Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Oljetempmätare - tillämpad elteknik???
1531 besök totalt
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133


Trådstartare
Oljetempmätare - tillämpad elteknik???

Hejsan allihop!
Jag har lite planer för det kommande julpysslet. Bl.a. Transplantera oljetempmätaren från Golfen till Porschen (om jag löser det ).
Jag har plockat ut mätaren och undrar nu hur jag skall koppla den???
Det rör sig om en analog mätare som sitter i mittkonsolen (jag tror det finns liknande i Golf II), det finns ingen märkning på den (förutom made in Taiwan). Mätaren var inte inkopplad i min Golf I så jag har inte något att gå efter. Det finns inga stift för inkoppling på mätarhuset förutom ett rör som det sticker ut en kabelstump ifrån (och ett hål för mätarbelysningslampan). Rent spontant tycker jag att kabelstumpen skall kopplas till en givare på motorn där den jordas?? Men därefter reder jag inte ut var strömmen skall kopplas in för att få den att funka. Skall det vara en givare som man förser med ström och jordar mätarhuset? Eller är det så pajat att man kopplar 12V på mätarhuset ? Jag har tittat mig vindögd på Haynes kopplingschema men kan inte hitta min mätare där. Däremot finns det en givare som går till den digitala "färddatorn".

Finns det någon här som vet hur det skall vara?
Kanske det finns någon Golfägare här inne som har rotat med en sånhär??
Skall man strunta i det och köpa en annan med medföljande monteringssats och monteringsanvisning??

Mina elkunskaper är som ni märker ganska bristfälliga. Jag har tillgång till ett sånthär spänningsaggregat man kan testa mätaren med. Det hade varit kul om man fick det till att funka...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Är inte heller någon hejare på el och bilel.Följande är ett förslag hur det det skulle kunna vara, rimligen så ändrar tempgivaren resistans med temperaturen, och givaren brukar vara jordad via sin gänga. Därför behöver instrumentet spänningsmatas och dessutom ha en kabel till givaren. Men det kanske är precis det du menade men mad andra ord?

För 129 kr får man ett intrument och givare från biltema. Står du inte ut med att det står biltema på den kanske du kan använda mätartavlan från ditt befintliga instrument?

mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133


Trådstartare
Det var precis så jag menade Pär! thumbs up
Här är lite bilder hur den ser ut





Det är ju inte värre än att man kan köpa en ny på feltema för en billig peng. Jag har kollat Biltemas mätare (de har manualen på hemsidan) och där jordas givaren i motorn samt + och - kopplas till mätaren.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Har huset någon slags jord genom chassit där den satt innan?

Jag tänker mig att man tar tempsignalen(jord) och att den ska sitta i chassit, och genom kabeln ges +12v?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Har huset någon slags jord genom chassit där den satt innan?

Jag tänker mig att man tar tempsignalen(jord) och att den ska sitta i chassit, och genom kabeln ges +12v?


Mätaren sitter i en plastkonsol, så att ditt resonemang kan stämma. Men då kommer vi till frågan hur skall jag kolla detta?? och hur funkar då mätarbelysningen??

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Sätts belysningen så lampan jordar i chassit eller?

Idé 2:
Hela mätarchassit +12V
Belysningen +jordas alltså (spelar ju ingen roll på en glödlampa)
Sladdtåt = givarjord från kontakt

?

Edit: kan du kolla om du har någon resistans mellan chassi och sladden?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13350

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är inte det där ett "mekaniskt" instrument? Att skalan är mer än 90° tyder på det. Är det verkligen en sladd som hänger ut?
Kan det vara någon sorts kapillärrör som blivit kapat...?

_________________

Rice and shine
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Jag har en tempmätare från Biltema i min räser.
Min kompis hade en ny VDo (som ju uttalas "faudeo" )
Vi testade dem samtidigt och konstaterade att Biltemamätaren visade rätt och VDon visade fel (typ >10C).

Testet gjordes 1994 när jag byggde min räser så Biltema har säkert bytt tempmätarleverantör några gånger sedan dess.

Biltemamätaren vann även när det gällde vikt.

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Utzon skrev:

Biltemamätaren vann även när det gällde vikt.


LOL!!!

_________________
Pär Hylander
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Utzon skrev:
Jag har en tempmätare från Biltema i min räser.
Min kompis hade en ny VDo (som ju uttalas "faudeo" )
Vi testade dem samtidigt och konstaterade att Biltemamätaren visade rätt och VDon visade fel (typ >10C).

Testet gjordes 1994 när jag byggde min räser så Biltema har säkert bytt tempmätarleverantör några gånger sedan dess.

Biltemamätaren vann även när det gällde vikt.


Hej! Vad hade ni som referens och var det givarna eller instrumenten som var största felkällan?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Kan man lita på driftsäkerheten på Biltemas då?

om man tex skulle köpa deras tryckmätare och det visar sig att den hänger sig vid ett visst tryck så kan det juh få förödande konsekenser..

Givetvis backar man juh upp med en varningslampa men ändå..

Priset är i vilket fall fördelaktigt...

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Ragnar:
Referens: okalibrerad laboratorietermometer av glas 1/10grad
Största felkällan: Vi hade bara en av varje sats så det kan jag inte svara på.

David:
Man konstruerar normalt inte för dubbelfel
(trasig tryckmätare OCH felaktigt oljetryck)
Praxis är att konstruera för enkelfel:
(trasig tryckmätare ELLER felaktigt oljetryck)

Dubbelfel är väldigt ovanliga när bilen väl har visat sig fungera en gång.
(Fungerande tryckmätare och oljetryck)

Egentligen skulle man väl ha en mekanisk tryckmätare?

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Utzon skrev:


Egentligen skulle man väl ha en mekanisk tryckmätare?



thumbs up Exakt......... Skall sitta en mekanisk tryckmätare på varje räserbil.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ähh, manometrar kan gå sönder eller visa fel dom oxo

Fördelen med att använda manometer är väl primärt att ha färre komponenter i mätsystemet som kan krångla, å andra sidan så behöver man ju dra slang/rör-ledningar in i kupen istället för en liten kabel.

Dessutom tror jag en bra manometer blir lite tyngre än en givare med tillhörande instrument och kabel

_________________
Pär Hylander
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Tror mer på en mekanisk mätare oxå..
Det brukar alltid sticka ut ett flatstift eller nått för anslutning av givaren.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Är inte det där ett "mekaniskt" instrument? Att skalan är mer än 90° tyder på det. Är det verkligen en sladd som hänger ut?
Kan det vara någon sorts kapillärrör som blivit kapat...?


Det satt jag och lurade på då "kabeln" är en tjock enledars koppar tråd, men jag tyckte det verkade för osannolikt...

Det blir nog en tur till feltema till jul. Nu har jag även fått svar på om Biltemas mätare är något att ha . Tack för alla svar thumbs up thumbs up !!

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Oljetempmätare - tillämpad elteknik???
1531 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande