Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Nova SS 1969
<<   1, 2
14994 besök totalt
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1734



Såg att du planerar att köra på barkarby...?
vad är statusen på bilen? nåt nytt?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45


Trådstartare
Hmmm, JA det gick lite sådär..... nån som har bilder på bilen när den fungerade på Barkaby, och alla delarna satt på plats?

Mvh Niklas

_________________
Niklas Eriksson
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236



hur gick det på barkarby?
lossnade saker

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

CliffB skrev:
Hmmm, JA det gick lite sådär..... nån som har bilder på bilen när den fungerade på Barkaby, och alla delarna satt på plats?

Mvh Niklas


Kul att du tog dig hem, hoppas att jag var tillräckligt försiktig när jag drog in dig till depån

(fick göra om samma resa med forumägarens bil senare, samma sida och hjul, kolfibertjosan som släppt i limningen)

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45


Trådstartare
Jo , då har man fått ihop bilen igen, passade även på att byta färg när man ändå fixade till bucklan efter hjulet som inte vill sitta kvar...., dock måste jag få på skivbromsar bak då trummorna inte riktigt höll måttet efter några inbromsningar.
Vinterns projekt:
wilwood bromsar
nya bakaxlar
nya bladfjädrar
frame connectors
+ ev.
manuellt ventilhus
ny gm600 servo

Här är några bilder på hur den ser ut idag.



_________________
Niklas Eriksson
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1734



Kul att du fått ihop bilen!
Jag skulle ju fixa lite bilder till dig, sorry...

här är nåra från barkarby med mobilkamera






_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45


Trådstartare
Tack för bilderna, det var en långsam resa hemåt, den provisoriska lagningen av bromsbackarna gav upp efter 2 km så den gick väldigt "ryckigt", blev tvungen o stanna och mecka dit dom igen, sen hamnade jag i essinge köerna och generatorn slutade ladda (en sladd hade hoppat ur) volt mätaren visade 8v, innan den slocknade...
,så jag vågade inte stanna någon mer gång men till slut kom jag hem...

Tack igen för hjälpen med bilen.

Mvh Niklas

_________________
Niklas Eriksson
Citera
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45


Trådstartare
Uppdatering
Bromsarna fungerar, blev en ny wilwood huvudcylinder, nya bromsledningar, bromsreducerings ratt mm, kör fortfarande med trummor bak dock nya "police edidtion" 11" .

Har numera muskel servo (tog bort servot) på bilen så fickparkering är inte roligt... men nu kan inte servot koka mera

Sedan är lådan inne för fix, så jag kan köra med manuellt ventilhus om jag vill, passade på att byta växelspaken till en som både kan växla upp och ner i fasta lägen (den innan kunde bara växla upp).

Den nya växelspaken...

_________________
Niklas Eriksson
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Kul projekt Även om inte BB och automat känns så optimalt för en svängjänk...

Betydligt stadigare framvagn på den här "senare" generationen av Nova dock

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45


Trådstartare
Ja, det känns lite som man är med i en gammal amerikansk biljakt när man är ute och kör
Car Chase - B.A.D. Cats http://youtu.be/ouGBbDySwa8

_________________
Niklas Eriksson
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Alla svängjänk med BB och bladfjädrar har inte varit hopplösa Inför biljaktsscenen som skrevs in i manuset för Bullit, bestämde Warner Bros, som hade kontrakt med Ford, att den skulle innehålla en Mustang och en Fairlane. Bilbyggaren invände att en Fairlane inte skulle hålla för hoppschenerna, och föreslog att man skulle använda en Dodge Charger i stället. Chargern fick hårdare bladfjädrar och Konidämpare, men var för övrigt helt original, förutom att torsionsstavarna fram justerades lite för högre markfrigång.

Mustangen fick omfattande förstärkningar av hjulupphängningarna och främre delen av karossen, samt motorn trimmad med planade toppar, större förgasare och uppgraderad tändning. Trots detta, och bredare aluminiumfälgar med bredare däck, hängde Mustangen aldrig i realiteten med Chargern i högfartsscenerna...

Lite ironiskt att man ska hitta den avslöjande originalartiklen hos ClassicMustang.com

http://www.classicmustang.com/bullitt_Motor_Trend.htm

Det har påståtts att McQueen skulle ha stoppats från att göra sina egna stunts av försäkringsbolaget, familjen etc, men ersattes i själva verket för att han saknade kapacitet. Ett par av hans "bloopers" finns med i biljakten för att förstärka autenticiteten.

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Nova SS 1969
<<   1, 2
14994 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande