Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Göra ljudmätning hemmavid. Törs man lita på det.
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (6171 totalt)
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

För min del är det troligen insugningsljudet som är boven i dramat. Kolfiberbox som är lövtunn och rejält inlopp som är kopplat ner brevid kylaren. Funderar på om man kan dämpa själva insuget utan att förstöra det (klistra asfaltmatta på utsidan går ju bort). Funderar även på om man skulle dämpa insidan på huven för att bryta klangen...
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

BMWTobbe skrev:
För min del är det troligen insugningsljudet som är boven i dramat. Kolfiberbox som är lövtunn och rejält inlopp som är kopplat ner brevid kylaren. Funderar på om man kan dämpa själva insuget utan att förstöra det (klistra asfaltmatta på utsidan går ju bort). Funderar även på om man skulle dämpa insidan på huven för att bryta klangen...
Det kan ju gå att ljuddämpa ljudboxen på insidan men det är ju lite svårt att veta vilken av effekterna som ger mest (absorption av ljud eller minskad resonans i boxen).
Att klä boxen i asfaltsmatta hade nog gett en effekt iofs (inget ljud läcker ut genom boxväggarna). Ny box i fulalu med ljuddämpning på både in och utsida för att utvärdera? Huven är ju ändå stängd när du kör så då ser ju ingen kolfibern, sen har du ju en legitim anledning till att ha lägre effekt osv

Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Sidepipe är häftigt annars kan man sätta dom så dom sticker ut en meter bakåt det har man sett förut.

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005

Re:

Tord skrev:
Jag har gjort lite ljudmätningar för mitt tidigare jobb, det var dock på stilla stående utrustning, men det är inte direkt rocket science. Se till att mäta bakgrundsljudet först så du vet att du är en god bit ovanför det med det som bullrar, jag har inte siffran i huvudet men om du säger 10dB under det som du bullrar så är du safe.

Det är lite bök med vilken typ av mätning man behöver göra, är det mätning på fast eller är det nån typ av Leq mätning som görs på banan? Jag kan gräva fram lite om hur man gör de olika om det är av intresse. Det har gått några år sen jag höll på med det här så jag har det inte lätt tillgängligt i huvudet just nu..

Min tolkning!
För att mäta EN bils dB måste man veta bakgrundsljudet av övriga på banan befintliga bilar befintliga på den plats de är vid mätögonblicket. Om min tolkning är riktig kan ingen i marknaden befintlig mätare klara detta eftersom varje bil på banan måste ha sin "ljudidentitet" inloggad i utrustningen så att bakgrundsljudet kan isoleras ifrån erhållet mätvärde.
Att vid tävling eller banträff säga vilken bil som låter för mycket är tydligen en omöjlighet med dagens utrustning, att dessutom låta någon "stackare" stå där och vara domare med "för ändamålet" undermålig utrustning, är beklagligt. Nu förstår jag varför jag ena gången får mätvärden 92-94 dB och nästa gång 103 dB och åka hem. Nästa gång kommer jag att fråga efter bakgrundsljud som har (förutsätter jag) reducerats det uppmätta värdet. Det betyder vidare att diagram med inritade ljudnivåer måste finnas till hands för att reducera "uppmätt ljud" - "bakgrundsljud" ( logaritmisk skala ).

Den ljudmätning du och jag gör hemma på våra bilar, med med mätare för 350 kr., är minst lika bra som den som görs på våra banor.

Det är möjligt att jag är ute och cyklar i ämnet och hoppas i så fall bli upplyst så att t.o.m. jag fattar.

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Både och? Det blir det i mitt fall, dels för att jag vill testa med att bara dra ut rören bak först, utan att flytta tank eller något, så dämparna måste sitta kvar vid sidorna, och sedan finns det ändå inte plats för vettiga extraktorrör inne i motorrummet. (...och så känner jag inte för att bygga nya innan mina nya ens hunnit få riktiga färger...)

Iaf; BÅDE sidepipes och rejäl slutdämpare borde väl räcka iaf...? Helgardering, liksom.

Vad beträffar rördragning så tänker jag dra rören in genom skärmen, utefter ramen (mellan ramen och hjulet, alltså), runt hörnet och mellan undre länkarm och drivaxel, och sedan bakåt på var sida om diffen. Lite svårt att förklara, men jag har mätt och provat lite, och det bör gå! Blir så klart ett j-a trassel med rör att trä genom bakvagnen och så, men vad gör man...?

Men... Än så länge har jag ingen aning om hur jag ligger till i ljudnivå. Återstår att se hur det går i Falkenberg i nästa vecka... Försöker komma på lite nödåtgärder att ta till vid behov iaf. Nedflyttat varvstopp...? (Tycker det verkar som om det brölar lite mer över 5000 rpm, när extraxtorrören börjar jobba. Det är ju bara det att det är ju där det börjar hända saker, naturligtvis...! )

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Lennart skrev:
Det är möjligt att jag är ute och cyklar i ämnet och hoppas i så fall bli upplyst så att t.o.m. jag fattar.
Ljud är mycket riktigt logaritmiska och det går att skilja ut enskilda bilar från bakgrunden ganska bra (med reservation för utrustningens kvalité naturligtvis). I de fall en bil passerar hyfsat ensam så kan det vara 50dB före passering och 50dB efter medan du noterar 90-95dB vid passeringen (oftast brölar det värst lite efter passering när ljudet bakifrån får riktning mot mätaren).
om jag minns rätt så ger två ljudkällor på 90db en sammanlagd nivå av 93dB så bakgrundsnivån på 50dB kan du bortse helt totalt (logaritmeringen gör att det sannolikt inte ger ens en decimals påverkan).

Detta ger ju att om du kör tillsammans med en bil som ger max 90dB så är det svårt att förklara bort ett mätvärde på 98dB (dvs då har ditt bidrag varit mer än 95db i alla fall).

Men att inte ge en bil som ger 92, 93, 92, 96dB vid fyra passeringar en chans att justera och försöka igen är ju ganska hårt.

GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005

Hur mycket det blåser åt (fel håll) spelar ju en välldig roll på db mätningen.

Stockholm
Här sen Feb 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
Lennart skrev:
Ljud är mycket riktigt logaritmiska och det går att skilja ut enskilda bilar från bakgrunden ganska bra (med reservation för utrustningens kvalité naturligtvis). I de fall en bil passerar hyfsat ensam så kan det vara 50dB före passering och 50dB efter medan du noterar 90-95dB vid passeringen (oftast brölar det värst lite efter passering när ljudet bakifrån får riktning mot mätaren).
om jag minns rätt så ger två ljudkällor på 90db en sammanlagd nivå av 93dB så bakgrundsnivån på 50dB kan du bortse helt totalt (logaritmeringen gör att det sannolikt inte ger ens en decimals påverkan).

Detta ger ju att om du kör tillsammans med en bil som ger max 90dB så är det svårt att förklara bort ett mätvärde på 98dB (dvs då har ditt bidrag varit mer än 95db i alla fall).

Men att inte ge en bil som ger 92, 93, 92, 96dB vid fyra passeringar en chans att justera och försöka igen är ju ganska hårt.

Hur vet man vilken bil som ger 90 resp. 98 dB i ditt exempel ? Fick lära mig senast att örat inte kunde avgöra vilken som lät mest. Det klarade endast mätaren. Ber om ursäkt om jag skriver "surt", men jag känner mig mobbad.

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Lennart skrev:
Niklas Falk skrev:
Lennart skrev:

Hur vet man vilken bil som ger 90 resp. 98 dB i ditt exempel ? Fick lära mig senast att örat inte kunde avgöra vilken som lät mest. Det klarade endast mätaren. Ber om ursäkt om jag skriver "surt", men jag känner mig mobbad.

Det var väl om man passerade ensam med en markant lägre nivå än innan passeringtillfället som man säkert kan
avgöra från vilket fordon som ljudet kommer.

Passerar mer än ett fordon samtidigt kan man ju glömma att peka ut vilket det var. Då ljuden från olika
fordon kan samverka eller inte. Beroende på avstånd,våglängd, reflektioner mm får man
förstärknings/ utsläckningsfenomen som gör mätningar med mer än ett fordon inom mätområdet oanvänbara.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Lennart skrev:
I det exemplet avsåg jag samkörning med en bil som vid tidigare passering aldrig givit mer än 90dB ensam. 98 är då summan av en okänd bil och en på max 90, dvs den okända borde ge mer än 95. Men att mäta ensam är alltid bäst.
Det är inte direkt svårt att välja ut vilka bilar som låter mera än andra efter att antal varv. En del utmärker sig ju genom att höras hela varvet runt (jmf Mazdas Wanklar på LeMans ).

För den som funderar så är det lite upplysande att stå och mäta vid en träff, det varierar en hel del (vind, växlingspunkter osv)

Humlan
Oskarström
Här sen Apr 2008

Många som är sura i denna tråden. Jag är en sån där "ljudhitler" som Fredrik skrev. Jobbar på Anderstorp med ljudmätningar dagligen, och ska försöka reda ut lite frågetecken:

Bakgrundsljud: Vid mätning förbifart kan man i stort sett bortse från detta, eftersom vi talar om ljudtryck på omkring 90 dbA. När vi mäter hos grannen gör vi dock först en mätning av bakgrundsnivå innan vi startar loggningen, beroende på att där blir det en faktor som har betydelse. Bakgrundsnivån är ganska viktig när man mäter låga ljudnivåer, på 40-60 dbA.

Sammanlagring: När fler än en ljudkälla passerar samtidigt blir det en sammanlagringseffekt på cirka 3 dbA. Att avgöra vilket fordon som låter mest är inte alls så svårt som ni tror. Med lite erfarenhet hör man ganska tydligt vilket fordon det är som låter mest. Därefter strävar man alltid efter att få en mätning på endast det fordon man misstänker ligger över nivån, för att få ett tydligt värde.

Vindriktning: Ja, vinden har stor betydelse, men inte på korta avstånd som vi pratar om här. På 3-600 meters håll har det en markant betydelse, men på 10 meters håll som det handlar om här gör det endast decimaler på mätaren.

350 kronorsmätare: Nja, lite bättre kvalité får vi allt för de 150 000 vi lagt ut på ljudloggningsutrustningen. Den mätare du köper för 350 kr är INTE jämförbar med de anläggningar som köpts in av landets banor.

Prickning istället för att plockas av banan: Jadu, det var ju en tanke. Tror du grannen nöjer sej med att du dånar mindre nästa gång du kör på samma bana? Myndigheterna ålägger oss att åtgärda felet om man upptäcker någon som bullrar för mycket. Det gör vi genom att plocka fordonet av banan, inte genom att låta dom köra en hel dag till och sedan åtgärda felet. Det är alltså inte tävlingsarrangören, banägaren eller nån annan illasinnad person som bestämmer detta, utan Länsstyrelsen och miljöbalken.

Mätmetod: Vi mäter enligt LA(F)Max, Fast Response, precis som Länsstyrelsen bestämt.

Hoppas att detta kan räta ut en del av frågetecknen. I korthet kan man säga att som nån skrev, det är inte direkt raketforskning det handlar om, men det finns en del att ha i åtanke. Det handlar som i all annan mätning om att ha en repeterbarhet i det man mäter, så att man kan lita på resultatet. Denna repeterbarhet får man genom att vara noga, och göra på samma sätt varje gång. Korrekt utrustning, som kalibreras regelbundet är en förutsättning.

Ljudproblematiken är en sak att ta på allvar. Det vi håller på med när vi kör trackdays och liknande evenamng är inget som är direkt politiskt korrekt. Ska vi ha nån chans att ha kvar våra banor är det dags att alla inser detta och utrustar sina bilar och mc med riktiga ljuddämpare. Gör vi inte detta kan ni vara helt övertygade om att det blir hårdare restriktioner från myndighetshåll.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Humlan skrev:
Ljudproblematiken är en sak att ta på allvar. Det vi håller på med när vi kör trackdays och liknande evenamng är inget som är direkt politiskt korrekt. Ska vi ha nån chans att ha kvar våra banor är det dags att alla inser detta och utrustar sina bilar och mc med riktiga ljuddämpare. Gör vi inte detta kan ni vara helt övertygade om att det blir hårdare restriktioner från myndighetshåll.
Det finns ju ett angreppssätt som gärna kan praktiseras samtidigt, att göra aktiviteterna mer politiskt korrekta, men det är ju inte "ljudhitlerns" uppgift, det är upp till oss alla (och det görs inte genom att gnabbas internt).

Möjligen är det lite skralt med info om hur man kan mäta i förväg (och vad som påverkar) och även det faktum att bilprovningen numera kan ta med ljudmätning i besiktingsprotokollet för bilar också (dvs du kan åka på ombes pgs den urblåsta simsondämparen).
Att 95dB debatteras som en nyhet är ju lite udda, jag har som sagt aldrig hört nån annan nivå (förutom på bullerdagar), men numera mäts det mer lika än någonsin innan. thumbs up

Hmm, detta flyter ju ihop med den andra ljudupprördhetstråden...

GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005

Bättre att hjälpas åt att diskutera hur man kan bygga om avgassystem och insug, för det finns ju bilar som låter högre men har lägre decibel än andra på banan (eller)

Här sen Nov 2002

Re:

Humlan skrev:
Många som är sura i denna tråden. Jag är en sån där "ljudhitler" som Fredrik skrev. Jobbar på Anderstorp med ljudmätningar dagligen, och ska försöka reda ut lite frågetecken:

Sur, inte jag men det förstod du väl, liksom jag hoppas du förstod att "ljud-hitler" inte var något elakt menat .... bara lite förtydling så det inte blir några missförstånd.

och det är jätteviktigt att alla förstår hur viktigt det är med att fixa ..... Och helt bevisligen går det åka fort långt under gränsvärdena OM man vill....... vi kör TÄVLING med bilar som låter 90 Db idag..... dvs långt under gränsen på 95Db som är värdet för trackday och det har vi tagit på oss helt självvalt för att kunna utnyttja fler timmar på vissa banor utan att störa grannarna.......

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

GREYHOUND skrev:
Bättre att hjälpas åt att diskutera hur man kan bygga om avgassystem och insug

Helt rätt, det har diskuterats förut på rejsa ett antal gånger. Slutsatsen vi kommit fram till efter hjärnors gnuggande är att volym och någorlunda rätt utformning är det som gäller - no shortcuts finns om man inte vill strypa sin maskin.

Knepigheten är bara att åstadkomma detta på små bilar, vilket ju för oss tillbaka till Libells fråga från början. Libell: vad är det du har hittat på som du vill testa?

Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Min högst personliga åsikt är att man bör för vara säker på att klara gränsen på 95 dB satsa på att klara 90 dB vilket gör att man har marginal för sammanslagningen från flera ljudkällor.

LA(F)Max, Fast respons finns på enklare mätare än för 150 ksek men vill man göra vettiga mätningar så är utrustningen dyr. Ni som gör egna mätningar vad har ni för prylar?

Oskarström
Här sen Apr 2008

Re:

Tord skrev:
Min högst personliga åsikt är att man bör för vara säker på att klara gränsen på 95 dB satsa på att klara 90 dB vilket gör att man har marginal för sammanslagningen från flera ljudkällor.

LA(F)Max, Fast respons finns på enklare mätare än för 150 ksek men vill man göra vettiga mätningar så är utrustningen dyr. Ni som gör egna mätningar vad har ni för prylar?

Att 150 kronorsmätaren kan mäta enligt den metoden säger inte att den har presicionen som krävs.

Vi använder Norsonic Nor 140, med extern mikrofon. Hela klabbet kopplas till en PC för att kontinuerligt kunna logga. Allt ljud på banan spelas in 24/7/365, så att vi kan bevisa vad det är som låter på banan.
Hela anläggningen har kalibrerats för sin montering, och för att kompensera för reflektioner. Kalibreringen kontrolleras varje vecka. Vi har även en extra Nor 140 som är handhållen, med vilken vi loggar hos grannen när vinden ligger åt hans håll.
Meningen med all loggning är att verifiera de ljudutbredningskartor som tagits fram för att visa hur hög nivå vi får hos grannen. Dessa kartor är det som ligger till grund för hur många bullerhelger vi får i vårt tillstånd.

@Fredrik: Jag vet att du inte menar illa eller surt. Jag har hört betydligt värre epitet än ljudhitler
Jag menar bara med surt att en hel del som kommer till banan blir sura för att dom inte får köra, men dom kanske skulle fundera på varför vi har det regelverk vi har?

Apropå ljudnivå, jag tävlar i ERF motorcykelserien, där säger reglementet 95 dbA förbifart och det tillämpas stenhårt. KLarar men inte gränsen får man stop and go. I mitt team har vi 2 hojar, Yamaha R1 -07, som trimmats med en hel del godis i motorn. Den ena hojen körs med original avgassystem, med borttagen katalysator. Effekt:179 hk på bakhjulet. Andra hojen har exakt samma spec i motorn, men med Devil helsystem av en gatlegal modell. Effekt 178 hk på bakhjulet. Skillnaden på dessa i ljudnivå är att den med originalsystem låter 2 dbA mer än den med eftermarknadssystem. 88 resp 90 dbA vid förbipassering. När man passerar samtidigt med båda dessa hojar visar mätaren 92 dbA, så det verkar som att teori och praktik stämmer överrens, avseende sammanlagring.
Det går att få bra effekt i grejorna även om man låter lite. Det man får leva med är att korvkioskfaktorn blir inte lika hög.

Ekerö
Här sen Jun 2004

Jag var lite otydlig då jag skrev 150ksek, jag menade alltså 150.000:- Jag var mer nyfiken på vilken mätare som används av dem som gör mätning på egen hand?

När jag jobbade med sånt här så hittade jag handhållna mätare som man kunde använda för "skarpa" mätningar i buller sammanhang för från cirka 20.000:- under det så var noggranheten inte tillräcklig, men det kanske har ändrats nu.

Här sen Nov 2002

Re:

Tord skrev:
Jag var lite otydlig då jag skrev 150ksek, jag menade alltså 150.000:- Jag var mer nyfiken på vilken mätare som används av dem som gör mätning på egen hand?

När jag jobbade med sånt här så hittade jag handhållna mätare som man kunde använda för "skarpa" mätningar i buller sammanhang för från cirka 20.000:- under det så var noggranheten inte tillräcklig, men det kanske har ändrats nu.

min kostade ca 12.000:- har jag för mig...... Och är en som ska vara av "godkänd" variant för bullermätning enligt någon sorts standard enligt säljaren....... Och den verkar iaf lira bra när man jämför mot mantorps mätare samtidigt.....

visserligen bara handhållen utan lagringsfunktion......

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Just insugsljudet är ofta en stor bov.

Insugsljudet har dock den egenskapen att det ligger högt i frekvens. Detta gör att det uppfattas som högre av örat än vad ljud med låg frekvens gör (bas). Man normerar mätningarna efter dB(A) / Lpa vilken tar hänsyn till hur örat uppfattar den faktiska ljudninvån.

Känsligast är örat för ca 1000-4000 Hz ljud. Ajaja, det är ju där det finns mycket insugsljud och däcksbuller...

Fördelen är att det är mycket lättare att dämpa högre frekvenser. låga frekvenser går t.ex. rakt genom en tunn aluminiumplåt, höga frekvenser studsar på plåten.

Det är även så att höga frekvenser går mer eller mindre rakt fram när de passerar en öppning medan låga frekvenser sprider sig mer runt om (du kan t.ex. inte höra riktningen på en SUB-bas, däremot hör du direkt var en diskant är placerad.)

Detta kan man utnyttja när man ska dämpaut t.ex. insugsljud. En luftbox med dämpad insida tar t.ex. väldigt mycket ljud. (höga frekvenser studsar i boxen men dämpas av dämpmaterialet (ex fiberull/cellplast). Vill man hindra ljudet från att slinka ut så kan man konstruera insugshålet till burken som en labyrint.

tänk på att luftström kring vassa kanter ger höga ljud, runda därför av insugskanter.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Menar ni (Niklas Falk, Porschedriver) att man skall dämpa boxen på insidan? Frågan är bara hur man skall fästa dämpningen utan att den sugs in i motorn. Plenumet i fråga sitter ju precis framför spjällen (bara så vi pratar om samma sak), så det kan ju vara lite chansartat att greja för mycket. Jag funderade på om man kan linda insuget med något liknande avgasbandage och kanske montera dämpmaterial på huvens insida...

Nåja, nu har jag inte det problemet för tillfället då bilen kommer stå still ett bra tag pga ett våldsamt möte med en Toyota *suck*
Citera
Allmänt banåkaforum
Göra ljudmätning hemmavid. Törs man lita på det.
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (6171 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande