Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilval för en helg på Ringen
1779 besök totalt
bjoerck
Lkpg
Här sen Dec 2003
Inlägg: 56


Trådstartare
Bilval för en helg på Ringen

Jaha, då har jag erkänt min perversa läggning till bilar och banåka genom att registrera mig på rejsa.nu...

Verkar som det finns mycket bra expertis som kan hjälpa mig här inför min första tripp till Nürburgring. Jag och en kompis har planerat att åka ner en långweekend under våren för att plåga våra bilar. Nu funderar jag lite kring vilken av mina bilar som lämpar sig bäst för att köra på Ringen? De bilar som står till förfogande är en Alfa Spider 2.0 TS (916) eller en Jaguar XJR. Fördelarna med Alfan är att den är roligare att köra än Jaggan och att jag är mer van att smiska den så jag vet någorlunda var gränsen går. Tyvärr saknar bilen tak vilket gör att konsekvenserna vid en eventuell olycka kan bli ödesdiger. Jaggan är tung och har automatlåda. Två faktorer som på ett effektivt sätt förstör körglädjen på bana. Väghållingen är dock god och prestandamässigt får Alfan fetsmörj.

Alfan hade varit ett självklart val om den hade haft ett tak. Frågan är om jag istället ska ta Jaggan, främst med tanke på säkerheten? Tror ni det är en bil som funkar att smiska Ringen med?

_________________
Andreas Björck
_______________________
Alfa Romeo 159
Porsche 996 4S
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Re: Bilval för en helg på Ringen

bjoerck skrev:
Jaha, då har jag erkänt min perversa läggning till bilar och banåka genom att registrera mig på rejsa.nu...

Verkar som det finns mycket bra expertis som kan hjälpa mig här inför min första tripp till Nürburgring. Jag och en kompis har planerat att åka ner en långweekend under våren för att plåga våra bilar. Nu funderar jag lite kring vilken av mina bilar som lämpar sig bäst för att köra på Ringen? De bilar som står till förfogande är en Alfa Spider 2.0 TS (916) eller en Jaguar XJR. Fördelarna med Alfan är att den är roligare att köra än Jaggan och att jag är mer van att smiska den så jag vet någorlunda var gränsen går. Tyvärr saknar bilen tak vilket gör att konsekvenserna vid en eventuell olycka kan bli ödesdiger. Jaggan är tung och har automatlåda. Två faktorer som på ett effektivt sätt förstör körglädjen på bana. Väghållingen är dock god och prestandamässigt får Alfan fetsmörj.

Alfan hade varit ett självklart val om den hade haft ett tak. Frågan är om jag istället ska ta Jaggan, främst med tanke på säkerheten? Tror ni det är en bil som funkar att smiska Ringen med?

Mvh Andreas


Alfan passar ju bättre att smiska ring med när man väl lärt sig banan. Har du en hard-top så ta den så får du lite extra skydd.

Jaggan kommer definitivt att ta dig dit bekvämare (och snabbare). Du kommer kanske känna dig säkrare och med automaten slipper du tänka på att växla.

Jag skulle säga att det är hugget som stucket vilken bil det blir, skall du bara åka dit en helg (2 dagar) så kommer du ändå inte att hinna lära dig ringen tillräckligt bra för att stå på ordentligt. Min rek. är att du tar och passar på att nöta in ringen vid första besöket (21 km!!!!!=alla svenska motorbanor efter varandra). Ringen är farlig, farlig så ta det LUNGT....

Många åker av på första varvet i t.ex adenau forst (ej så farligt) eller får en skräckupplevelse i fuchsröhre (då går det fort), bara för att de inte har vett att ta det lungt. De tycker att nu går det ju bra, men de har inte fattat att de bara åkt 1/4 dels varv och att många överraskningar återstår.

Har du inte MYCKET räserbaneerfarenhet innan så ta det LUNGT(ta det lungt i vilket fall som helst), det krävs säkert 20 varv innan man kan banan tillräckligt för att smiska och att lära sig innan i datorspel/nätkurser etc är ett komplement inte en ersättning för verkligheten.

Hoppas att jag inte skrämt dig! Du kommer få en underbar upplevelse, det finns inget som liknar ringen och du kommer ha otroligt kul från första varvet (även om det känns som ryska mig-29 drar förbi med jämna mellanrum)

Lycka till!

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
bjoerck
Lkpg
Här sen Dec 2003
Inlägg: 56


Trådstartare
Ääh, Har lirat Grand Prix Legend samt inspirerats av Frank Stipplers varv på Ringen så jag kommer hålla stumt redan från början!!!

Skämt åsido, självklart åker jag ner för att insupa atmosfär och pröva banan i ett tempo som innefattar god säkerhetsmarginal. Ringen är ingen bana som man lär sig på en helg.

Någon som har tips på bra ställen att bo på? Hyffsad komfort önskas.

_________________
Andreas Björck
_______________________
Alfa Romeo 159
Porsche 996 4S
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



bjoerck skrev:
Skämt åsido, självklart åker jag ner för att insupa atmosfär och pröva banan i ett tempo som innefattar god säkerhetsmarginal. Ringen är ingen bana som man lär sig på en helg.

Någon som har tips på bra ställen att bo på? Hyffsad komfort önskas.


Rätt inställning!

Vi brukar bo på Alter Forsthaus. Inte billigast, inte dyrast - bra standard för att vara tyskland och de förstår sig på bilentusiasm! (Vi får förvara std.-däcken i deras källare etc.) Dessutom ligger det 33 sek. från banpåfarten mätt i laglig fart.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

Jag kan verkligen rekommendera ett bra ställe i Döttingen två kilometer från ringen.

Haus Marvin och Pension Diana. 60 euro per natt inkl frukost. De är mycket trevliga!

www.f1-nuerburgring.de

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Am Tiergarten har bra standard, trevlig personal och hyfsade priser samt utsikt över banan från en del av rummen. Ägs av Sabines mamma. I källaren ligger en hyfsad restaurang, Pistenklause, som möjligen drivs av Sabine nästa säsong.

Ligger dessutom i byn så man slipper gå så långt till Fuchsröhre och till banan åker man ju ändå bil så det spelar mindre roll om det tar 33s eller 1 minut.

Altes Forsthaus som nämnts tidigare är också bra, även Paddock har bra standard.

Vill man bo lite billigare så är Pension Zimmer, Haus Gerda, Lindenhof, Haus Sonnenblick bra och rummen brukar vara helt ok.

Du hittar mer info här: http://www.nuerburg.de/
Citera
Christer E
Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 66



Hej!

Liten varning för Hotel Altes Forsthaus!

När jag skulle betala min vistelse där i september i år debiterade de mitt Mastercard kreditkort tre (!) gånger. Det innebär att man har snott 3.600 kronor (1.800 x 2) av mig. Trots ett antal mail till dem har jag inte fått tillbaka pengarna. I början svarade de ialla fall att pengarna skulle betalas tillbaka, vilket aldrig skedde. Numera svarar de inte alls. Min bank har därför fått uppdraget att utreda detta, men den hanteringen kan tydligen ta hur lång tid som helst.

Med den kriminella behandlingen av hotellgästernas pengar kan jag inte göra annat än att avråda från ett besök på Altes Forsthaus!

_________________
Mvh
Christer Eriksson

/Kia Optima SW GT/
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Hej Christer!

Tack för senast!
Tråkigt att de strulat till det så? Mail verkar de dock ännu inte ha fattat. När vi skulle boka skickade vi ett otal mail till dem - ingen respons.

Fax. fungerade vid bokning, men för bekräftelse var vi tvungna att ringa. De kanske är xtra dumma eller så är de bara tyskar?

Mvh / Micke Regnell

P.S.
Har inte du tillgång till lite "officiellt" brevpapper och kan skriva en liten specialare till dem?
D.S.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Skall kolla om jag kan ordna det där med Altes Forsthaus.
Citera
Christer E
Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 66



Hej Micke!

Tack själv(a)! Mejlande verkar vara ett klart "förbättringsområde" för familjen Schilling på Altes Forsthaus. Fortsättning följer, misstänker jag.

Hoppsan - ett litet internt skämt där på slutet...

_________________
Mvh
Christer Eriksson

/Kia Optima SW GT/
Citera
Christer E
Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 66



johann skrev:
Skall kolla om jag kan ordna det där med Altes Forsthaus.


Mycket tacksam för det Johan!
Jag checkade ut den 16/9.

Tackar & bockar på förhand.

_________________
Mvh
Christer Eriksson

/Kia Optima SW GT/
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Christer E skrev:
johann skrev:
Skall kolla om jag kan ordna det där med Altes Forsthaus.


Mycket tacksam för det Johan!
Jag checkade ut den 16/9.

Tackar & bockar på förhand.


Skicka över detaljerna per PM så skall jag se om det går att fixa.
Citera
bjoerck
Lkpg
Här sen Dec 2003
Inlägg: 56


Trådstartare
Tackar för svar angående boendet. Nu återstår bara bilvalet. Lutar åt att det blir Alfan som får agera banbil. Blir lite jobbigare resa till och från Tyskland. Jaggan bjuder på lite mer komfort så att säga Min polare åker Polo GTI ner så den stora fördelen med att inte ta XJR:n är att jag slipper stanna och vänta in honom överallt!

När släpps öppettiderna för -04?

_________________
Andreas Björck
_______________________
Alfa Romeo 159
Porsche 996 4S
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



bjoerck skrev:
Min polare åker Polo GTI ner så den stora fördelen med att inte ta XJR:n är att jag slipper stanna och vänta in honom överallt!

När släpps öppettiderna för -04?

Med rätt chaufför så kan man hålla rätt bra fart även med en Polo...
Öppettiderna brukar släppas i februari.
Du hittar mycket matnyttigt under Ringenforumet här på rejsa!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
bjoerck
Lkpg
Här sen Dec 2003
Inlägg: 56


Trådstartare
Peeter: På Ringen går det säkert att köra fort med en Polo GTI. Min kompis snackade något om att börja öva så han kan slå 9.24. Vet inte vad han pratar om?

Jag tänkte snarar på dit- och hemvägen. En XJR har lite bättre motorvägsegenskaper än en Polo. Om jag nu tar Alfan så kommer vi båda ligga och surra på 4500 rpm hela resan.

_________________
Andreas Björck
_______________________
Alfa Romeo 159
Porsche 996 4S
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Fast trafikintensiteten på Autobahn tar ingen hänsyn till vilken bil du kör. Magnus T. hade problem med att hänga på Peeter vid deras gemensamma besök för ett par år sedan...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
bjoerck
Lkpg
Här sen Dec 2003
Inlägg: 56


Trådstartare
Nisse Classon: Det behöv inga höga hastigheter för att skillnaderna mellan riktiga långfärdsvagnar och små surriga GTI:er eller cabbar skall göra sig påmind. Alfan blir jobbig att färdas i redan när farten överstiger 100 km/h. Låg utväxling, hård fjädring och hög ljudnivå tröttar i längden. Däremot är det kul vid aktiv körning med låg utväxling och hård fjädring.

_________________
Andreas Björck
_______________________
Alfa Romeo 159
Porsche 996 4S
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



bjoerck skrev:
Nisse Classon: Det behöv inga höga hastigheter för att skillnaderna mellan riktiga långfärdsvagnar och små surriga GTI:er eller cabbar skall göra sig påmind. Alfan blir jobbig att färdas i redan när farten överstiger 100 km/h. Låg utväxling, hård fjädring och hög ljudnivå tröttar i längden. Däremot är det kul vid aktiv körning med låg utväxling och hård fjädring.


Jovisst, jag tänkte bara på hastigheten, inte komforten. Komfort har man väl tillräckligt av i TV-fåtöljen föresten?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



bjoerck skrev:
Peeter: På Ringen går det säkert att köra fort med en Polo GTI. Min kompis snackade något om att börja öva så han kan slå 9.24. Vet inte vad han pratar om?

Jag tänkte snarar på dit- och hemvägen. En XJR har lite bättre motorvägsegenskaper än en Polo. Om jag nu tar Alfan så kommer vi båda ligga och surra på 4500 rpm hela resan.

4500 rpm är tomgång på Polon!
Den vaknar till vid 5000 rpm, så jag försöker hålla den över 5000 rpm på alla växlar.
oftast ligger jag mellan 6000-6500 rpm på femman.
Lite surr får man räkna med...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Peeter skrev:
Den vaknar till vid 5000 rpm, så jag försöker hålla den över 5000 rpm på alla växlar.
oftast ligger jag mellan 6000-6500 rpm på femman.


Så går det ju som det gör också...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilval för en helg på Ringen
1779 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande