solida bromsar bak? klarar dom av värmen vid bankörning? _________________ Jens Johansson |
||
|
Kör &så en lättviktare i form av en bmw 318is(med en 2,5L 6 :a på ca 190 hk)
med en vikt på ca 940 kg fulltankad med förare kör med 260*22 ventilerat fram & 258*10 solida bak Har carbotech Xp10 race belägg fram & Ate belägg bak inga problem med bromsarna. Då handlar det om ca 20min körning per pass. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re: fördel med ventilerade skivor bak?
På en allmän bog så om bilen flyttar fram mycket vikt så blir bakbromsarna av mindre betydelse. Åker man snälla belägg bak så kan man bromsa med kallare bromsar och på så vis minska känsligheten för temperatur mer. Massiva skivor kan fungera utmärkt. Problemen börjar när man vill lägga sig på marginalerna med vikt, kylning, bromsbalans och när man dessutom använder ALLA fyra hjulen lika mycket för att få stopp på bilen. Då blir temperaturbalansen över alla skivor-belägg viktig för att man hela tiden skall hålla rätt och framför allt samma temp på alla belägg och skivor. Annars förändras friktionskoefficienten, och därmed bromsbalansen. Men då e man liksom på en helt annan avancerad plattform med sin racing. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1893 totalt) |